„Svátek nakupování“ Black Friday po pár dnech střídá hromadná charitativní akce Giving Tuesday. Lidé mohou v rámci kampaně podpořit desítky dobročinných projektů. V Česku se dá přispět třeba na minibus pro handicapované nebo na nový dům pro ženy bez domova. Ve Spojených státech letos charitativní organizace přišly s novými způsoby, jak oslovit více dárců. Využívají možnosti sociálních sítí, ale i bezkontaktní platby.
Charita po „svátku nákupů“. Při Giving Tuesday lidé podpoří přes dvě stě dobročinných výzev
„Spojujeme reklamu a pomoc dohromady, takže lidé, kteří nám s tím pomáhají, si můžou koupit logo na minibusu a tím si udělat promo a zároveň podpořit stacionář,“ říká Daniela Urbářová z organizace AB Help, která shání peníze na minibus pro handicapované ze Stacionáře Dobromysl.
Organizace Jako doma se zase snaží sehnat podporu pro přesun do nových prostorů. „Jsme komunitní centrum pro ženy bez domova na Florenci a měli jsme pronajatý dům, který jsme věděli, že se bude bourat. Takže hledáme nové prostory. S tím je spojeno hodně výdajů, navíc to bude před Vánoci, takže o to je to náročnější,“ přibližuje autorka výzvy Lenka Vrbová.
O akci je velký zájem
Podle Magdalény Martinkové z Asociace společenské odpovědnosti, která kampaň v Česku zastřešuje, se ke dni dárcovství připojují tisíce lidí. „Loni se podařilo vybrat na dobročinné účely bezmála 32 milionů korun, už teď ale víme, že letos bude částka rekordní, možná i dvojnásobná,“ říká Martinková.
Podle ní bude rekordní i počet zaregistrovaných dobročinných výzev, kterých bylo loni přes dvě stě. „Aktuálně máme na Giving Tuesday už 250 výzev a to ještě několik dní zbývá, takže určitě překonáme loňská čísla,“ uvedla Martinková.
Svoji výzvu k pomoci si na webu, který asociace provozuje, může zaregistrovat každý. „Ať už to jsou třeba neziskovky, které shání dobrovolníky, nebo firmy, které takto dávají vědět o svých dobročinných aktivitách,“ poznamenala. Tímto způsobem se zapojí například Skupina ČEZ a Nadace ČEZ se svojí zaměstnaneckou sbírkou, která bude podle Martinkové letos nejštědřejší.
Připojit se můžou také školy a studenti. Mezi nimi je například jedna třída pražského Gymnázia prof. Jana Patočky. „Třída pořádá charitativní sbírku pro děti a mají domluvený azylový dům, kam věci ze sbírky předají,“ uvedla ředitelka gymnázia Jana Drake a dodala, že na možnost se k akci přidat byli upozorněni ze strany města.
Podle asociace udělil akci záštitu pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) nebo hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (za ANO) a v barvách trikolóry se na počest Giving Tuesday v úterý rozsvítí i pražská Petřínská rozhledna.
V Brně se do kampaně zapojí například Mendelova univerzita, která pořádá akci s názvem Dobrotrh. „Akci tradičně pořádáme v rámci předmětu Manažerské dovednosti. Studenti potom při pořádání Dobrotrhu prakticky použijí znalosti, které se v předmětu naučili,“ říká Sylvie Formánková, která projekt vede. Studenti si podle ní vyberou neziskovou organizaci, kterou pak podpoří výtěžkem z prodeje různých předmětů. Ten byl podle Formánkové loni necelých 114 tisíc.
V USA jdou s dobou
Předvánoční kampaň je klíčová i pro charitativní organizace ve Spojených státech, vybírají během ní přes deset procent svého ročního rozpočtu. „Loni, v roce 2018, jsme v Americe získali 145 milionů dolarů,“ uvedl komisař Armády spásy Barry Swanson. Letos by chtěli nejmíň 150 milionů. Nebojí se upoutat třeba stádem dobytka, které před obchodním centrem v Texasu prohání lidé oblečení za kovboje.
Armáda spásy letos ale nově využívá třeba bezkontaktní platby. Místo, aby lidé hledali po kapsách drobné, stačí zaplatit bezkontaktně přes jakýkoli chytrý telefon. Anebo do něj naskenovat připravený QR kód, který je navede na příslušný formulář. „Bylo to velmi rychlé a jednoduché. Hotovost s sebou do města nenosím. Že jsem mohla přispět on-line, způsobilo, že jsem darovala tehdy, kdy bych to jinak neudělala,“ chválí si Heather Bishopová.
A nové možnosti, které mají podpořit adventní charitu obecně, představili i provozovatelé sociálních sítí. Jsou jimi jednoduché darovací ikony na Facebooku a Instagramu.
„Máme taky novou možnost pro hráče. Mohou živě přenášet, jak hrají na Facebooku nějakou hru, a vybírat při tom peníze na charitu,“ uvedla manažerka Facebooku Roya Winnerová. Tyto kampaně cílí na mladé lidi, kteří s mobilem v ruce vyrostli. Slyší na rychlost, jednoduchost a autentické příběhy. Třeba na Facebooku mohou sledovat profil reálného člověka, který žádá o příspěvek na pomoc zvířatům nebo školní pomůcky pro chudé děti.