Mezi největší kroky olomouckých komunálních politiků patřily v posledních čtyřech letech investice do důležitých městských sportovišť. Zastupitelstvo schválilo nákup pozemků v okolí hokejové haly i samotného fotbalového stadionu. Vládnoucí koalice se pyšní i dokončením příprav na prodloužení tramvajové tratě k největšímu městskému sídlišti. Opozice ovšem kritizuje nedostatečné investice. Hlavním tématem nadcházejících voleb se ukazuje být rozvoj dopravní infrastruktury.
V Olomouci je tématem modernizace MHD i řešení parkování
Přestože olomoucké komunální volby v roce 2014 vyhrálo hnutí ANO, koalici se mu sestavit nepodařilo. Místní radnici namísto toho ovládla ČSSD, která skončila ve volbách na druhém místě, spolu s ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Primátorem se stal volební lídr sociálních demokratů Antonín Staněk.
Na počátku volebního období byly vztahy uvnitř koalice poměrně napjaté. Postupně se ale uklidnily a například ANO občas hlasovalo i společně s koaličními stranami. Přestože se primátor Staněk stal letos v červnu ministrem kultury, zůstal i nadále olomouckým primátorem. V nadcházejících komunálních volbách sice opětovně kandiduje, ale už nikoliv na pozici lídra své strany.
Nákupy sportovišť
V posledních čtyřech letech se nejvýznamnější kroky olomoucké radniční koalice týkaly velkých sportovišť ve městě. V případě zimního stadionu město v roce 2017 schválilo nákup klíčových pozemků v jeho okolí. Radnice o pozemky usilovala od roku 2004, nezbytné jsou pro bezproblémový provoz stadionu a jsou i důležitým předpokladem pro jeho případnou modernizaci. Jeho oprava už ale bude úkolem pro budoucí vedení města.
Druhým sportovním nákupem je fotbalový Andrův stadion, domácí hřiště Sigmy Olomouc. Jelikož měl klub finanční problémy, město letos rozhodlo o odkupu stadionu a přilehlých pozemků. Olomouc nyní bude několik let splácet celkem 145 milionů korun. Nákupem výše zmíněných míst chtělo město získat pod kontrolou strategická sportoviště uprostřed Olomouce. Obě akvizice i přes velké debaty na jednáních zastupitelstva podpořila většinou i opozice.
Za další výrazné kroky v uplynulém volebním období lze považovat postup v plánech na prodloužení tramvajové trati k Novým Sadům, největšímu sídlišti v Olomouci. Konkrétně byly vykoupeny pozemky a stavba získala potřebná povolení. Vznikl také nový strategický plán, který určuje směřování Olomouce do roku 2023.
Naopak se téměř neposunula příprava na stavbu nové vozovny MHD, která dopravnímu podniku chybí. Podle opozice sice došlo k zastavení zadlužování města, ovšem za cenu nízkých investic a zanedbávání infrastruktury. Koalice také podle opozičních lídrů neumí řešit potřeby občanů v městských částech.
Předvolební kampaň o dopravních investicích
V kampani před nadcházejícími komunálními volbami se ani Olomouci nevyhnulo téma investic. Podle kandidátů na post primátora by prioritou měl být rozvoj dopravní infrastruktury. Město se totiž už delší dobu potýká s houstnoucí automobilovou dopravou a nedostatkem parkovacích míst v centru i okrajových částech Olomouce.
Jedním z navrhovaných řešení by mohla být modernizace městské hromadné dopravy. V předvolební kampani se také ozývají návrhy na stavbu parkovacích domů a podzemního parkoviště v centru Olomouce. Další možností by bylo i vybudování tramvajové trati, která by vedla přes areál Fakultní nemocnice Olomouc.
Kandidáti do olomouckého zastupitelstva také chtějí jednat o převodu vodohospodářské infrastruktury ještě dříve, než v roce 2030 skončí současná nájemní smlouva se společností Veolia. Otázkou je, zda by odstoupení od smlouvy bylo pro město výhodné, či nikoliv.