Zvonek tramvají přímo do sluchátek. Praha i Brno testují novou aplikaci Pozor tramvaj!

Praha a Brno testují novou aplikaci pro mobilní telefony Pozor tramvaj!, která má zabránit srážkám tramvají s nepozornými chodci. Například v Brně skončí každý rok pod koly tramvají desítky lidí, v Praze i stovka. Nejčastěji je to kvůli tomu, že posouchají hudbu nebo si v telefonu něco prohlížejí a nedávají pozor. Aplikace Pozor tramvaj! má na přijíždějící vůz upozornit přímo na displeji nebo v podobě zvonku tramvají přímo do uší v případě, že má člověk sluchátka.

Dopravní podnik hlavního města začal aplikaci Pozor tramvaj! testovat už na začátku února letošního roku. Vysílací zařízení Safe, které posílá upozornění do aplikace v mobilním telefonu, je na zkoušku v 97 tramvajích na linkách 9, 11 a 22. 

Tramvaje, ve kterých je zařízení umístěno, jsou označeny samolepkou „Pozor tramvaj!“ s QR kódy na stažení aplikace do chytrých telefonů s operačním systémem iOS nebo Android. Výjimečně se mohou vozy s vysílačem objevit i na dalších pražských linkách.

Dopravní podnik eviduje v Praze někdy i stovku střetů tramvají s chodci za rok. Aplikace dokáže na přijíždějící vozidlo upozornit prakticky každého, kdo má chytrý telefon, tedy i lidi za volantem nebo cyklisty. Zkušební provoz v hlavním městě má probíhat do konce června, v létě má být projekt vyhodnocen, až poté se rozhodne, zda budou zařízení instalována i do ostatních tramvají. 

V Brně na lince 4

K vážné nehodě kvůli nepozornosti došlo v Brně v létě roku 2019 nedaleko tamní haly Rondo. Třináctiletý chlapec, který se díval do mobilního telefonu, vešel přímo do cesty přijíždějící tramvaje. Utrpěl středně těžká poranění a skončil v nemocnici. Podobných kolizí se kvůli nepozornosti stane v Brně kolem dvaceti ročně.

„Právě nepozornost pěších je jednou z hlavních příčin. Přála bych si, aby tato aplikace nebyla potřeba a všichni účastníci aby se plně věnovali tomu, co se děje v jejich okolí, ale bohužel realita je taková, jaká je,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS).

Dopravní podnik města Brna zahájil zkušební provoz aplikace Pozor tramvaj! v úterý 6. dubna, zařízením jsou zatím vybavena pouze vozidla na lince číslo 4. Stejně jako v případě Prahy, má i v Brně testovací provoz probíhat do konce června.  

Jak aplikace funguje?

Aplikace posílá oznámení dvěma způsoby – oznámením na displej nebo zvukem v případě neaktivního displeje. „Pokud je chodec, řidič či cyklista aktivní na svém mobilu, tedy píše zprávu, telefonuje, využívá sociální sítě nebo poslouchá hudbu, vyšle mu aplikace důrazně upozornění o blížící se tramvaji nejen zvukově varovným zvoněním, ale i zobrazením varovné notifikace na displeji mobilu,“ řekl radní města pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Při poslechu hudby aplikace ztiší skladbu, přeruší ji a překryje varováním. Kromě chodců ji mohou využít také řidiči, a to například ve chvíli, kdy mají spuštěnou navigaci v mobilním telefonu. Upozornění na tramvaj se spustí, jakmile se vůz ocitne 100 až 120 metrů od uživatele. Tato vzdálenost se s ohledem na typ mobilního telefonu a sílu signálu může lišit. 

Pokud však člověk mobilní telefon v danou chvíli nepoužívá vůbec, aplikace ho na tramvaj neupozorní, protože se předpokládá, že své okolí vnímá. Aplikace by neměla reagovat ani v případě, kdy jde člověk po chodníku vedle tramvajové trati, kde mu žádné nebezpečí nehrozí. Je možné nastavit i dětský režim, který hlásí blížící se tramvaj bez ohledu na aktuální využívání telefonu.

V Praze si aplikaci stáhly asi čtyři tisíce lidí

Aplikaci vyvinula společnost Safe Public Transport, která ji začala testovat v Praze. „Tam jsme již v pokročilejší fázi, kde testujeme pohybové módy a pracujeme na tom, aby byla aplikace v poslední fázi zaměřená na každého účastníka. Aplikaci si jen za první měsíc stáhly čtyři tisíce uživatelů. Odezva byla příjemná a dostali jsme spoustu nápadů na vylepšení,“ uvedl za společnost Radek Bittner.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 2 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 4 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 5 hhodinami
Načítání...