Nejlepší možnou trasu pro obchvat Luhačovic vytyčila nová územní studie. Silnice by měla mít 9,3 kilometru a její zbudování vyjde na stovky milionů. V největších moravských lázních po obchvatu volají už přes třicet let. Hustá doprava ve městě, kam se lidé jezdí léčit, zhoršuje kvalitu ovzduší.
Lázně v oparu výfukových plynů. Luhačovice představily trasu obchvatu, který má ovzduší ulevit
Za jeden den projede Luhačovicemi 16 tisíc aut, z toho asi tisícovka kamionů. Je to zátěž nejen pro silnice, ale i lázeňské hosty a minerální prameny. Postavit obchvat proto místní radnice plánovala už od 80. let, tehdejší návrh má s tou nejnovější vizí leccos společného.
„Jsou tady dva základní rozdíly. Jeden je v příjezdu od Dolní Lhoty, od Vizovic, kdy to více napřímíme a ušetříme obec Petrůvka a zástavbu. Dostáváme se na komunikaci 496, která kopíruje minulý stav. A druhý rozdíl je nájezd u biskupické křižovatky, kdy děláme opravdu regulérní obchvat a není to jen forma objížďky, která původně byla už v tomto bodě,“ popsal posun starosta Luhačovic Marian Ležák (NK).
Delší, ale rychlejší
Trasa bude sice o 1,6 kilometru delší, než je průjezd městem, ale zase výrazně rychlejší. „Důležitou úlohou obchvatu je odklonit hlavně tranzitní nákladní dopravu. Stavba musí být přizpůsobena tomu, aby i těžká nákladní auta bez potíží zvládla vystoupat na hřeben nad Luhačovicemi a nemusela jet přes město,“ uvedl starosta.
Zřízením obchvatu proto radnice slibuje podstatně čistější ovzduší ve městě, do kterého paradoxně kvůli dýchacím potížím přijedou tisíce lidí ročně. V inhalátoriu se jim pak snaží pomoci. „Je to obtěžující zvláště při průběhu té procedury. Ty kamiony jsou hlučné, jsou cítit vibrace a při procházce venku to smrdí,“ přiblížil pacient Pavel Horký.
„Kvalita ovzduší je to, co k léčbě nezbytně patří, aby se zdravotní stav pacienta měnil a zlepšoval. Je potřeba si uvědomit, že většina těch ubytovacích kapacit je ve středu města,“ uvedl generální ředitel Lázní Luhačovice Eduard Bláha.
Pokud nová mapa opět nezůstane zapomenutá v archivu, tak by už kamiony mohly v roce 2030 lázně míjet.