Luhačovice na Zlínsku začaly s přípravou obchvatu města, který by odvedl tranzitní dopravu z centra. Silniční doprava Luhačovice zatěžuje, denně jimi projede asi sedm tisíc automobilů, z toho více než tisícovka jsou těžké nákladní vozy. Vedení lázeňského města chce navázat na původní plány obchvatu z roku 1988, které se nerealizovaly.
Luhačovice dusí výfukové plyny. Lázeňské město se po třiceti letech snad dočká obchvatu
V luhačovických lázních se mimo jiné léčí i dýchací potíže, přitom vzduch ve městě zamořují výfukové plyny. Radnice plánuje obchvat už od roku 1988, zatím se ho ale postavit nepodařilo. Nebyly na něj peníze. „V osmdesátých letech minulého století už se stavba chystala a počítalo se i s jejím financováním. V květnu 1988 bylo pro obchvat vydáno dokonce územní rozhodnutí, existuje i návrh trasy,“ řekl starosta Marian Lažák (nez.).
Po roce 1989 ale plány padly pod stůl. Vedení města je našlo v archivu a chce je oprášit. Obchvat by měl být dlouhý zhruba deset kilometrů. Při příjezdu do Luhačovic ve směru od Uherského Brodu by těsně před hranicí města vedl doprava do kopce, po horizontu kolem místní části Kladná Žilín a končil u obce Petrůvka. Trasa by asi z poloviny vedla po stávající komunikaci, která by se rozšířila, některé úseky by se budovaly nově. Výkup pozemků by podle Ležáka neměl stavbu zkomplikovat. Město má podle něj souhlas největšího vlastníka, potomků rodu Serényiů.
Pomoci by mohly státní a evropské dotace
Zastupitelé města už schválili vytvoření studie obchvatu, která vznikne v nejbližších měsících. Příprava projektu by podle starosty měla v ideální variantě trvat asi osm let, stavba samotná dva roky. Náklady se odhadují na stovky milionů korun. „Věříme, že se prostředky na výstavbu obchvatu za pomoci kraje, státu a evropských dotací podaří sehnat,“ řekl starosta Luhačovic.
S hejtmanem Zlínského kraje Jiřím Čunkem (KDU-ČSL) už se starosta Luhačovic dohodl na společném jednání. „Věřím, že kraj se o výstavbu obchvatu bude také chtít co nejvíce zasadit. Vždyť Luhačovice jsou jedním z turisticky nejznámějších a nejnavštěvovanějších míst kraje,“ dodal starosta Luhačovic.
Obchvat lázeňského města je podle hejtmana nutností. „Je hrozná škoda, že v roce 1990 byl proces zastaven,“ řekl hejtman Čunek, který chce snahu Luhačovic podporovat a hledat zdroje financování obchvatu.
Investice půjdou především do okrajových částí města
Luhačovice chystají na letošní rok investice téměř za 40 milionů korun. Schválený rozpočet města počítá s příjmy téměř 139 milionů korun a výdaji přes 154 milionů korun. Schodek pokryje přebytek z minulých let a úvěr. Největší investiční akcí bude rekonstrukce křižovatky, ve které se na Družstevní ulici napojují ulice Hrazanská, V Drahách a Ludkovická. Práce si vyžádají asi sedm milionů korun.
Vedle investice do vyhledávací studie obchvatu Luhačovic půjdou peníze i na dokončení dokumentace revitalizace sídliště ulice Masarykova, dokumentace nového mostu v ulici Družstevní a dokumentace přestavby budovy Základní školy II pro účely Domu dětí a mládeže. Podle starosty města Mariana Ležáka je již spravené centrum lázeňského města. Radnice chce proto směřovat investice i do ostatních částí města.