Ročně se po Baťově kanále plaví 90 tisíc lidí. Kanál je na hraně kapacity, proto roste počet lodí i kapacita přístavů. Mezi jednoznačně nejoblíbenější vodní toky patří řeka Vltava, na kterou se v létě vydávají hlavně vodáci.
Češi si oblíbili plavbu na řekách. Pro turisty se rozšiřují přístaviště a buduje zázemí
Dopoledne u Spytihněvi na Zlínsku čeřila poklidnou hladinu Baťova kanálu jedna z největších lodí Morava se zájezdem ostravských seniorů. Nebyli jediní, kdo si vodní cestu v minulosti využívanou k převážení lignitu přijeli prohlédnout zblízka. Letošní návštěvnost sice ještě rejdaři spočítanou nemají, předpokládají ale, že se vyrovná té loňské, kdy Baťův kanál přilákal 90 tisíc lidí.
Počet návštěvníků je ale pro kanál zátěží. Přístaviště ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku už svou kapacitou nestačí. Po sezoně proto začnou práce na dvojnásobném rozšíření za 50 milionů korun. „Součástí toho má být velín, má tam být samozřejmě i tankovací stanice, kde by si mohly lodě načerpat pohonné hmoty,“ přiblížil místostarosta Veselí nad Moravou Pavel Bouda (ODS).
Proměna potrvá dva roky a díky letní přestávce neomezí provoz. Po investici od státu tam následně chtějí víc investovat i podnikatelé. „Na druhém břehu by měla vzniknout budova vinařství, respektive celý ten areál včetně vinohradů, které budou v této lokalitě vysázeny,“ uvedl Bouda.
Někteří rejdaři by ocenili i rozšíření kanálu do Kroměříže a Hodonína. „Určitě bych se rád dočkal zdymadla na Bělově a zdymadla dole v Sudoměřicích. Tím, že by se ten kanál protáhl,“ popsal rejdař Stanislav Hampala. S prodloužením kanálu počítají i jeho správci.
„Během léta příštího roku bychom měli být připraveni začít stavět na jižním konci Baťova kanálu, to znamená směrem do Hodonína,“ řekl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR. Naopak úprava Bělovského jezu začne nejdřív za dva roky. Pravděpodobně ještě později. Podle Ředitelství vodních cest ji zdržují především odvolání nevládních organizací i chyby úředníků.
Vltava přiláká šest milionů návštěvníků za sezonu
Baťův kanál není jediným vodním tokem, který přitahuje turisty. Pro ty české i zahraniční je velkým lákadlem tradičně Vltava. Letos na řeku přijelo od začátku dubna do konce října šest milionů lidí. Vltava je vyhledávaná vodáky díky své malebnosti, především v horním toku, postupně se tam buduje také turistická infrastruktura.
Vzniknout by tak měla třeba cyklostezka z Českých Budějovic do Českého Krumlova a z něj do Lipna. Dohromady by investice měly dosáhnout pěti miliard korun. „Návratnost vidíme pět let. Cestovní ruch je významné hospodářské odvětví. Do veřejných rozpočtů České republiky generuje víc než telekomunikační služby a zemědělství,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.