Železnice v Česku naráží na své limity. Když se vlak nevejde na trať, musí vypomoci jiná

2 minuty
UDÁLOSTI: O cestování vlaky je rekordní zájem, tratě jsou přetížené
Zdroj: ČT24

Na západě Prahy začínají fungovat tři nové železniční výhybny. Na první pohled nezajímavá zpráva je ve skutečnosti velmi důležitá pro další rozvoj příměstské dopravy. Ta nyní stále citelněji naráží na hranice svých možností. Lidé sice zejména při cestách do práce stále častěji volí vlak jako alternativu k ucpaným silnicím, jenomže příslověčně ucpané jsou i koleje. Zvláště tam, kam vedou pouze jednokolejné tratě, jsou nové výhybny zásadní.

Trať přezdívaná Pražský semmering je známá jako romantická trať, která po smělých viaduktech překonává Prokopské údolí a nabízí pozoruhodné výhledy na Prahu. Po modernizaci, která začala loni a nyní postupně končí, ale také výrazně roste i její dopravní význam. Čerstvě se na ní otevírají tři nové výhybny, díky kterým má výrazně vzrůst kapacita tratě.

„Když by se na to podíval laik, měl by pocit, že je to pořád stejné. Druhá kolej tady byla, ale nebyla napojená na zabezpečovací zařízení a čtvrt století se po ní nemohlo jezdit,“ podotkl Ondřej Kubala, mluvčí organizace ROPID, která v Praze objednává veřejnou dopravu.

Na Pražský semmering by se mohly přesunout vlaky, které se již nevejdou na druhou trať, která vede z Prahy do Hostivice a navzdory tomu, že má jen jednu kolej, musí zajistit veškeré spojení Prahy a největšího středočeského města, tedy Kladna. Kromě vlaků Praha–Kladno po ní ale jezdí například také vlak, který v Hostivici odbočuje směrem na Slaný a v pracovní dny ráno vozí zaměstnance do skladů za Prahou.

Tento vlak je takřka učebnicovým příkladem toho, že česká železnice funguje na limitu. Cestu z dejvického nádraží, kde začíná, do Hostivice by mohl stihnout za čtvrt hodiny, ve skutečnosti ale cesta trvá 25 minut. Z toho ale vlak devět minut nejede, nýbrž čeká ve stanicích, aby neblokoval protijedoucí vlaky plné cestujících z Kladna. 

Zároveň je Pražský semmering jednou z tratí, kde chce ROPID v budoucnu objednat zcela nové vlaky. Zatímco dnes tudy v pracovní dny jezdí v každém směru jeden za hodinu, v budoucnu by měl být interval půlhodinový.

Přetíženému koridoru má odlehčit tráť přes Hradec

Odklonění některých vlaků do Hostivic z přetížené dejvické trati na méně frekventovanou železnici ze Smíchova není v současných podmínkách výjimečná myšlenka. SŽDC připravuje rozsáhlou rekonstrukci tratě z Prahy přes Hradec Králové do Chocně, která by odlehčila hlavní trati přes Pardubice. Souběžně by pak vedly nejméně čtyři koleje a koridoru, který je rovněž na hranici svých možností, by tak odlehčily.

Podobná myšlenka stála ostatně již ve 30. letech i u plánů na modernizaci a dostavbu tratí na Vysočině, aby vzniklo alternativní spojení Praha–Brno vedle tratě přes Českou Třebovou.

Plánovaný další rozvoj železnice ale neomezuje jen malá kapacita kolejí, nýbrž i možnosti dopravců. České dráhy, které jsou největším dopravcem a ve středních Čechách jezdí na většině regionálních linek, občas spoje kvůli závadám odříkají. Tento čtvrtek nejel ani vlak z Dejvic s dělníky do skladů. Dráhy odmítají, že by nebyly schopné dopravu zajistit, výpadky jsou podle nich výjimečné. „Děje se to, ale jsou to vysloveně jednorázové provozní situace, které se děly i v minulosti,“ vzkázal dopravce.

Mluvčí ROPIDu však připustil, že „jezdí opravdu všechno, co může“. Organizátor dopravy podle něj sice už jedná s drahami o nákupu nových vozidel, ale ta nezačnou jezdit hned. Na dodávky nových vlaků se čeká několik let, potřeba by přitom byly hned. Cestujících v okolí velkých měst přibývá – loni asi o pět procent. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 21 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 51 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...