Královéhradecká záchranná služba bude od května využívat při výjezdech k pacientům elektromobil. Jedná se o první čistě elektrický vůz pro lékaře v Česku. Záchranáři v jiných krajích tyto vozy používat nechtějí. Bojí se dlouhé nabíjecí doby a krátké dojezdové vzdálenosti.
Záchranáři v Královéhradeckém kraji budou používat elektromobil. Jinde o něj nemají zájem
Jízda záchranářů městem je obtížná disciplína, motory aut trpí nejvíc. „Jezdíme způsobem brzda-plyn, velmi agresivně, stále se zastavuje a zrychluje. Myslím si, že pro ten elektrický pohon je to ideální využití,“ popsal lékařský náměstek ZZS Královéhradeckého kraje Anatolij Truhlář.
S nápadem pořídit elektromobil přišli sami zdravotníci, inspiraci našli u kolegů v Londýně, kteří mají elektromobily k dispozici už rok. Vůz si lékaři nejprve otestovali při cvičných výjezdech.
Některé záchranky elektromobily využívají, ale ne pro lékaře
Zatím jsou ale v Česku výjimkou. Před rokem půjčený elektromobil testovali například v Olomouckém kraji, a vrátili ho. Nevyhovoval jim. „Jednak kvůli nízké kapacitě baterie, která nemá takovou výdrž. A dále kvůli tomu, že se auto musí celou noc nabíjet. Museli bychom mít v záloze ještě další náhradní vozidlo, které by bylo využito na noční směny,“ vysvětlila mluvčí ZZS Olomouckého kraje Lucie Mikisková.
Jihomoravští záchranáři elektromobily využívají, ale jen pro pomocný personál. Pro zásahy se podle nich nehodí. „Dojezd není dostačující a také prostory, které elektromobil nabízel, nebyly pro naše potřeby vyhovující,“ vysvětlila mluvčí ZZS Jihomoravského kraje Michaela Bothová.
Elektromobil s lékařem bude jezdit jen v okolí Hradce
Ve stotisícovém Hradci Králové podle záchranářů stačit bude. „Vybrali jsme základnu, kde si myslíme, že přednosti auta využijeme a nebude nás omezovat eventuální dojezd, který je někde kolem čtyř set, čtyř set padesáti kilometrů,“ uvedl ředitel zdravotnické záchranné služby Hradec Králové Libor Seneta. Podle záchranářů elektromobil při výjezdech za jeden den ujede asi pětapadesát kilometrů. Při testovacích jízdách ale na jedno nabití zvládl z Hradce Králové dojet až do Krkonoš.
Podle Truhláře každá sanitka, ať je poháněna jakýmkoli pohonem, je už nyní v garáži napojena kabelem na zdroj elektrické energie. „Běžně nabíjíme zdravotnické přístroje, které jsou v našich autech, takže řidič je zvyklý po každém výjezdu dát auto na kabel,“ poznamenal.
Vozidlo má stejné vybavení jako každá jiná sanitka
Peníze na pořízení auta jsou z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, prostředky na přístroje a zdravotnické vybavení elektromobilu pak z prostředků ZZS KHK a Královéhradeckého kraje. „Všechny analýzy, které jsme si nechali zpracovat, svědčily pro pořízení tohoto typu vozidla. Věříme, že v našem specifickém provozu se osvědčí. Očekáváme i nižší provozní náklady,“ řekl Truhlář.
Vozidlo je vybaveno zdravotnickými přístroji, materiálem a léky stejně jako jiné sanitní vozy. Stejně jako většina sanitek v Hradci Králové má i tato takzvaný preferenční modul, který díky komunikaci s inteligentním dopravním systémem řízení semaforů umožňuje posádkám plynulý průjezd křižovatkami v krajském městě. „Pro efektivitu zdravotnické záchranné služby je nezbytné ji vybavovat novými technologiemi, vozidly a prostředky. Proto uvádíme do provozu také elektromobil, který bude sloužit lékařům na výjezd,“ řekl hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS).