Začala stavba dálničního obchvatu Litomyšle

3 minuty
Události v regionech: Začíná stavba obchvatu Litomyšle
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 10,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Litomyšl–Janov v Pardubickém kraji. Cena stavby obchvatu Litomyšle činí 2,8 miliardy korun bez DPH, větší část nákladů uhradí EU. Řidiči by měli po obchvatu začít jezdit od léta 2027.

Součástí úseku Litomyšl–Janov bude sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle z Olomouce a napojení města na dálnici ve směru do a z hanácké metropole.

Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem třináct protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku.

Obchvat Litomyšle je jednou ze staveb, jejíž příprava byla obtížná, ale podle šéfa ŘSD Radka Mátla se podařilo dospět k dohodě se zástupci města, okolních obcí i s odpůrci trasy. „Našli jsme řešení, na kterém jsme se shodli se všemi stranami. Jsem moc rád, že se dohoda podařila a že tranzitní doprava už nebude projíždět přes tak nádherné město, jakým Litomyšl je,“ řekl.

„Bohužel se stalo to, že se trasa přiblížila k obcím, zejména k obci Strakov, kvůli velkému záboru zemědělské půdy. Zvýšili jsme niveletu, došlo k menšímu záboru zemědělské půdy a k dalším úpravám trasy,“ doplnil šéf ŘSD Pardubice Bohumil Vebr.

„Stavba je výjimečná tím, že se bude muset přemístit velké množství materiálu. Je to zhruba čtyři až čtyři a půl milionu tun materiálu, zhruba dva a půl milionu metrů krychlových zeminy, které se budou muset vykopat a někde v okolí uložit,“ popsal zástupce dodavatele ze společnosti Strabag Martin Bašár.

Na stavbu netrpělivě čekají řidiči, kteří dosud projížděli Litomyšlí. „V Litomyšli se výrazně zlepší kvalita života nejen tím, že se nám tranzitní doprava vyhne, ale že se z krásného starobylého města dostaneme za hodinu a půl do Prahy, do Brna, do Ostravy,“ řekl starosta Litomyšle Daniel Brýdl (Generace 89).

Kolem stavby D35 je nejtěžší dopravní situace právě v průtazích měst, zejména Vysokého Mýta a Litomyšle. „A Vysoké Mýto se nám jako špunt podaří odstranit už na konci letošního roku, kdy zprovozníme jeho obchvat,“ dodal Mátl.

Největší dálniční staveniště v Evropě

Na D35 se aktuálně pracuje už na šedesáti čtyřech kilometrech zároveň, což z ní podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dělá největší dálniční staveniště ve střední Evropě. „Za poslední roky se výrazně zrychlila příprava všech zbývajících úseků. Díky tomu bude D35 hotová do pěti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí a stane se alternativou k přetížené D1,“ dodal Kupka.

V roce 2025 zprovozní ŘSD na dálnici D35 nových třiatřicet kilometrů a chce také začít stavět přes šestnáct kilometrů dlouhý úsek Úlibice–Hořice. Ministerstvo dopravy již vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem na Svitavsku a Mohelnicí na Šumpersku, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029.

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 252,6 kilometru nových staveb. Jedná se o 187,3 kilometru dálnic a 65,3 kilometru silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 121,2 kilometru dálnic a silnic I. třídy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Pacienti si stěžovali na chování chirurga, v nemocnici v Ústí nad Orlicí končí

Lékař Ondřej Veselý po opakovaných stížnostech pacientů na hrubé chování opouští nemocnici v Ústí nad Orlicí. Podle vedení zdravotnického zařízení odchází dohodou. Na přístup Veselého upozornil i hudebník Tomáš Polák ze skupiny O5 a Radeček. Lékař přitom podle nemocnice patří mezi schopné chirurgy a nahradit ho nebude lehké.
před 23 mminutami

Náměstí v Táboře se načas stane pěší zónou, v Budějovicích na zklidnění dál čekají

Část Žižkova náměstí v Táboře se mezi červnem a polovinou září promění v pěší zónu. Radnice tak chce v létě zklidnit dopravu v centru města, jak si to vyzkoušela už loni. Naopak část obyvatel Českých Budějovic čeká na omezení tranzitu přes hlavní náměstí skoro dva roky.
před 9 hhodinami

Rozhledna na Velkém Kosíři má jít k zemi, oprava se nevyplatí

Vedení mikroregionu Kosířsko doporučilo zbourat dvanáct let starou rozhlednu na vrchu Velký Kosíř. Od října 2023 je kvůli špatnému technickému stavu uzavřena. Statici ji označili za neschopnou provozu. Její oprava by se nevyplatila. Zastupitelé obcí mikroregionu se přiklonili k demontáži rozhledny, odsouhlasit to budou muset ještě obecní zastupitelstva. Mikroregion pak vypíše soutěž na budoucí podobu vrcholu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Před třiaosmdesáti lety odbojáři zabili „kata českého národa“

V úterý uplynulo třiaosmdesát let od atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, provedeného v rámci Operace Anthropoid. Nacistický pohlavár zemřel na následky zranění 4. června 1942. Tento významný odbojový čin dnes připomíná památník v pražské Libni, kde parašutisté Jan Kubiš a Josef Gabčík atentát uskutečnili. Původně však zvažovali i jiná místa. Ačkoli následně odbojáři padli v boji proti nacistům v kryptě chrámu svatých Cyrila a Metoděje, čin měl výrazný politický dopad. Mimo jiné přispěl k odvolání uznání Mnichovské dohody ze strany Francie a Velké Británie v létě 1942, připomněl historik Zdeněk Špitálník z Vojenského historického ústavu v Praze.
před 11 hhodinami

Slévárna na Táborsku ukončila výrobu, zaměstnanci jsou doma

Kovosvit MAS Foundry v Sezimově Ústí ukončil výrobu, zaměstnanci museli zůstat doma. Jde o slévárnu, poslední část společnosti, která byla v provozu. Zaměstnanci, kterých je zhruba sto dvacet, zatím mzdy dostali. Za květen výplaty pravděpodobně už nedostanou. Společnost nemá peníze na další provoz a neví se, jestli se výroba vůbec ještě rozjede.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Lyžování v Bedřichově ohrožují spekulace developerů

Bedřichov v Jizerských horách hledá řešení, jak zachránit místní skiareál. Dosavadní provozovatel se rozhodl sjezdovky opustit a pozemky prodat. Podle místních podnikatelů, kteří jsou na lyžařích závislí, by areál mohla provozovat obec. Ta na to ale nemá peníze, a tak do hry vstoupili soukromí investoři. Firma Nisseko koupila pozemky na dojezdu sjezdovky Malinovka, které jsou strategické pro fungování celého skiareálu. S obcí je chce směnit za lukrativní a prakticky jediné zastavitelné parcely, které Bedřichovu zbývají a z jejichž prodeje by mohla obec zaplatit potřebné investice. O případu informovali Reportéři ČT.
před 18 hhodinami

V Ostravě vykolejila tramvaj, zastavila až na chodníku o strom

V Ostravě-Vítkovicích v úterý ráno po střetu s osobním vozidlem vykolejila tramvaj až na chodník. Při nehodě se zranil řidič auta, který podle policejní mluvčí Evy Michalíkové nedal vozidlu hromadné dopravy přednost. Cestujícím v tramvaji se nic nestalo.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

V Pardubicích chystají stavbu největší hokejové arény, dle kritiků není potřeba

V Pardubicích začaly přípravy na stavbu největší hokejové arény na světě, stát by měla deset a půl miliardy korun. Za projektem, o který se dělí tři investoři, stojí miliardář a většinový majitel klubu Dynamo Pardubice Petr Dědek. Ten se ve městě „proslavil“ i tím, že zde postavil načerno logistický sklad za sto milionů korun. Tentokrát prý bude všechno podle pravidel. Kritici ale upozorňují i na to, že na město je projekt příliš velký a český hokej ho nepotřebuje. O kauze pro Reportéry ČT natáčel Tomáš Vlach.
včera v 05:30
Načítání...