Pod vrchem Homole v Pardubickém kraji začala ražba tunelu pro budoucí dálnici D35. Stavbaři začínají hloubit první ze dvou tunelových rour dlouhých přes pět set metrů. Zároveň pokračují práce na navazujícím sedmikilometrovém dálničním úseku Ostrov – Vysoké Mýto.
Začala ražba tunelu na budoucí dálnici D35
Nad portál budoucího tunelu umístili stavbaři podle tradice pro štěstí patronku horníků a dělostřelců Svatou Barboru. „Když jsem ji tam dával, tak jsem si říkal, doufám holka, že budeš pomáhat, že to nějak půjde,“ říká vedoucí projektu Andrej Korba.
První ze dvou tubusů je zatím zahlouben do patnácti metrů. Kolem Vánoc začne ražba druhého. „Máme navržené speciální technologie tlakových injektáží, cementových a chemických s tím, že se bude zajišťovat strop ještě těžkým deštníkem,“ popisuje Korba.
Ve vrchu Homole může stavbu komplikovat spodní voda, při ražbě je proto nutné reagovat na pohyb podloží, a to i z východní strany budoucího tunelu. „Tam (na východní straně) jsme to odlesnili, udělali jsme skrývky a chystáme tam piloty. Na druhé straně se bude pilotovat taky,“ popisuje stavbyvedoucí Jiří Studený.
Sdružení firem pracuje i na navazujícím úseku dálnice
„Tunel potom už bude bez omezení nějakých zimních opatření, standardně se pojede 24 hodin sedm dní v týdnu,“ vysvětluje správce stavby Romana Šolcová. Zároveň s tunelem sdružení firem od jara dělá na navazujícím sedmikilometrovém úseku dálnice. Celkem tu stát proinvestuje přes tři miliardy korun.
U budoucí dálnice nejvíc práce zabírají přeložky plynu. „Plyn vede skoro po celé délce úseku, kde se mohlo, tam se skrylo, kde se mohlo, tam se začínají práce na mostech,“ říká zástupce zhotovitele Pavel Jiroušek. Tunelem Homole stejně jako novým dálničním úsekem Ostrov – Vysoké Mýto by měli řidiči poprvé projet v prosinci 2026.