Začala dopravní omezení související s opravou hlavního silničního mostu přes řeku Moravu v Uherském Hradišti. Navzdory předpokladům se před ním v ranní špičce netvořily kolony. Vliv na to může mít nižší dopravní vytížení způsobené jarními prázdninami v regionu. Případné komplikace lze ale očekávat až do podzimu, kdy práce skončí.
Po půlnoci začala stavební firma rozmisťovat dopravní značení. V ranní špičce už byl provoz na mostě sveden do jednoho pruhu v každém směru. Běžně se po mostě jezdí dvěma pruhy v obou směrech. „Provoz je plynulý, nejsou tam žádné kolony. Podle mě je to tím, že jsou jarní prázdniny. Děti nejezdí do školy a spousta lidí je na dovolených. Uvidíme, jak to bude vypadat příští týden,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.
Problémy ráno nevznikaly ani v linkové autobusové dopravě. Spoje, které přes most jezdí, zpoždění nenabíraly. „Jediné, k čemu tam párkrát došlo, je, že řidiči autobusů si cestou ze Starého Města neuvědomili, že nemůžou odbočit hned za mostem doprava, kudy běžně jezdili, ale musejí odbočit až o ulici dál. Takže tam několikrát vznikly zmatky," řekl Jan Malý, manažer marketingu společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), která se v regionu stará o integrovanou dopravu.
Most spojuje Uherské Hradiště s částí města Rybárny a se sousedním Starým Městem na Uherskohradišťsku. Vede po něm vytížená silnice I/55, jeho součástí jsou i chodníky. Náklady ŘSD na opravu mostu činí 35,2 milionu korun bez DPH, na stavbě se finančně podílejí i Uherské Hradiště a Staré Město. Pracovat se bude vždy na polovině mostu.
Na autobusových linkách 300, 303, 306, 307, 310 a 311 platí kvůli rekonstrukci mostu výlukové jízdní řády. Stanoviště zastávky na Svatojiřském nábřeží ve směru k Velehradské třídě se přesunulo do ulice Jana Lucemburského. Linky 306, 307 a 311 neobsluhují zastávku na Tyršově náměstí. Linky obsluhující oblast Staré Tenice využívají objízdnou trasu ulicemi Jana Lucemburského, Otakarova, Vodní, Milíčova a Jana Blahoslava.
Most je starý přes sedmdesát let
Důvodem opravy mostu pojmenovaném po podnikateli Janu Antonínu Baťovi je podle ŘSD jeho celkový stavební stav. Postavený byl v roce 1954, nynější práce jsou od té doby první zásadnější rekonstrukcí mostu. Stavbaři opraví izolace a odvodnění, vymění mostní závěry, chodníkové římsy a zábradlí. Rozšíří vozovku, pracovat budou i na spodní stavbě a nosné konstrukci mostu a údržbě mostních ložisek.
Rekonstrukce první poloviny mostu by měla být hotová do léta, opravu druhé poloviny plánuje ŘSD dokončit na podzim. Součástí stavby jsou nové přechody pro chodce, opravy a napojení chodníků i dosavadních vjezdů k domům. Stavební firma upraví vjezdy do ulic v části města Rybárny, vznikne také nová autobusová zastávka. U mostu bude nová světelně řízená křižovatka s přechody pro pěší. Práce zahrnují i instalaci nového veřejného osvětlení.
Další opravy bude muset kraj omezit
Mapu plánovaných oprav silnic ve Zlínském kraji ale nejspíš čeká redukce. Bez příspěvku státu nebo schváleného rozpočtového určení daní chybí hejtmanství zhruba třetina financí. „Tím se řada věcí neuskuteční a budeme muset ty připravené zakázky přesunout na příští rok,“ poznamenal hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
„To rozhodnutí, jak klíč bude vypadat, je opravdu velice urgentní. Já o tom budu mluvit i s panem premiérem, aby rozhodnutí padlo,“ řekl k problému prezident republiky Petr Pavel na návštěvě jižní Moravy.
Prodleva v případě klíčového mostu v Uherském Hradišti nehrozí, jeho čtyřicetimilionovou záchranu totiž zaplatí stát ze sta procent. Severní obchvat Uherského Hradiště hned s dalšími třemi mosty přes řeku zatím figuruje jen v plánech.






