Z ostravského letiště v Mošnově začne na jaře létat pravidelná linka do Varšavy, kterou bude provozovat polská společnost LOT. Linka zpočátku poletí oběma směry pětkrát týdně, počet letů by se měl ale později zvýšit. Naopak hledání provozovatele plánovaných linek do Vídně a Mnichova kraj zrušil, protože se do soutěže přihlásil jenom jeden dopravce. Nevyloučil však, že by o linky mohl usilovat v budoucnu.
Z Mošnova se bude létat pětkrát týdně do Varšavy. Zvažované spojení do Vídně a Mnichova je v nedohlednu
Od 30. března zamíří letadlo do Varšavy vždy v pondělí, čtvrtek a sobotu ve 13:25 a v úterý a pátek v 17:05.
V opačném směru pak v pondělí, čtvrtek a sobotu v 11:50 a v úterý a pátek v 15:30. Linku by měla obsluhovat letadla Bombardier Q400 a Embraer 170/175 s kapacitou sedmdesát až 82 míst. Cena zpáteční letenky bude začínat na 1690 korunách.
Z Varšavy budou moci pasažéři pokračovat do více než 110 destinací. „Odpolední časy umožňují výhodné přestupy do dalších destinací v Německu, Skandinávii, USA, Koreji i dalších míst v Asii,“ řekl za společnost LOT Robert Ludera.
Kraj chce na provoz nové linky vyčlenit ročně deset milionů korun, kraj doufá, že v budoucnu bude létat bez podpory kraje. O částce budou ještě v prosinci hlasovat zastupitelé „Po nějakou dobu budeme přispívat na provoz a očekáváme, že po pěti letech bude linka zisková v řádech sedm procent ročně,“ řekl hejtmanův náměstek Jakub Unucka (ODS).
Do Vídně a Mnichova zatím ne
Kraj naopak ukončil hledání dopravce, který by provozoval linky do Mnichova a Vídně. Důvodem podle Unucky bylo, že se přihlásil jediný zájemce. „V tuto chvíli se soustředíme na linku do Varšavy, na to, aby se rozlítala, aby lítala úspěšně, a potom se uvidí,“ dodal. Spolupráce s LOT by se podle něj v budoucnu mohla rozšířit i na další destinace. LOT například buduje svůj druhý letecký uzel v Budapešti.
Na podporu plánovaných linek do Mnichova a Vídně měl kraj připraveno 170 milionů korun. Tyto peníze tak použije na rozvoj infrastruktury letiště v Mošnově a vybudování pojezdových stojánek u nákladních hangárů pro rozšíření nákladní přepravy.
„Vznikne tam zhruba deset hangárů, které budou patřit jak letišti, tak soukromníkům. K hangárům bude přístup, aby tam mohla zajíždět letadla, aby letiště mohlo plnit svoji podstatnou úlohu, a to je nákladní cargo,“ doplnil Unucka.
Z Ostravy se pravidelně létá jen do Londýna
Letiště Leoše Janáčka Ostrava loni odbavilo rekordní počet cestujících. Bylo jich téměr 378 tisíc, což je o skoro 54 tisíc více než v roce 2017. Co se týče nákladní dopravy, letadla přepravila 5448 tun materiálu. Z mošnovského letiště nyní pravidelně létá jenom linka do Londýna a v sezoně linky do turistických destinací.
Letos počet cestujících klesl, a to kvůli zrušení linky do Prahy a také uzemnění letadel Boeing 737 Max. „Přesto ten pokles není znatelný. Proti loňskému roku, který byl extrémní, se jedná asi o deset až patnáct procent, ale stále jsme přes 330 tisíc pasažérů, což je v podstatě druhé nejvyšší číslo za posledních dvanáct let,“ řekl ředitel letiště Jaromír Radkovský.
Společnost LOT loni přepravila rekordní počet cestujících, tedy přes 8,9 milionu. To je o dva miliony více než v roce 2017. Letos plánuje přepravit deset milionů cestujících. LOT má každý den ve vzduchu téměř devadesát letadel, v letovém řádu má 111 spojů na třech světadílech.