Raději z Krakova nebo Katovic. Na ostravské letiště by mohly cestující přilákat nové linky

Ostravské letiště Leoše Janáčka v Mošnově na Novojičínsku má méně klientů, než by chtělo. Podle vedení letiště za to může například rušení linek, ale také problémy Boeingů 737 MAX. Lidé z regionu navíc stále častěji využívají polská letiště v Krakově nebo Katovicích. Hejtmanství se tomu snaží zabránit a v pondělí vyhlásilo tendry na nové lety do Mnichova a Vídně.

Nové linky chce Moravskoslezský kraj podpořit až jednou miliardou korun. Kromě spojů do Mnichova a Vídně by chtěl v budoucnu zavést i leteckou linku do Varšavy. V případě mnichovské a vídeňské linky se zahájení letů očekává už na jaře příštího roku. 

V letošní sezoně zajišťuje letiště Leoše Janáčka v Mošnově lety do osmnácti destinací s osmi leteckými společnostmi. Jde o jednu pravidelnou linku do Londýna a další linky do oblíbených dovolenkových destinací v Řecku, Turecku, Egyptě, Bulharsku nebo Španělsku. 

„Loni jsme pokořili rekord v přepravě cestujících z tohoto letiště, bylo to téměř 378 tisíc cestujících. Právě na to chceme navázat,“ řekl obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský s tím, že pokud jde o tuto letní sezonu, zaznamenávají nárůst v dopravě o sedmnáct procent.

Problémy s boeingy a silná konkurence

Vedení letiště se ve spolupráci s cestovními kancelářemi i leteckými společnostmi podařilo zachránit drtivou většinu letů, a i přes problémy s Boeingy 737 MAX tak odletí v létě z Mošnova 93 procent naplánovaných spojů. 

„Hlavně největší česká charterová společnost Smartwings má několik těchto strojů, nebo většinu jejich flotily tvoří právě tyto stroje. Byl to donedávna velmi moderní a používaný stroj,“ řekl Bujnovský. 

Boeingy nepředstavují jedinou překážku ostravského rozvoje. Lidé z Moravskoslezského kraje stále častěji využívají služeb například krakovského nebo katovického letiště. Podle vedení letiště je konkurence silná, a tak se chce soustředit například na služby, jako je parkování. Opravovat se má i vzletová dráha. 

Dráha je z padesátých let a poslední velká rekonstrukce proběhla v osmdesátých letech. Momentálně s krajem řešíme, jak dráhu opravit. I přesto je ale stále bezpečná a v pořádku.
Stanislav Bujnovský
obchodní ředitel Letiště Ostrava

Mnichov a Vídeň? To už tady bylo

Nové linky vedení letiště a Moravskoslezského kraje vybírala s ohledem na investory v regionu, zajímalo je také to, kam lidé z Ostravy nejraději cestují. Plánované spoje mají hlavně propojit mošnovské letiště s velkými letišti, odkud budou lidé cestovat dál do světa.

Do německého Mnichova a rakouské Vídně se už v minulosti z Ostravy létalo, jenže zájem postupně opadal a provozovatelé linky ukončili. Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS) řekl, že takový vývoj se tentokrát nepředpokládá. 

„Společnosti tehdy linky ukončily z různých důvodů. Linka do Mnichova byla zrušena kvůli krizi v roce 2009 a linka do Vídně kvůli tomu, že společnost zkrachovala. Mělo to objektivní příčiny,“ řekl Unucka. 

Vedení Moravskoslezského kraje si je jisté, že do výběrového řízení se přihlásí alespoň dvě letecké společnosti, které budou linky do Mnichova a Vídně provozovat. 

Konec linky z Pardubic do Londýna

S obtížemi se potýkají i jiná regionální letiště v Česku, například to v Pardubicích letos přišlo o pravidelnou linku do Londýna, kterou provozovala společnost Ryanair. Letiště muselo také hledat náhradu za zrušené charterové lety společnosti Smartwings. 

Blízká vzdálenost Pardubic od hlavního města přitom nabádá k tomu, aby se pardubické letiště stalo druhým letištěm pro Prahu, které by mohlo sloužit jako jakási náhrada. Zatím se to ale nedaří. Podle ředitelky Letiště Pardubice Hany Šmejkalové je to však jenom otázka času. 

„V loňském roce jsme měli necelých 150 tisíc cestujících, v letošním roce momentálně předpokládáme kolem devadesáti tisíc. Ovšem pokud se nám podaří dohodnout byznys, který je teď na spadnutí, mohlo by to být i více než v loňském roce,“ řekla šéfka letiště. 

Letiště v Pardubicích věří, že se mu podaří z hlediska charterových destinací otevřít stejné destinace, které mělo v nabídce v loňském roce. Navíc by měly přibýt i dvě úplně nové destinace. Podrobnosti ale zatím vedení letiště sdělovat nechce. 

35 milionů pro pardubické letiště navíc

Společnost EBA, která provozuje letiště v Pardubicích, hlasí ztrátu už čtvrtým rokem. Její akcionáři, kterými jsou ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny Pardubický kraj, odsouhlasili navýšení základního kapitálu o 35 milionů korun. 

Šmejkalová tvrdí, že velkou část ztrát tvoří odpisy, které vznikly výstavbou nového terminálu. „To prostě patří k té ekonomice. V momentě, kdy uděláte velkou investici, zvýší se vám ohromně odpisy,“ upozornila ředitelka. 

Nejvíc cestujících z regionálních letišť má Brno

Rekordní sezonu loni naopak zažilo brněnské letiště v Tuřanech, které jako jediné z regionálních letišť v Česku odbavilo více než půl milionu cestujících. Nejvíce, zhruba polovinu, o letních prázninách. V prvním pololetí tohoto roku to bylo přes 170 tisíc cestujících, což je meziroční nárůst asi o 18 procent. 

Za stoupající množství cestujících vděčí brněnský terminál hlavně nově zavedeným linkám do Berlína a Milána. Způsoben je ale také sezonními a charterovými lety, jen v červnu odletělo z Letiště Brno 87 tisíc cestujících.

Zdejší ranvej si lidé vybírají pro cesty na dovolenou, stejně jako v Ostravě se nejčastěji jedná o Řecko, Bulharsko nebo Egypt. Po skončení letní sezony však budou z Brna létat už jenom tři pravidelné linky, kromě Berlína a Milána ještě linka do Londýna. 

Investice do regionálních letišť mají význam

Podle odborníků jsou regionální letiště velmi důležitá zejména pro ekonomiku daného regionu a tvoří dopravní infrastrukturu celé země. Peníze do menších letišť by měly zajistit hlavně jejich atraktivitu, aby mohly lépe konkurovat nedalekým větším letištím. 

„Musí se ukázat, že je to přínosné a že stojí za to udržovat to letiště na konkurenceschopné úrovni. Je třeba také vidět budoucnost, ta letiště jsou totiž cenná pro další zajištění dopravy a Cargo je další oblast, která je důležitá,“ řekl vedoucí Ústavu letecké dopravy Daniel Hanus. 

Česká republika podle něj není v letecké dopravě jenom přestupním místem, ale také cílovou destinací, to se ukazuje zejména u Prahy. Letišti Václava Havla každoročně přibývá odbavených cestujících. Zároveň ale říká, že Česko je díky své poloze významným dopravním uzlem v letecké dopravě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 30 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...