Většina zaměstnanců Liberty ani tento týden nepůjde do práce, podnik návrat opět odložil

Většina zaměstnanců Liberty Ostrava ani tento týden nebude pracovat. Podnik jejich návrat odložil, další postup oznámí opět za týden, informoval odborový předák Petr Slanina. Většina zaměstnanců huti a jejího dodavatele energií Tameh Czech byla v práci naposledy před čtvrt rokem, 21. prosince. Mluvčí Liberty Ostrava Kateřina Zajíčková sdělila, že podnik už spustil většinu válcovacích tratí.

Aktuálně pracuje asi 2100 ze zhruba 5400 zaměstnanců Liberty Ostrava. Tento počet zahrnuje například i administrativní pracovníky, kteří pracují z domova. Většina provozů v huti stojí, protože se Liberty stále nedohodla s Tamehem na dodávkách energií a Tameh je ukončil. Liberty tak zatím nedokáže ve všech provozech zajistit pracovníkům odpovídající hygienické podmínky.

„V práci je nyní více než 2100 zaměstnanců. Pokračuje výroba železničních kol pro vagony na provozu dvojkolí a kalírna v naší dceřiné společnosti LEPO,“ sdělila Zajíčková. Připomněla, že minulý týden firma obnovila výrobu ve středojemné válcovně, která pro ohřev sochorů nově využívá zemní plyn. „Příští týden zahájíme provoz směsné plynové stanice a začneme vyrábět syntetický koksárenský plyn pro karuselové pece a zušlechťovnu na rourovně, které se chystáme uvést také do provozu,“ dodala mluvčí.

Liberty Ostrava, která vyrábí ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl, má už delší dobu problém platit závazky. Před věřiteli ji ale od prosince chrání moratorium vyhlášené soudem. Minulý týden soud toto moratorium prodloužil o tři měsíce. Tameh Czech skončil v prosinci v úpadku, což zdůvodnil tím, že mu huť, jeho jediný zákazník, neplatila. Tameh uvádí, že mu Liberty dluží aktuálně zhruba 2,2 miliardy korun.

Liberty předložila věřitelům restrukturalizační plán. Věřitelé, kterých je podle soudu více než třináct set, o něm budou hlasovat v dubnu. Mluvčí huti Kateřina Zajíčková minulý týden sdělila, že většina věřitelů už s plánem vyslovila souhlas. „Věřitelé mohou o restrukturalizačním plánu hlasovat do 15. dubna prostřednictvím hlasovacího lístku, nebo 8. dubna na věřitelské schůzi osobně. V současné chvíli tedy výsledek hlasování není finální a nebudeme jej komentovat,“ poznamenala v pondělí Zajíčková.

Restrukturalizační plán má dvě varianty dalšího postupu. Scénář A vychází z toho, že se Liberty s Tamehem dohodne, plán B počítá s řešením bez Tamehu. Liberty uvádí, že v případě varianty A by vysokou pec, která je od loňského října v takzvaném teplém útlumu, spustila v létě a pohledávky věřitelů postupně splatila do jara 2026. V případě varianty B by dodávky energií od Tamehu nahradily dodávky od jiných dodavatelů a z nového energetického komplexu, podnik by vysokou pec spustil na přelomu let 2024 a 2025 a pohledávky věřitelů splatil do konce roku 2025.

Do restrukturalizace firma nezahrnula zajištěné věřitele, jejichž pohledávky řeší separátními dohodami o splátkovém kalendáři. Plán nezahrnuje také Tameh. Alternativa B je podle Liberty neslučitelná se zájmy Tamehu, proto navrhla jeho vyloučení ze seznamu věřitelů. Rovněž o tom věřitelé hlasují.

V doplňujícím vysvětlení k restrukturalizačnímu plánu Liberty také uvedla, že ke konci února eviduje celkové závazky zhruba za 16,4 miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 mminutami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 43 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 53 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...