Soud prodloužil Liberty Ostrava moratorium o tři měsíce

Krajský soud v Ostravě prodloužil všeobecné moratorium hutní společnosti Liberty Ostrava o tři měsíce, vyplývá z usnesení vyvěšeného na úřední desce. Moratorium poskytuje ochranu před věřiteli, především před insolvenčními návrhy a exekucemi. Účinné je od okamžiku vyvěšení. Původní platnost moratoria měla skončit právě ve čtvrtek, o jeho prodloužení firma požádala.

Liberty Ostrava, která vyrábí ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl, má delší dobu problémy platit dodavatelům. Výroba ve většině jejich provozů stojí od loňského 21. prosince, kdy dodavatel Tameh Czech zastavil dodávky energií.

Tameh Czech v prosinci skončil v úpadku, který zdůvodnil právě tím, že mu Liberty neplatila. Uvádí, že mu huť dluží aktuálně zhruba 2,2 miliardy korun. V doplňujícím vysvětlení k restrukturalizačnímu plánu Liberty Ostrava uvedla, že ke konci února eviduje celkové závazky zhruba za 16,4 miliardy korun.

Restrukturalizační plán by měl vést k obnovení výroby

Soudce Viktor Břeska v usnesení o prodloužení moratoria uvedl, že návrh Liberty odůvodnila tím, že pokračuje její preventivní restrukturalizace a že předložila věřitelům k hlasování restrukturalizační plán. Věřitelé, kterých je podle soudu více než třináct set, budou o plánu hlasovat do 15. dubna.

O maximální možnou dobu, tedy o tři měsíce, chtěla podle soudu Liberty prodloužit moratorium proto, aby platilo do nabytí účinnosti restrukturalizačního plánu. „Restrukturalizační plán podnikatele je postaven na tom, že dojde k obnovení primární i sekundární výroby v obchodním závodu podnikatele a že pohledávky dotčených stran budou uspokojeny ve stoprocentním rozsahu (bez příslušenství), a to v prodloužené době splatnosti,“ uvedl soudce.

„Za tři poslední měsíce bohužel nepřistupovala Liberty Ostrava k řešení svých dluhů konstruktivně. Liberty Ostrava by dle veřejných informací měla být v úpadku, místo toho zneužívá ochranné moratorium k oddálení řešení situace. To by mělo obnášet navrácení skoro osmi miliard, které Liberty půjčila svým sesterským společnostem, a následné zaplacení dvoumiliardového dluhu Tamehu. Jen takto se celá situace vyřeší,“ uvedl k prodloužení moratoria mluvčí společnosti Tameh Patrik Schober.

Většina zaměstnanců obou firem je od prosince doma. Tameh má okolo tří set zaměstnanců, Liberty zhruba 5400. Restrukturalizační plán má dvě varianty. Varianta A vychází z toho, že se Liberty s Tamehem dohodne na obnovení dodávek energií. Druhá počítá s řešením bez Tamehu.

O postupu se rozhodne na konci dubna

Poslední funkční vysoká pec Liberty Ostrava je od loňského října v takzvaném teplém útlumu. Firma tento týden uvedla, že v případě varianty A, kdy by se huť domluvila s Tamehem na dodávkách energií za akceptovatelné ceny, by spustila vysokou pec v létě. Pokud by Tameh nahradila dodávkami od jiných dodavatelů energií a hlavně z nového energetického komplexu, spustila by vysokou pec na přelomu let 2024 a 2025.

Alternativa B je podle Liberty neslučitelná se zájmy Tamehu, proto navrhla jeho vyloučení ze seznamu věřitelů. Rovněž o tom věřitelé hlasují. Zda se firma vydá cestou plánu A, nebo plánu B, se má rozhodnout na konci dubna.

Většina věřitelů s restrukturalizací souhlasí, uvedla mluvčí Liberty

Podle mluvčí huti Kateřiny Zajíčkové většina věřitelů již vyslovila souhlas s restrukturalizačním plánem firmy. „Důležitým signálem pro nás je, že se náš restrukturalizační plán setkává s pozitivní odezvou u našich věřitelů. Většina z nich s ním již také vyslovila svůj souhlas. V rámci tohoto plánu jsme již spustili většinu našich válcovacích tratí a do práce se vrátilo více než 2100 zaměstnanc,“ uvedla Zajíčková.

„Nyní se obracíme na všechny naše věřitele, aby vyjádřili svůj souhlas s naším plánem, a dále všechny zúčastněné strany, aby s námi spolupracovaly na jeho úspěšném naplnění,“ dodala.

Huť podle Zajíčkové začíná zaznamenávat zlepšení poptávky. „Pokračujeme také v práci na obou variantách plánu, které se týkají dodávek energií pro huť tak, abychom mohli co nejdříve opět zprovoznit vysokou pec a ocelárnu,“ řekla mluvčí.

Tameh je někdejší závod Energetika, který byl postaven jako součást tehdejší Nové huti, nynější Liberty. Tameh huti dodává elektřinu, plyny a páry. Liberty dodává Tamehu palivo v podobě vysokopecních a koksárenských plynů, bez nichž se jeho provoz neobejde.

Když huť vlastnila skupina ArcelorMittal, byla Energetika vyčleněna do samostatné firmy. Když se v roce 2019 majitelem huti stala Liberty Steel Group z koncernu GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty, Tameh zůstal majetkem společného podniku skupiny ArcelorMittal a polského holdingu Tauron.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Moravskoslezský kraj

O komunitní zahrady je zájem, ne všem ale nadšení vydrží

Komunitní zahrady s příchodem jara registrují zvýšený zájem ze strany nových pěstitelů. Právě v tuto dobu jim přibývá nejvíce členů, někde dokonce zavádějí čekací listiny, jak ČT potvrdili zástupci oslovených zahrad. Prvotní nadšení z vlastního záhonku ale některým lidem nevydrží a zanedbávají je. Aby se to nestávalo, zavádějí zahrady zálohy na záhonky nebo systém členství.
před 48 mminutami

V prodeji po Liberty je rybník i poliklinika

Insolvenční správce zkrachovalé huti Liberty Ostrava zahájil prodej nepotřebného majetku. Jde o pozemky a nemovitosti, které nejsou součástí hlavního závodu a koksovny. V nabídkách, které budou postupně zveřejňovány, najdou zájemci 612 parcel o výměře téměř dva a půl milionu metrů čtverečních. Huť vlastní třeba činžovní dům v pražských Nuslích nebo polikliniku. Na prodej jsou ale také stroje, rybník i umělecká díla.
před 14 hhodinami

Policie kvůli srážce na přejezdu v Dolní Lutyni obvinila dva lidi a firmu

Policie kvůli srážce nákladního auta a vlaku na přejezdu v Dolní Lutyni na Karvinsku obvinila dva lidi a jednu firmu z obecného ohrožení z nedbalosti, uvedl pro ČT žalobce Jiří Margieta. Obviněným podle něj hrozí až deset let vězení. Srážku loni v lednu nepřežil strojvedoucí, záchranáři ošetřili dvacet zraněných. Policie podle dřívějších informací podezírala řidiče vozu.
před 22 hhodinami

Za havárii kolotoče v Havířově padla podmínka

Okresní soud v Havířově uložil podmíněný dvouletý trest v případu havárie kolotoče na pouti v Havířově na Karvinsku, při které se v září 2022 zranilo dvacet lidí. Zkušební dobu za obecné ohrožení z nedbalosti stanovil na čtyřicet měsíců. Soud provozovateli atrakce také zakázal činnost na padesát měsíců, tedy na více než čtyři roky. Rozsudek není pravomocný.
před 23 hhodinami

Nádrže s kontaminovanou vodou v koksovně Liberty jsou skoro plné

Odstavená koksovna v huti Liberty může být závažným ekologickým problémem. Kapacity nádrží na kontaminované vody už téměř nestačí. Podle náměstka primátora Ostravy Aleše Boháče (Starostové pro Ostravu) hrozí znečištění spodních vod, přilehlé řeky a některých pozemků. Kapaliny obsahující kyanid, fenoly, čpavek a dehty zatím pracovníci koksovny likvidují svépomocí. Pokoušejí se znovu zprovoznit čističku odpadních vod, která by mohla vyřešit problém alespoň méně znečištěné vody.
6. 3. 2025

AI pomáhá části obcí s úřední rutinou i komunikací

S přepsáním záznamů z jednání zastupitelstva, sestavením tiskové zprávy nebo s odpovídáním na otázky místních pomáhá některým obcím umělá inteligence (AI). V různé míře ji využívá zatím přibližně pětina obcí, vyplývá z posledního průzkumu Sdružení místních samospráv, který má ČT k dispozici. Úředníkům podle starostů šetří AI stovky hodin práce a pomáhá zefektivnit fungování úřadů.
2. 3. 2025

Na Moravě přibyly stovky tun nelegálního odpadu z Německa

Další stovky tun nelegálního odpadu objevili obyvatelé Moravy na čtyřech místech Brna a v Jiříkově na Bruntálsku. Zbytky plastů a laminátu tam navezla německá firma, kterou nyní tamní ministerstvo životního prostředí vyzvalo, aby je odstranila. Na případ jako první upozornil server Seznam Zprávy.
28. 2. 2025

Ostravu čeká rok dopravních omezení, největších za 35 let

Kvůli rozsáhlým stavebním investicím čeká letos Ostravu rok plný dopravních omezení, která se výrazně promítnou i do provozu městské hromadné dopravy. Omezení budou zřejmě největší od roku 1990. Kvůli neobvyklému množství výluk a nutnosti náhradní autobusové dopravy si Dopravní podnik Ostrava musel nasmlouvat vozidla i řidiče u jiných dopravců.
28. 2. 2025Aktualizováno28. 2. 2025
Načítání...