S přepsáním záznamů z jednání zastupitelstva, sestavením tiskové zprávy nebo s odpovídáním na otázky místních pomáhá některým obcím umělá inteligence (AI). V různé míře ji využívá zatím přibližně pětina obcí, vyplývá z posledního průzkumu Sdružení místních samospráv, který má ČT k dispozici. Úředníkům podle starostů šetří AI stovky hodin práce a pomáhá zefektivnit fungování úřadů.
AI pomáhá části obcí s úřední rutinou i komunikací
První obcí v Česku, která do komunikace s občany zapojila umělou inteligenci, byla Mokrá-Horákov v okrese Brno-venkov. Používá ji už přes rok – a to ve formě chatbota, který lidem odpovídá na dotazy. „Funguje tak, že pokud se na web dostanete z mobilu nebo z klasického počítače, bude vám ve spodní části obrazovky svítit bublinka, do které můžete napsat doslova jakýkoliv dotaz,“ vysvětluje tamní starosta Matyáš Charvát (ODS).
Chatbot pak odpověď najde na webových stránkách obce a odpoví – včetně kontextu. „Pokud se ho ale zeptáte na cokoliv, co se fungování obce netýká, omluví se, že odpověď nezná,“ doplňuje Charvát. Podle něj chatbot od spuštění odpověděl na více než deset tisíc dotazů. „A ušetřil přes 650 hodin, tedy přes osmdesát pracovních dnů jednoho pracovníka obecního úřadu.“
Podle průzkumu Sdružení místních samospráv z července 2024 AI využívá dvacet procent obcí. „Třetina obcí plánuje řešení založená na umělé inteligenci využít v horizontu tří let. Potřebují mít však více informací o tom, jak AI efektivně využívat. I proto Sdružení místních samospráv v loňském roce spolupořádalo například konferenci zaměřenou právě na možnosti využití AI při správě obcí,“ nastiňuje místopředseda sdružení Petr Halada (STAN).
„Zhruba pětina obcí AI používá na denní bázi, systematické zapojení AI do procesu úřadu ale zatím běžné není, byť se už v současnosti o možnosti využití umělé inteligence zajímají rozhodně více než čtyři pětiny obcí,“ nastiňuje Martin Haushalter, který externě spolupracuje se Svazem měst a obcí na vývoji jejich vlastní AI platformy s virtuálním asistentem určeným právě pro města a obce.
Podpora mikroregionů
To, že mají obce o umělou inteligenci zájem, potvrzují i experti na edukaci v této oblasti. Podle Filipa Stretze, který se specializuje na vzdělávání v oblasti AI, záleží hlavně na tom, jak k inovacím přistupují starostové a jak AI podporují mikroregiony. „Významným akcelerátorem zavádění umělé inteligence jsou právě starostové a mikroregiony, které aktivně podporují implementaci AI řešení v menších obcích. Rostoucí zájem si vysvětlujeme především tím, že si uvědomují potenciál AI v řešení administrativní zátěže, která je pro český veřejný sektor charakteristická,“ zamýšlí se odborník.
„Zatím vnímáme obrovský zájem o informace. V praktickém využití je to takové opatrné oťukávání. Obce zatím nejsou v implementaci AI tak kreativní jako třeba komerční sektor. Nejdřív se musí lidé na úřadech naučit s umělou inteligencí správně pracovat a vědět, co od jakého modelu očekávat a na co naopak AI zatím není připravena,“ vysvětluje Haushalter.
Materiály pro sítě, weby, propagaci
Kromě chatbotů obce využívají umělou inteligenci i jinými způsoby. „Nástroje AI používáme například při správě obsahu sociálních sítí, při tvorbě grafických prvků, jako jsou obrázky nebo piktogramy, dále také při přípravě prezentací pro zasedání orgánů obce,“ popisuje starosta Charvát.
Pro tvorbu grafiky na webové stránky a propagační materiály, jako jsou plakáty a letáky pro obecní akce, anebo na analýzu dokumentů a poznámek, využívá AI obec Bílá na Frýdecko-Místecku. „Pomáhá nám s analýzou rozsáhlých dokumentů, jako jsou například územní plány, a s vyhledáváním klíčových informací v rámci podmínek dotačních programů. Generuje nám také návrhy různých textů, tiskových zpráv a texty pro obecní webové stránky,“ vyjmenovává starosta Tomáš Kubačák (nestr.). Nově začínají umělou inteligenci využívat taky při přepisech audiozáznamů z jednání zastupitelstva.
„Výrazně zrychluje odpovědi na e-maily a pomáhá s formulací dopisů,“ doplňuje výhody AI starosta obce Bocanovice na Frýdecko-Místecku Martin Paduch (nestr.).
Také v Lysé nad Labem se pomocí umělé inteligence snaží zefektivnit fungování úřadu a komunikaci s občany. „V posledních týdnech postupně zaškolujeme zaměstnance k využívání AI při jejich každodenní práci – třeba při tvorbě textů, rešerši dokumentů anebo zpracování e-mailů. Navíc testujeme aplikaci pro přípravu a plánování komunikace s občany na sociálních sítích,“ uvádí Michaela Králová z odboru komunikace a vnějších vztahů městského úřadu.
AI pomocník za tři tisíce měsíčně
Podle školitelů je potřeba výstupy umělé inteligence nadále kontrolovat. „To musí vždy udělat člověk, tomu ale odpadne velká část administrativní práce. Má tak čas věnovat se naplno své agendě,“ upozorňuje Haushalter. „Vždy je potřeba výstup AI zkontrolovat, podobně jako kdybyste měli nějakého kolegu, který se zrovna zaučuje a potřebuje zpětnou vazbu na svou práci,“ souhlasí Martin Koláček, který se specializuje na školení v oblasti umělé inteligence pro obce, města a mikroregiony.
„Pro malé obce, kde se často jeden člověk stará o více úkolů, je AI velkým pomocníkem. Například příprava podkladů pro jednání zastupitelstva nám s pomocí AI zabere méně času, což nám uvolňuje ruce pro další důležité činnosti. Samozřejmě ale platí, že jakýkoliv výstup AI musí být finalizován a zkontrolován zaměstnancem obce,“ potvrzuje Kubačák.
„Provoz chatbotu nás stojí ročně asi padesát tisíc korun. V ceně jsou obsaženy i předchozí náklady na vývoj,“ doplňuje Charvát. „Chatbot, o kterém v současnosti jednáme, by nás po zaplacení jednorázového aktivačního poplatku dvacet tisíc stál měsíčně zhruba tři tisíce,“ doplňuje Kubačák.
Načítání...