Ve Frýdku-Místku uvažují o novém parkovacím domě. Počet aut strmě roste

Řidiči ve městech mají čím dál větší problémy s parkováním a úřady vymýšlejí, jak tomu předejít. Počty aut na českých silnicích se totiž neustále zvyšují. Podle Ředitelství silnic a dálnic jich za poslední léta přibylo zhruba 20 procent. Ve Frýdku-Místku chtějí proto stavět nový parkovací dům.

Vzniknout by mohl na prostranství před frýdecko-místeckou poliklinikou. „V jejím okolí parkují stovky aut,“ popsal redaktor České televize Petr Mecner, podle něhož kolem osmé ráno poslední místa k zastavení rychle mizí.

Investici do parkovacího domu by město chtělo řešit částečně půjčkou, kterou by splácelo z parkovného. „Kvůli poliklinice, která tady je, sem přijíždějí auta nejen z Frýdku-Místku, ale i z okolí,“ poznamenal tamní náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD).

Jedno parkovací místo podle typu parkovacího domu stojí od 350 000 do půl milionu korun.
Karel Deutscher
náměstek primátora Frýdku-Místku

S novými parkovacími domy počítá i nezávazná studie revitalizace volných ploch v místní části Riviera. Návrh je však podle vedení města v řadě bodů nevyhovující. Jeden parkovací dům je totiž navržen na Rivieře na točně – podle Deutschera je to moc blízko obytných domů.

Budování parkovacích domů je podle odborníků jen jednou z možností, jak na vzniklou situaci reagovat. Celkový problém to však podle nich nijak zásadně neřeší. 

Pokud uděláte v tomto systému drobnou úpravu, jako že například zpoplatníte určitou část parkovacích míst, tak se ta auta prostě přesunou jinam.
Eva Špačková
architektka

Parkovací domy se plánují i jinde v regionu, v Ostravě třeba před místní zoo a jeden z největších pro bezmála 430 vozů má vzniknout u Městské nemocnice. Problém se však týká v podstatě všech větších měst. „Zatímco v roce 1990 jezdilo po českých silnicích okolo 2,5 milionu vozů, loni už to bylo více než dvojnásobek,“ zjistil Petr Mecner.

Inspirovat by se Češi podle urbanistů a architektů měli například ve Skandinávii nebo Holandsku, kde má veřejná nebo individuální ekologická doprava (například využívání kol) mnohem větší význam.