Znečištění vzduchu v tunelech městského okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem. Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu, limity zdaleka nesplňuje ani tunel Blanka. Při měření to zjistil Ústřední automotoklub.
V pražských tunelech je nedýchatelno. Smog překračuje limity až patnáctkrát
Strahovský tunel má v Praze jedno smutné prvenství. Jak ukázala měření ovzduší, která zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK), hodnoty prachových částic tam dosahují až 784 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový. Denní imisní limity jsou přitom 50 tisíc. Ty nejhorší výsledky ovzduší ve Strahovském tunelu vykazovalo měření odpoledne.
„Hlavní důvod je, že se částice nemají kam rozptýlit, tudíž se tam koncentrují o to více,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Ani tunel Blanka si nevedl výrazně lépe. Tam odborníci naměřili při dopravní špičce 412 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový.
Tunely chtějí čistit častěji
„Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech,“ reagoval na výsledky pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení), který měření ovzduší v pražských tunelech inicioval.
Podle něj by řešením bylo, kdyby monitoring probíhal častěji a mohla ho dělat policie. Zvažovány také budou investice do nové vzduchotechniky Strahovského tunelu.
Imisní hodnoty zvyšují především auta s nefunkčním filtrem pevných částic, který z výfukových plynů odstraňuje karcinogenní látky. A to ohrožuje hlavně řidiče z povolání.
„Filtr pevných částic zachytává částice, které jsou mikroskopické, a my je poté nedýcháme a nedostávají se do našeho krevního řečiště,“ řekl mluvčí Ústředního automotoklubu Sirota.
Lidskému organismu nevadí hodnoty do dvaceti tisíc nanočástic poletavého prachu na kubický centimetr. Hodnoty přes tuto hranici jsou nebezpečné především pro řidiče, kteří tunely jezdí pravidelně. „Například řidiči taxislužby, nebo profesionální řidiči a ti samozřejmě pokud si nejsou vědomi, že ty koncentrace jsou vysoké, tak to mohou odnášet na svém zdraví,“ dodal místostarosta Prahy 7 Mirovský.
Až přijde smog, bude platit sudá nebo lichá
Odborníci zkoumali také ovzduší v podzemních garážích pražských nákupních center. Hladinu sto tisíc jednotek polétavého prachu překročilo jen parkoviště obchodního centra Nový Smíchov.
Podobné měření provedl letos v březnu ÚAMK také pro magistrátní odbor životního prostředí. Tehdy zjištěné hodnoty rovněž překročily normy. Například v Blance to bylo zhruba trojnásobně. Špatná byla situace i na povrchu, například na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice nebo ve Svatovítské ulici v Praze 6.
Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Kromě motorů znečišťují ovzduší také oděrky brzdových destiček nebo tření pneumatik o asfalt.
Magistrát proto chystá návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.