Pražský magistrát chce omezit dopravu ve městě v době zhoršené kvality ovzduší. Podle nového návrhu by při nejvážnější smogové situaci do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut. O tom, kdo bude mít vjezd povolený, by rozhodovalo číslo registrační značky.
Lichá registrační značka na autě? Dnes jede, zítra ne. Praha plánuje nová smogová pravidla
Smog letos v Praze v únoru lidem stejně jako ve většině regionů znepříjemňoval život několik dní. Velké podniky musely omezit výrobu a magistrát vyzýval řidiče, aby auta nechali doma. Teď se chytají přísnější pravidla.
„Inspirovali jsme se například v Paříži, kdy v sudý den vyjíždějí vždy auta se sudou poznávací značkou a v lichý den s lichou poznávací značkou,“ vysvětluje radní pro infrastrukturu a životní prostředí hl. m. Prahy Jana Plamínková (STAN). U značek na přání pak rozhodne vždy povinně obsažená číslice.
O zákazu by se řidiči dozvěděli den předem. U vjezdů i ve městě samotném by je upozornily informační tabule. Zákaz by platil v celé metropoli s výjimkou Pražského okruhu; jeho dodržování by kontrolovala policie. Podle některých odborníků ale takové omezení vzduch nezlepší. „Například v Itálii to zapříčinilo to, že si řidiči nakoupili druhé vozidlo. Jak se sudou tak lichou značkou,“ uvedl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Pražský magistrát navrhuje zakázat vjezd do města pouze při vyhlášení takzvané smogové regulace. Tedy při nejhorším stupni znečištění ovzduší. Ten vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav. V Praze doteď v průměru třikrát za rok – podle dat ze čtrnácti měřicích stanic.
„Venkovní vzduch je nasáván pomocí sond, které jsou umístěné na střeše kontejneru a přes rozvodnou trubici se rozvádějí do jednotlivých přístrojů,“ vysvětluje vedoucí oblastního monitoringu emisí v Praze Jan Šilhavý.
Smogu může být až o třetinu méně, míní meteorologové
Podle meteorologů by zákaz vjezdu poloviny aut Pražanům ulevil. Smogu by podle jejich studie mohlo být až o třetinu méně. „Na tom pravém obrázku vidíme rozložení maximálních denních koncentrací během únorové smogové situace a na tom levém je procentuální změna v případě zavedení opatření, říká Ondřej Vlček z Českého hydrometeorologického ústavu.
K chystanému zákazu se nyní vyjádří městské části. Pak rozhodnou radní. Pokud návrh projde, začne platit od příští zimní sezony.