Paříž prohrává boj se smogem. Osvědčené recepty nepomohly, inspiraci u ní přitom hledá i Praha

Dva roky uplynuly od chvíle, kdy skoro dvě stě států uzavřelo v Paříži dohodu, která měla zlepšit ovzduší na planetě. Samotná francouzská metropole ale v boji za zelenější město částečně selhává. Omezení aut u řeky jen posunulo problém směrem k centru. Jízda městskou hromadnou dopravou se Pařížanům nezamlouvá kvůli častým poruchám či stávkám a systém sdílení jízdních kol čelí krádežím.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Paříž prohrává boj se smogem

Hlavní město Francie bojuje s chronickým znečištěním a dopravními zácpami. Do centra města by se proto postupně neměla dostat nejstarší vozidla.

Počátkem loňského prosince bojovala Paříž s nejhorším smogem za poslední dekádu tak, že městská hromadná doprava byla zdarma. Do města také směla střídavě jen auta, jejichž značky končí lichým, nebo sudým číslem.

Už v roce 2013 radnice uzavřela rychlé pruhy podél Seiny v naději, že auta nahradí kola a pěší. Studie i praxe ale ukázala, že se problém jen posunul směrem do centra, které je naopak hustě obydlené.

„Když odněkud zmizí auta, vzduch je kvalitnější, a to díky méně emisím. Ale když je jen přesunete jinam, do jiných ulic, znečištění bude ještě větší,“ upozorňuje odbornice na kvalitu vzduchu z Airparifu Charlotte Songeurová.

Paříž také doufala, že složitější doprava v centru bude impulsem k jezdění městskou dopravou. I tento optimismus ale vzal za své - podle statistik dopravců lidé využívají metro a autobusy méně kvůli častým poruchám a stávkám.

„Život v Paříži je příliš drahý. Takže lidé musejí jezdit metrem, hromadnou dopravou, ale není to spolehlivé ani příliš bezpečné a potýkáte se se spoustou zpoždění,“ konstatoval ekologický aktivista Pierre Chasseray. Město se ale brání, že desetitisíce lidí chodníky a kola přece jen využívají, ovšem pouze v létě.

Město sice rozjelo ambiciózní systém sdílení kol Vélib, ten je však v současnosti na pokraji zhroucení. Až pětina kol ročně se totiž ve městě poškodí nebo ztratí. „Musíme opravovat každé kolo, a to skoro každých 15 dní,“ uvedl ředitel strategie v JCDecaux Group Albert Asséraf. Stará kola teď pomalu nahradí nová, s novými technologiemi, které by vandalismu mohly zabraňovat.

Česká metropole chce opatření po vzoru Paříže

Smog znepříjemňuje život i obyvatelům Prahy. Některé velké podniky letos musely omezovat výrobu a magistrát vyzýval řidiče, aby auta nechali doma. Do budoucna ale magistrát zvažuje přísnější pravidla – podobná právě těm pařížským.

Podle nového návrhu by při nejvážnější smogové situaci do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut. O zákazu by se řidiči dozvěděli den předem.