Pražský dopravní podnik (DPP) v pátek v Hloubětíně zahájil provoz nové tramvajové vozovny, kterou pražský dopravní podnik postavil na místě původní budovy odstřelené v roce 2019 kvůli havarijnímu stavu. Stavba začala v září 2022 a podle dřívějších informací měla i s bouráním staré haly a dalšími doprovodnými stavbami vyjít na téměř dvě miliardy korun. Nová hala bude sloužit k odstavování tramvají mezi jízdami a k opravám vozů.
V pražském Hloubětíně vyrostla nová tramvajová vozovna
Chybějící kapacitu vozovny dosud nahrazovalo tramvajové kolejiště v Ústředních dílnách Hostivař, což však bylo komplikované kvůli vzdálenosti od tras linek a také tomu, že kolejiště bylo pod širým nebem. „Teď se vracíme kapacitně do toho stavu, který jsme měli předtím,“ řekl technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.
Stavba nové haly začala v září 2022, předcházela jí výstavba energocentra, které vozovnu napájí. Hala zahrnuje odstavnou část s kapacitou jednašedesát vozů s délkou až dvaatřicet metrů, což umožní obsloužit i nyní vyráběné nové tramvaje typu 52T. Dále je ve vozovně opravna, kam se k šesti stanovištím vejde dvanáct vozů.
Kromě toho došlo k přestavbě a modernizaci celého areálu. Zrekonstruovala se myčka tramvají, která nově využívá recyklovanou dešťovou vodu. Vozovna také využívá moderní technologie jako solární panely nebo tepelná čerpadla. Stavbu pro DPP na základě tendru uskutečnily firmy VCES a Chládek & Tintěra.
Z vozovny bude vypravována většina tramvají, které jezdí na linkách 7, 8, 12, 17 a 31. „Zítřkem (sobotou) už odsud začnou jezdit čísla poměrně obvyklá, to znamená linky, které jezdí v této oblasti a na Palmovce. Z hlediska rozdělení mezi jednotlivé vozovny pochopitelně vždycky vznikají určité na první pohled neobvyklosti, bude tomu tak i nyní, ale základem budou místní linky,“ vysvětlil Šurovský.
Infrastruktura pro nové tramvajové trati
Primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že Praha potřebuje infrastrukturu pro nově budované tramvajové trati. „Máme v ruce stavební povolení na nové tratě Počernická, Malovanka-Strahov, Olšanská-Habrová, Libuš-Nové Dvory a Muzeum. Revitalizujeme a stavíme novou trať v horní části Václavského náměstí a chystáme tramvajový okruh zahrnující i rozestavěný Dvorecký most,“ uvedl.
Původní vozovna v Hloubětíně zahájila provoz 12. března 1951. DPP využívá sedm vozoven, a to Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Stavba další je v plánu, měla by vzniknout u branického nádraží a podle Hřiba ji v blízké době začne DPP projektovat. Měla by obsloužit i nové trati, které město plánuje postavit v jižní části metropole.