Škoda představila první tramvaj 52T pro Prahu

2 minuty
Zprávy ve 12: Nový prototyp tramvaje pro pražskou MHD
Zdroj: ČT24

První téměř hotovou tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu představila v pondělí v Plzni Škoda Group. Firma podepsala s pražským dopravním podnikem (DPP) v prosinci 2023 kontrakt na dvě stě tramvají za 16,6 miliardy korun. DPP se zavázal nakoupit čtyřicet vozů, prvních dvacet letos a dalších dvacet vozů do konce příštího roku. První cestující by tramvaje měly svézt ještě letos.

Loni v květnu začala v Plzni výroba, první vůz vyjel v pondělí na zkušební trať ve výrobním areálu Škody. Do pražských ulic by měly první tramvaje vyjet v dubnu na zkušební jízdy bez lidí při přípravě na homologaci.

Tramvaj má montážně hotový exteriér a dokončuje se interiér, pracuje se na oživování a zkouškách. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy. Do Prahy na jaře odjedou tyto první tři vozy, celkem je ve výrobě rozpracováno osm tramvají.

Škoda ForCity Plus 52T je stoprocentně nízkopodlažní pětičlánkový vůz bez jediného schodu, s širšími průchody mezi články, celovozovou klimatizací, antikolizním systémem, moderním informačním systémem a rekuperací energie. Kapacita vozu o délce 32 metrů a šířce 2,5 metru je 243 lidí, z toho je 173 míst ke stání. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší téměř o šestnáct procent. Nejvyšší provozní rychlost je sedmdesát kilometrů za hodinu.

DPP zatím odebere prvních čtyřicet vozů. Podle zastupitele, člena dozorčí rady DPP a bývalého pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) dvacet tramvají zaplatí dotace, ostatní rozpočet Prahy. Cena jedné tramvaje se pohybuje pod devadesát milionů korun, řekl. „Ale potřeba pro hlavní město bude všech dvě stě kusů. Doufám, že se je podaří objednat všechny, protože tato tramvaj je skoro o dvacet procent kapacitnější, má dvakrát více prostoru pro kočárky a cestující na vozíku a přináší komfort a rychlost, jaké si zaslouží 21. století,“ dodal.

Pokud DPP využije opci na všech dvě stě tramvají, měla by Škoda dodat maximálně třicet vozů ročně a poslední v roce 2032, sdělil obchodní ředitel Škody pro tramvaje Jaromír Jelínek.

Tramvaje budou vyjíždět z vozovny Hloubětín

V Praze se dokončuje výstavba vozovny Hloubětín, odkud budou nové tramvaje vyjíždět na zkušební jízdy a pak i do pravidelného provozu, řekl místopředseda představenstva a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Aktuálně má DPP přes osm set tramvají a 147 kilometrů tramvajových tratí.

„Ty vozy Praha potřebuje, protože tady rostou tramvajové tratě. Budeme startovat stavbu tramvajových tratí do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov anebo u Muzea. Tramvaje jsou symbolem našeho hlavního města a také symbolem ekologické a pohodlné MHD,“ sdělil přes videohovor náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Nových typů tramvají se Praha dočká téměř po dvaceti letech.

Na vývoji a výrobě ForCity 52T spolupracuje se Škodou 231 dodavatelů, z nichž 76 procent je z České republiky, dvanáct procent z Německa a zbytek z dalších třinácti zemí, upřesnil generální ředitel Škoda Group Petr Novotný. „Tato tramvaj je rozhodně významná, protože je celá nízkopodlažní, využitelnost podlahových ploch je větší, profil tramvaje se vejde do hlavního města, které není topograficky nejjednodušší,“ dodal. Konstrukce vozu na míru vytvořená pro Prahu umožní průjezdy i úzkými a zahnutými profily tratě.

Načítání...