V Jihomoravském kraji končí papírové předplatní jízdenky

Čtvrtletní a roční předplatní jízdenky na cestování po Jihomoravském kraji budou od 1. prosince pouze v elektronické podobě. V březnu příštího roku skončí papírové jízdenky i u měsíčního předplatného. Cílem změn je zjednodušení odbavování cestujících i zlevnění dopravy. Kraj také reaguje na narůstající zájem o elektronické jízdné. U jednorázové jízdenky možnost papírové zůstává, možnost nákupu se rozšíří i přes validátor.

„Pohodlnější forma placení za dopravu po našem kraji je zároveň udržitelnější, levnější, a hlavně modernější. Chceme se tak přiblížit systému, který je běžný v okolních zemích. Šetří čas a peníze cestujících,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Elektronické jízdenky jsou levnější. Například jízdenka pro jednu zónu na rok vyjde na 2950 korun, papírová stojí o 300 korun více. „Cestující se nemusí bát, že v případě ztráty o svoji jízdenku přijdou, protože si ji jednoduše nahrají na jiný nosič. Elektronická jízdenka také nabízí možnost takzvaných alternativních zón, umožní cestu mezi výchozí a cílovou zónou různými trasami,“ dodal Crha.

Jezdi jednoduše

Předplatní jízdenky cestující nakupují přes e-shop integrovaného dopravního systému nebo v kontaktních centrech, kterých je nyní osm. Do konce listopadu kvůli změnám přibudou také v Hustopečích, Letovicích, Mikulově, Moravském Krumlově, Tišnově a Veselí nad Moravou. Pomoct se zaváděním výhradně elektronických jízdenek má kampaň Jezdi jednoduše, která startuje ve středu a bude pokračovat po celý příští rok. Obsahuje letáky i nově vzniklý web.

Trend přechodu na elektronické jízdné roste. „Jen za poslední tři měsíce se prodalo ve společném e-shopu Kordisu a Brna celkem více než 210 tisíc elektronických předplatních jízdenek,“ řekl Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která organizuje veřejnou dopravu na jižní Moravě. Dodal, že elektronické jízdné využívá asi sedmdesát procent lidí.

Pípni a jeď jako v Brně

Další novinkou jsou validátory, které se postupně objeví v asi dvou stech autobusech ze sedmi set, které po kraji jezdí. Snahou Kordisu je umístit je do vozů v okolí Brna, které bývají vytížené a díky validátorům by se do nich nemuselo nastupovat jen předními dveřmi, což by zrychlilo odbavení cestujících. „Začátkem příštího roku také začneme vyměňovat původní označovače papírových jízdenek na vlakových nádražích a postupně je nahradíme novými validátory. Měly by být také v nových vlacích Moravia,“ uvedl Horský.

Přístroje jsou podobné jako v Brně, kde funguje systém Pípni a jeď. „Po Brně cestující také jen přiloží kartu a mohou jet, při cestě do regionu bude možnost volby jízdního dokladu. Chtěli bychom ale postupně i cestujícím do regionů nabídnout jednodušší řešení. Mohli by si třeba na e-shopu navolit, kam nejčastěji jezdí, a následně po nastoupení do dané linky a přiložení by už systém počítal s konkrétní trasou,“ dodal Horský. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 53 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...