Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně se proměnilo v centrum designu. Otevře se v pátek

Moravská galerie v Brně proměnila budovu Uměleckoprůmyslového muzea v centrum současného designu. Rozšiřuje své sbírky, plánuje výstavy i osvětovou činnost a především dokončuje celkovou přestavbu a obměnu expozic Uměleckoprůmyslového muzea. Expozice se veřejnosti otevře v pátek. Muzeum s podobnou koncepcí a záběrem podle ředitele Moravské galerie Jana Presse dosud v Česku chybělo.

„V Česku mezi kamennými státními institucemi neexistuje taková, která by se věnovala designérům, pomáhala jim, byla pro ně partnery a usilovala o to, aby se ve společnosti začalo na design pohlížet jinak,“ řekl novinářům Press. Náklady spojené s novou koncepcí a přestavbou činí téměř 220 milionů korun z evropského i státního rozpočtu.

Změna je patrná už při pohledu zvenčí. Vstup z nově pojaté terasy kryje konceptuální objekt Mrak od architekta Marka Štěpána, který mění barvy a může reagovat na různé podněty. Uvnitř budovy přibyly nové lávky přes krytou dvoranu, které umožňují pohled do jednotlivých expozic a jsou obklopeny zavěšenými díly.

Stálé expozice představují design ze všech úhlů. První část dostala název Jeskyně a obrací se hlavně do historie, k významným vynálezům a milníkům s přihlédnutím k Brnu a jeho průmyslové historii. V místnosti 2000+ si zájemci prohlédnou například díla Maxima Velčovského, studia Olgoj Chorchoj a další nákupy a dary ze sbírky soudobého designu.

Nabídku Uměleckoprůmyslového muzea rozšiřuje otevřený depozitář skla, porcelánu a keramiky či expozice módy. Výrazným prvkem v dvoraně muzea je umělecké dílo Démon růstu od Krištofa Kintery.

Stálé expozice i dočasné výstavy

Spolu se stálými expozicemi jsou v muzeu připraveny také dočasné výstavy. Jsou věnované Lucii Koldové a Jiřímu Pelclovi. Koldová ocenila novou koncepci muzea. „V mé dosavadní dráze mi přišlo, že tady chybí platforma, kde by se design setkával s módou a uměním,“ řekla designérka nábytku a svítidel.

Pelclova výstava je průřezem jeho dosavadní tvorbou napříč různými materiály. „Nechtěl jsem prezentovat jen hotové výrobky, které se lesknou, ale spíš to, jak ty produkty vznikly, co je za nimi. Je tam také spousta fotografií z výroby, ateliér s 3D tiskárnami a vzorky materiálů,“ uvedl Pelcl.