Stovky lidí z celého Česka protestovaly proti zvažovanému rušení záložního armádního letiště v Líních u Plzně. Letiště by mohlo ustoupit továrně Volkswagenu na baterie do elektromobilů. Protest letců, pilotů, sympatizantů a občanů okolních obcí svolal Český svaz letectví. Jde o největší akci od dubna, kdy se o stavbě gigafactory za sto dvacet miliard korun se čtyřmi tisíci zaměstnanci začalo mluvit.
Stovky lidí protestovaly na letišti Líně. Vadí jim plány na jeho zrušení i na stavbu gigafactory
Vedle dva a půl kilometru dlouhé přistávací a vzletové plochy stálo o půl třetí odpoledne dvě stě aut, která podle poznávacích značek přijela z různých koutů země. Motivace účastníků byla dvojí. Části místních se nelíbí hlavně to, že by v blízkosti jejich obcí měla vyrůst továrna na baterie do elektromobilů neboli gigafactory. K tomu odkazovaly transparenty jako „Chceme zachovat klidný život v Nové Vsi“ nebo přeškrtnutý znak Volkswagenu.
Hlavně ale zněly hlasy za zachování letiště. V minulosti označili zástupci místních aeroklubů za „nejhorší z dobrých řešení“ variantu, že by vznikla gigafactory, ale zároveň letiště zůstalo v provozu. Plochy, která patří armádě, ale slouží jí jen jako záloha a má bohaté civilní využití, se přijel zastat i mistr světa v letecké akrobacii Petr Jirmus.
„Je to dopravní cesta, která pokud zanikne, tak není cesta zpět. Za dnešních podmínek nelze vybudovat kvalitní letiště,“ míní. Podobně hovořil i bývalý vojenský letec Václav Polívka. Případnou likvidaci letiště by považoval za „zločin, stálo to spousty peněz“.
Svolavatel a šéf Českého svazu letectví Václav Vašek zdůraznil, že protest byl „názorový mítink, pouze k problematice letiště, žádná politická agitka“. Letiště, které je podle pilotů, firem a obcí páté nejvyužívanější v Česku, loni evidovalo dvacet tisíc vnitrostátních i mezinárodních letů. Fungují tam letecké školy a záchranná služba.
Záměr Volkswagenu propaguje v Česku kromě automobilky samotné i vláda. Hovoří o důležité investici do budoucnosti, očekává, že kvůli nadcházející transformaci zaniknou v automobilovém průmyslu některá pracovní místa, ale kvalifikovaní lidé se uplatní právě v gigafactory.
Jako o naději pro budoucnost hovořil o případné gigafactory ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) i na nedávném jednání s regionálními politiky. „Dělám si obavy o ekonomickou budoucnost této země. Dělám si obavy o to, co se stane, pokud tento projekt v České republice nebude,“ prohlásil. Volkswagen totiž pro svoji středoevropskou továrnu na baterie vytipoval tři lokality. V Česku je pouze ta na letišti Líně, zbylé jsou v Maďarsku a Polsku.
Vláda v říjnu slíbila, že nechá zpracovat dopadovou studii. Jenomže podle odborníků takové studie vznikají nejméně rok. Volkswagen ovšem chce rozhodnutí učinit do konce roku a do konce listopadu mít záruky, že bude možné gigafactory postavit.