Dělníci začali ve středu usazovat první části budoucí Štvanické lávky v Praze. Ta má od příštího jara propojit části Karlín, ostrov Štvanice a Holešovice. Sloužit má pěším a cyklistům. Stavbaři nejdříve montují rampu, ve Vltavě stojí připravené pilíře a část podpěrné konstrukce. První hotové segmenty budoucího mostu se momentálně usazují na Štvanici.
Stavbaři začínají na Štvanici kompletovat most z betonových segmentů. Bude jich skoro šedesát
Podvodní bagry vystřídal jeřáb. Jeho úkolem je na dřevěnou konstrukci postupně vyzvednout všech 57 kusů lávky. „Na stavbu navážíme jednotlivé předvyrobené betonové segmenty, které uložíme na místo. Potom uložíme i přivezené zábradlí a budeme tento prostor betonovat,“ popsal mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch.
Betonové segmenty se vyrábějí v panelárně ve Štětí, na místo se dovážejí po řece nebo po silnici. Na stavbě nyní pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky se využívá i několik remorkérů a pontonových soulodí.
„Jedeme podle plánu, na pomocnou konstrukci jsme uložili první betonové segmenty, ze kterých postupně poskládáme celý most. Začínáme na rameni Štvanice–Karlín, abychom měli co nejdříve hotové přemostění plavební dráhy. Křížení, kde se z lávky odpojuje rampa na ostrov, budeme betonovat na místě,“ sdělil projektový manažer Michal Kunc.
Hotovo má být na jaře, přívoz poté skončí
Další segmenty budoucího mostu se budou ukládat v následujících týdnech, následně se sepnou ocelovými lany. Na holešovické straně jsou už hotová protipovodňová opatření, po dokončení pilířů ve Vltavě se i tam začne s ukládáním pomocné konstrukce a poté i betonových segmentů.
„Je to velice přesná práce, (betonové segmenty) musíme osazovat do milimetru přesně, proto nám to trvá trochu déle, než jsme zvyklí,“ uvedl Kunc.
Štvanická lávka bude vyrobená ze speciálního bílého betonu, který by měl vydržet až dvě stě let. Hlavní město ji chce otevřít už na jaře příštího roku. Nahradí oblíbený přívoz mezi Holešovicemi a Karlínem.