Stavbaři začínají na Štvanici kompletovat most z betonových segmentů. Bude jich skoro šedesát

2 minuty
Stavbaři kompletují betonové segmenty pro Štvanickou lávku
Zdroj: ČT24

Dělníci začali ve středu usazovat první části budoucí Štvanické lávky v Praze. Ta má od příštího jara propojit části Karlín, ostrov Štvanice a Holešovice. Sloužit má pěším a cyklistům. Stavbaři nejdříve montují rampu, ve Vltavě stojí připravené pilíře a část podpěrné konstrukce. První hotové segmenty budoucího mostu se momentálně usazují na Štvanici.

Podvodní bagry vystřídal jeřáb. Jeho úkolem je na dřevěnou konstrukci postupně vyzvednout všech 57 kusů lávky. „Na stavbu navážíme jednotlivé předvyrobené betonové segmenty, které uložíme na místo. Potom uložíme i přivezené zábradlí a budeme tento prostor betonovat,“ popsal mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. 

Betonové segmenty se vyrábějí v panelárně ve Štětí, na místo se dovážejí po řece nebo po silnici. Na stavbě nyní pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky se využívá i několik remorkérů a pontonových soulodí.

„Jedeme podle plánu, na pomocnou konstrukci jsme uložili první betonové segmenty, ze kterých postupně poskládáme celý most. Začínáme na rameni Štvanice–Karlín, abychom měli co nejdříve hotové přemostění plavební dráhy. Křížení, kde se z lávky odpojuje rampa na ostrov, budeme betonovat na místě,“ sdělil projektový manažer Michal Kunc.

Hotovo má být na jaře, přívoz poté skončí

Další segmenty budoucího mostu se budou ukládat v následujících týdnech, následně se sepnou ocelovými lany. Na holešovické straně jsou už hotová protipovodňová opatření, po dokončení pilířů ve Vltavě se i tam začne s ukládáním pomocné konstrukce a poté i betonových segmentů.

„Je to velice přesná práce, (betonové segmenty) musíme osazovat do milimetru přesně, proto nám to trvá trochu déle, než jsme zvyklí,“ uvedl Kunc. 

Štvanická lávka bude vyrobená ze speciálního bílého betonu, který by měl vydržet až dvě stě let. Hlavní město ji chce otevřít už na jaře příštího roku. Nahradí oblíbený přívoz mezi Holešovicemi a Karlínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...