Vznik řady soukromých škol provází potíže, i když nemají nouzi o děti a podporují je i rodiče. Ministerstvo školství například údajně odmítá registrovat Montessori základní školu ve Vlásenici na Pelhřimovsku, která tak zatím funguje v provizoriu. Rodiče přitom chtějí děti do školy posílat a jsou připraveni ji podpořit i finančně. Vznik další soukromé školy nechce zatím ministerstvo povolit ani v Úlibicích na Jičínsku, i když zde projekt podpořila i obec.
Soukromé školy mají potíže s akreditací. Rodiče je přitom často podporují
Montessori škola Vlásenický dvůr zatím funguje pouze jako spolek rodičů. Děti, které ji navštěvují, jsou oficiálně v domácím vzdělávání a do běžné základní školy musí chodit na přezkoušení.
V Montessori škole se učí formou her a prožitků. Využívá se také velké množství pomůcek a klade se důraz na propojení souvislostí. Rodiče jsou s touto formou pedagogiky velice spokojení a nejasná budoucnost školy je mrzí.
Škola prozatím našla azyl v podkroví mateřské školy, ale už se pro ni připravují nové prostory. „Žádáme o kapacitu 70 dětí na celkovou devítiletou školu, kterou bychom chtěli postupně naplnit,“ uvedla zakladatelka Montessori základní školy Vlásenický dvůr Pavlína Kábová.
Registraci ale škola nedostane zřejmě ani příští rok. „Nahlíželi jsme na ministerstvu do spisu, který se týká naší školy. Důvodem je údajně dostatečná kapacita škol v regionu,“ řekla ČT Kábová. „Dokud není dáno konečné rozhodnutí, nemohu žádným způsobem žádost komentovat,“ uvedla mluvčí resortu Jarmila Balážová.
Zabránit odchodu mladých do města
Podle informací z ministerstva žádá v celé zemi pro příští školní rok o registraci 46 nových škol. Zatím ji získalo pouze šest subjektů.
Vznik další soukromé základní školy se nedaří prosadit ani v Úlibicích na Jičínsku. Nepomohlo ani to, že projekt podpořila i obec, která tím chce mimo jiné zabránit odchodu mladých lidí z venkova do města. Správní řízení v Úlibicích dosud nebylo ukončeno. Jasno by mělo být příští týden.
Podle náměstka ministryně školství Václava Pícla jsou podmínky nastavené stejně pro státní i soukromé školy. „Musí především splňovat materiální, finanční a personální podmínky. Škola také musí být v souladu s dlouhodobým záměrem ministerstva i kraje,“ řekl ČT. Problém je podle Pícla ale i v tom, že u škol s nižším počtem žáků jsou náklady na jedno dítě výrazně vyšší.