Dělníci začali rozebírat most v Petrově nad Desnou, který před dvěma týdny úspěšně prošel náročnou zátěžovou zkouškou. Odborníci chtěli zkusit, pod jakou hmotností se most zřítí, a naložili na něj až 460 tun i přesto, že byl určen jen pro auta do třinácti tun. Část mostu skončí v muzeu, zbytek experti převezou do Prahy, aby mohli provést materiálové zkoušky.
Sloužil pro auta do třinácti tun, vydržel mnohonásobně víc. Stoletý most v Petrově nad Desnou jde k zemi
Na konci července Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s odborníky z ČVUT provedlo na mostě zátěžový test, během kterého dělníci most zpevnili a začali na něj skládat panely a štěrk. K překvapení všech most vydržel i pod nákladem 460 tun.
Více než sto let starý most posloužil odborníkům k vyzkoušení nové technologie SMA. „Jde o patent, který jsme vytvořili s ČVUT a který spočívá v dodatečném vyztužení těch už hodně starých ocelových konstrukcí tak, abychom prodloužili jejich životnost,“ řekl už během zátěžové zkoušky mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Demontovaný most však zatím na skládce neskončí. Část konstrukce zamíří do Muzea silnic ve Vikýřovicích na Šumpersku. „To byl poslední most, který vyrobili bratři Kleinové ze sobotínských železáren. Byl posledním funkčním mostem z té éry,“ říká kurátorka muzea Karla Pospíšilová. Některé části mostu poslouží i na další materiálové zkoušky.
I když most vydržel náročnou zátěžovou zkoušku, byl podle odborníků v havarijním stavu. Vědci z Fakulty stavební ČVUT už od dubna monitorovali jeho konstrukci a provedli řadu měření, včetně statických a dynamických zatěžovacích zkoušek. V následujících měsících by měli získaná data analyzovat.
Most v Petrově nad Desnou pochází z roku 1906, podle pamětníků bez problémů unesl i sovětské tanky, které přes něj v roce 1968 projížděly. Už letos ho nahradí nový železobetonový most, po dobu výstavby budou muset jezdit auta po objížďkách.