SeČTeno z Libereckého kraje: Skláři i výrobci bižuterie skomírají. Covid dopadl hlavně na malé firmy

Liberecký kraj je regionem, který se proslavil například sklářstvím nebo výrobou šperků na Jablonecku a i na tato odvětví měla velký dopad současná koronavirová krize. Například výrobci bižuterie zatím ale ve velkém propouštět nemuseli, hlavně díky velkým zahraničním e-shopům. Ke kraji ale neodmyslitelně patří také automobilový průmysl nebo cestovní ruch, a ten už byl poznamenaný významněji. Ekonomickým dopadům pandemie se věnuje pořad SeČTeno, tentokrát z Libereckého kraje.

Podle předsedy představenstva Krajské hospodářské komory Libereckého kraje Martina Bauera měla koronavirová krize dopad hlavně na menší skláře a rodinné firmy, které si tímto řemeslem zabývají. „Nemůžou prodávat napřímo, nekonají se různé eventy či trhy, takže dopad je těžký. Řada členů hospodářské komory už má velké potíže,“ řekl. 

Velké je i postižení bižuterního průmyslu. „My máme tři základní odbytové směry. Ty dva hodně důležité, to znamená maloobchodní distribuce a distribuce do obchodů pro turisty, jsou v podstatě již paralyzovány,“ upozornil předseda představenstva Svazu výrobců skla a bižuterie Pavel Kopáček.

Liberecký kraj
Zdroj: ČT24

Svaz zastupuje zhruba padesátku firem, většinou jde o malé a střední podniky. Podle Kopáčka nedošlo na masivní propouštění lidí, připustil však, že momentálně je velmi málo práce pro dělníky nebo dodavatele. „Firmy se snaží přežít tím, že omezí ty nejnutnější dodávky nebo pracovníky, ale o masovém propouštění určitě nemůžeme mluvit,“ řekl. 

Odbyt do zahraničí funguje

Podle Kopáčka se momentálně pracuje na projektu virtuální vzorkovny, která by měla prezentovat jednotlivé firmy na tuzemských i zahraničních veletrzích. „Chystáme také podporu našeho bižuterního centra v této oblasti, protože ať už se stane cokoliv, ať už se otevře dříve nebo později, tak tato forma určitě už bude doplňková,“ dodal. 

14 minut
SeČTeno z Libereckého kraje: Dopady pandemie na kraj
Zdroj: ČT24

Kopáček také uvedl, že odbyt bižuterie do zahraničí neklesl a hodně firem z regionu se stále drží „nad vodou“. „Změnil se způsob distribuce, protože přežívají hlavně zahraniční zákazníci, kteří mají distribuci moderní,“ řekl a jako příklad uvedl teleshoping nebo velké e-shopy. 

Na internetu se snaží prodávat i skláři, například Karel Sobotka, který vyrábí foukané skleněné figurky. „To jsou opravdu drobné proti tržbám, které byly na trzích. Není to ta správná nálada na ruční práci,“ uvedl. Také pan Sobotka požádal stát o pomoc. Dostává patnáct tisíc měsíčně, z čehož pět tisíc padne na zdravotní a sociální pojištění. 

Kromě sklářství a bižuterie dopadla pandemie i na produkce sportovních či kulturních akcí a na všecho, co souvisí s cestovním ruchem. „Všechny hotely, restaurace nebo taky byznys na lanovkách (lyžařské areály), máme tady Jizerské hory, Krkonoše, to všechno je hodně postižené. Nikdo přesně neví, jak a kdy to skončí a jaké procento firem se z toho vzpamatuje,“ řekl Bauer.  

Reakce podnikatelů na covid

Někteří podnikatelé v kraji naopak dokázali pandemie využít a nyní rostou. Je to případ například turnovské 3D tiskárny, která začala vyrábět průhledné respirátory. Její majitel Peter Knobloch řekl, že tak chtěli reagovat na to, že lidé pod běžnou rouškou a respirátorem ztrácejí identitu. 

„Vývoj byl poměrně náročný. V únoru (2021) jsme získali certifikaci a teď už vlastně běží výroba, kompletace, rozesílání,“ řekl Knobloch. Kvůli výrobě průhledných respirátorů firma dokonce otevřela novou dílnu a zaměstnala dalších zhruba deset lidí, majitel firmy nevyloučil, že v případě velkého zájmu by se mohli nabírat další. 

16 minut
SeČTeno z Libereckého kraje: Jak pandemie ovlivnila malé firmy
Zdroj: ČT24

 Koronavirová krize nepostihla ani výrobce sirupů, společnost Kitl, jejíž majitel Jan Vokurka se dokonce stal podnikatelem roku Libereckého kraje. „Nás korona z hlediska výroby nepostihla, díky tomu máme 21procentní nárůst v tržbách oproti roku 2019,“ řekl šéf společnosti. Podle něj je těch důvodů hned několik, zmínil například silnou zákaznickou základnu nebo rozšíření portfolia. 

„Máme sirupy, které lidé používají především doma, takže oni si chtějí doma dopřávat. Máme i výrobky na podporu imunity, tam jsme měli neskutečné nárůsty,“ řekl Vokurka. V neposlední řadě podle něj pomohlo i to, že je firma flexibilní. Výroba se navíc nedávno přestěhovala z Jablonce nad Nisou do areálu Vratislavické kyselky. Díky novým prostorům se tak mohla rozšířit. Firma v Jablonci vyráběla asi milion lahví ročně, na novém místě by to mohl být až desetinásobek.  

Dopad na hospodaření kraje

Pandemie se podepsala také na hospodaření kraje. Liberecký kraj měl loni asi o dvacet procent nižší příjmy, což znamená propad o 600 milionů korun. Hejtman Martin Půta (SLK) očekává, že letos by už propad ve financích neměl být tak velký. To, že se obce a kraje nedostaly do vážnějších problémů, přičítá tomu, že už loni začaly výrazně šetřit. 

Často se opakuje, že Česko se musí ze současné situace proinvestovat. Hejtman uvedl, že Liberecký kraj investice naštěstí nerušil, některé jenom odložil. „Naopak v této době připravujeme největší investici v kraji za posledních třicet let, a to je zahájení stavby nového pavilonu urgentní medicíny. Nevím, jestli se dá souhlasit s tím, že z krize je potřeba se jenom proinvestovat. Bude se potřeba podívat i na provozní výdaje a ušetřit,“ řekl. 

16 minut
SeČTeno z Libereckého kraje: Dopady pandemie na cestovní ruch
Zdroj: ČT24

Velký výpadek v příjmech bude podle hejtmana znamenat omezený cestovní ruch. „Veřejné instituce, které jsou závislé na vstupném, doplatily na krizi velkým způsobem,“ uvedl Půta s tím, že hejtmanství nyní vyjednává s městem Liberec o převzetí zoologické zahrady, kterou by tak mohl v budoucnu spravovat právě kraj. 

Dramatický propad v počtu cestujících

Škody kvůli koronaviru sčítají také dopravci, lidí totiž cestuje výrazně méně, a to ať už do práce, nebo do školy. „První a druhá vlna v Libereckém kraji znamenala pokles počtu cestujících zhruba na polovinu až čtvrtinu,“ řekl specialista na dopravu Pavel Blažek.

Oživení přinesly letní měsíce, kdy se lidé do veřejné dopravy vrátili, to však trvalo jenom chvíli, na podzim se vše vrátilo do „jarních kolejí“. Způsobilo to velké propady v tržbách, za loňský rok byl pokles v příjmech zhruba sedmdesát milionů korun, uvedl krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták (SLK). Největší úbytek byl v autobusové dopravě. Podle Svitáka by tak mohlo dojít na zdražování jízdného až o patnáct procent.  

6 minut
SeČTeno z Libereckého kraje
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zákaz předjíždění kamionů se rozšíří na další desítky kilometrů dálnic

Ministerstvo dopravy letos v létě rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony a další nákladní vozy na nové dálniční úseky, souhrnně asi o padesát kilometrů tras, tedy přibližně o čtvrtinu. Resort očekává, že to přispěje k plynulejší dopravě. Podle přepravců tento krok naopak provoz na českých dálnicích spíš zpomalí.
před 4 hhodinami

Více rentgenů i zaměstnanců. Pražské letiště se chystá na léto

Pražské letiště očekává rekordní letní sezonu. Za celý rok by terminály mělo projít přes osmnáct milionů cestujících. Létat se bude do 165 destinací – nově třeba do Toronta, Abu Dhabí nebo Podgorici v Černé Hoře. Letiště loni nestíhalo odbavovat kufry a cestující často odlétali bez nich. Pomoc má nyní například větší počet zaměstnanců, na bezpečnostní kontrole jich bude o šest procent více než před rokem. Nově jsou u bezpečnostního průchodu dva CT rentgeny, do léta jich bude šest. Stavět se bude také další rychlý výjezd pro letadla, od konce března proto bude uzavřená hlavní ranvej. Hotovo má být v srpnu.
před 5 hhodinami

Chtěli jsme zachovat subtilnost vozů, říká designérka nové lanovky na Petřín

Začala rekonstrukce lanové dráhy na Petřín. Specializovaná firma v úterý z kolejí odvezla staré vozy. Dělníci budou muset například demontovat koleje, schodiště nebo osvětlení. Zpevní také svah kolem tratě. Novými kabinami by se měli cestující svézt příští rok v létě. Hostem 90' ČT24 byla produktová designérka Anna Marešová, která nové vozy navrhla.
před 13 hhodinami

Ševčík rezignoval na funkci proděkana na VŠE

Ekonom Miroslav Ševčík oznámil, že k 28. březnu rezignuje na funkci proděkana Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE). Rozhodnutí zdůvodnil podle něj politicky a ideově motivovaným nátlakem ze strany rektora školy Petra Dvořáka. Dvořák jeho rezignaci vítá, Radiožurnálu řekl, že Ševčík měl skončit dříve.
před 15 hhodinami

Terénních pečovatelů na Královéhradecku přibývá

I přes navyšování počtu lůžek v domovech pro seniory jich v Královéhradeckém kraji není dostatek. Výrazně tam proto narůstá péče přímo u seniorů doma. Počty terénních pracovníků rostou o desítky procent.
před 15 hhodinami

S opravou zříceného mostu v Drážďanech pomůže česká firma

S opravou zříceného mostu Carolabrücke v Drážďanech pomůže česká firma. Její speciální zařízení má torzo mostu podepřít a zajistit jeho bezpečnou rekonstrukci. V Drážďanech použijí velký opěrný sloup, který zarazí do země, aby fixovali statiku mostu a mohli instalovat plošinu, ze které provedou diagnostiku a opravu. Konstrukce mostu v Drážďanech částečně spadla loni na podzim. Od té doby komplikuje lodní dopravu na Labi.
před 15 hhodinami

V jezeře v Hustopečích dramaticky stoupla koncentrace benzenu

Na jednom z odběrných míst vodní nádrže v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, která leží v těsné blízkosti havárie vlaku s toxickým benzenem, dramaticky stoupla koncentrace benzenu. Povolený limit naměřené hodnoty překročily 400krát. Takto vysoké hodnoty již mohou bezprostředně ohrozit vodní organismy, úhyn ryb však zatím nebyl zaznamenán, uvedla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Škoda Group vyrobila údajně nejdelší tramvaj na světě

Škoda Group představila v Plzni téměř šedesátimetrovou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Navrhla ji a vyrobila pro německý dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který bude provozovat dvanáct těchto vozidel na tratích uvnitř měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg nebo mezi nimi ve třech spolkových zemích, a to Bádensku-Württembersku, Hesensku a Porýní-Falci. Podle firmy jde o nejdelší tramvaj na světě. Celkem Škoda Group dodá do německého trojměstí 114 vozidel, včetně kratších tramvají.
před 21 hhodinami
Načítání...