Auta od úterý nemohou na severní obchvat Opočna, který se slavnostně otevřel 11. srpna. Královéhradecký kraj silnici zprovoznil bez souhlasu stavebního úřadu v Dobrušce. Hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) a radní pro investice a majetek Václav Řehoř (ODS) se za to ve středu na mimořádné tiskové konferenci omluvili. Podle nich stavba bezpečnost lidí neohrožovala. Ve výzvě stavebního úřadu se ale uvádí opak.
Řidiči nesmějí využívat nový obchvat Opočna, nemá kolaudaci
Obchvat je přeložkou silnice II/298, která dosud vedla centrem města. Má odvést z centra města většinu tranzitní dopravy. Na otázku, kdy by se měla auta na obchvat vrátit, zástupci kraje, ale ani dobrušské radnice nedokázali odpovědět. Půjde až o několik týdnů.
„Udělali jsme chybu, že jsme na obchvat pustili auta dříve, než jsme měli, nebyl v tom zlý úmysl. Bylo to kolektivní rozhodnutí, v konečném důsledku za to nesu odpovědnost. Veřejnost si zaslouží z mé strany omluvu,“ řekl Štěpán. Podle něj při rozhodnutí pustit auta na obchvat vycházeli i z předávacích protokolů. „Konstatují, že stavba je způsobilá k užívání, ať už ke zkušebnímu provozu, či průjezdu stavbou,“ řekl hejtman.
Podle úřadu byla ohrožena bezpečnost. To vedení kraje odmítá
Kraj od stavebního úřadu dostal výzvu, aby „nepovolené užívání“ stavby zastavil. Užívání stavby totiž nebylo povoleno. „Nebyl zatím vydán ani kolaudační souhlas, ani zkušební provoz, ani předběžné užívání komunikace, není tam dořešeno ani dopravní značení,“ uvedl tajemník Městského úřadu v Dobrušce Jan Šťastný.
„Stala se z naší strany chyba, která se nikdy stát neměla. Budu prošetřovat, kdo za to nese odpovědnost, a zároveň udělám vše pro to, aby se takové situace nikdy v budoucnu neopakovaly. Neměli jsme jeden dokument, abychom dali do zkušebního provozu obchvat Opočna. V dané chvíli jsme spíše v problému papírovém než faktickém, samotná bezpečnost provozu za mě nebyla ohrožena,“ řekl Řehoř.
Silniční úřad ve svém vyjádření však tvrdí opak, stavba podle něj „není způsobilá bezpečného provozu, její užívání přímo ohrožuje bezpečnost a životy jejích uživatelů“. Krajské vedení přesto trvá na tom, že jízda po obchvatu nebezpečná není. „Máme vyjádření dotčených orgánů včetně Policie ČR, že daná část obchvatu je po stavební stránce bezpečná,“ řekl Řehoř.
Obchvat by měl odvést z centra města tranzitní dopravu
Severní část obchvatu za 147 milionů korun měří 2,16 kilometru, začíná na novém kruhovém objezdu na křižovatce silnic vedoucích z Opočna na Bohuslavice a České Meziříčí. Za městem se nad rybníkem Broumar napojuje na silnici II/298 vedoucí na Dobrušku.
Stavba je součástí šestimiliardové investice státu a kraje do veřejné infrastruktury v zóně Solnice–Kvasiny, kde působí závod automobilky Škoda Auto.
Investorem severní části obchvatu, která začala v březnu 2019, je Královéhradecký kraj, projekt po administrativní stránce zajišťuje Centrum investic, rozvoje a inovací. Na financování stavby se kromě kraje podílelo ministerstvo průmyslu a obchodu dotací ve výši 110 milionů korun. Náklady na samotnou stavbu dosáhly výše 136 milionů, celá akce pak vyšla na 147 milionů korun.