Přerov podpořil prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Věří, že to přiláká další turisty

Přerov se připojil k memorandu o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Od investice za několik stovek milionů korun, která by kanál prodloužila z Kroměříže do Olomouce s odbočkou do Přerova, si kraj i města slibují posílení cestovního ruchu v jižní části Olomouckého kraje. Memorandum by mohly všechny dotčené strany podepsat v listopadu v Tovačově.

Memorandum podpořilo třicet přerovských zastupitelů. „Lidé žijící na trase kanálu jednoznačně řekli, že se jim zvýšila návštěvnost. Pokud by se dostavěl kanál, lidé by přijeli také k nám,“ řekl Radek Pospíšilík ze sdružení Za prosperitu Přerova a jeho místních částí.

Baťův kanál by se měl podle studie prodloužit s využitím částí řeky Moravy a splavněním starého mlýnského náhonu s případnými propojkami nebo delšími kanály. Součástí navržené trasy jsou plavební komory, zdvihadla, přístaviště, mola, kempy a další zázemí pro vodní turistiku.

Bečva součástí Baťova kanálu?

Projekt je rozdělen do čtyř etap. Baťův kanál by se měl v první fázi prodloužit z Kroměříže do Lobodic, odtud do Tovačova, Olomouce a ve čtvrté etapě se počítá s připojením města Přerov. V tuto chvíli jsou ve hře dvě varianty připojení, a to buď napojení města přes vodní koridor Dunaj–Odra–Labe, nebo přes řeku Bečvu.

Hejtmanství už dříve uvedlo, že jako s partnery memoranda se počítá s Olomouckým a Zlínským krajem, Ředitelstvím vodních cest České republiky, Povodím Moravy, dotčenými městy a obcemi, Mikroregionem Střední Haná a Sdružením cestovního ruchu Střední Morava.

Rekreantů na vodě přibývá

Podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka má myšlenka prodloužení kanálu do Olomouckého kraje u obcí všeobecnou podporu. „Už v první etapě záměru je možné podpořit rozvoj vodní turistiky na řekách Bečvě a Moravě a Mlýnském náhonu mezi Dubem nad Moravou a Kojetínem ve spojení s výstavbou cyklostezek,“ doplnil.

Baťovým kanálem propluje ročně osmdesát tisíc turistů a po jeho březích projede 250 tisíc cyklistů. Podle Kolaříka, který se podílel na studii vodní cesty, přinesl Baťův kanál pro okolní obce za posledních dvacet let obrovský rozvoj.

Do Kroměříže i Hodonína

Baťův kanál v současné době měří přes padesát kilometrů a vede od Otrokovic na Zlínsku přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov až ke slovenské Skalici. Během několika let by se měla vodní cesta prodloužit na sever až do Kroměříže a z druhé strany až k Hodonínu. 

(Schválená trasa Baťova kanálu od Kroměříže až do Hodonína. Po dokončení bude mít vodní cesta přes 75 kilometrů.)

Po plánovaném prodloužení Baťova kanálu se vodní cesta prodlouží o dalších zhruba 25 kilometrů. Baťův kanál funguje už déle než osmdesát let a původně sloužil firmě Baťa k dopravě lignitu. Dnes vodní cesta patří mezi největší turistická lákadla nejen ve Zlínském kraji, ale v celém Česku. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 11 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 14 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
včera v 19:47

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
včera v 08:31

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...