Přerov se připojil k memorandu o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Od investice za několik stovek milionů korun, která by kanál prodloužila z Kroměříže do Olomouce s odbočkou do Přerova, si kraj i města slibují posílení cestovního ruchu v jižní části Olomouckého kraje. Memorandum by mohly všechny dotčené strany podepsat v listopadu v Tovačově.
Přerov podpořil prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Věří, že to přiláká další turisty
Memorandum podpořilo třicet přerovských zastupitelů. „Lidé žijící na trase kanálu jednoznačně řekli, že se jim zvýšila návštěvnost. Pokud by se dostavěl kanál, lidé by přijeli také k nám,“ řekl Radek Pospíšilík ze sdružení Za prosperitu Přerova a jeho místních částí.
Baťův kanál by se měl podle studie prodloužit s využitím částí řeky Moravy a splavněním starého mlýnského náhonu s případnými propojkami nebo delšími kanály. Součástí navržené trasy jsou plavební komory, zdvihadla, přístaviště, mola, kempy a další zázemí pro vodní turistiku.
Bečva součástí Baťova kanálu?
Projekt je rozdělen do čtyř etap. Baťův kanál by se měl v první fázi prodloužit z Kroměříže do Lobodic, odtud do Tovačova, Olomouce a ve čtvrté etapě se počítá s připojením města Přerov. V tuto chvíli jsou ve hře dvě varianty připojení, a to buď napojení města přes vodní koridor Dunaj–Odra–Labe, nebo přes řeku Bečvu.
Hejtmanství už dříve uvedlo, že jako s partnery memoranda se počítá s Olomouckým a Zlínským krajem, Ředitelstvím vodních cest České republiky, Povodím Moravy, dotčenými městy a obcemi, Mikroregionem Střední Haná a Sdružením cestovního ruchu Střední Morava.
Rekreantů na vodě přibývá
Podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka má myšlenka prodloužení kanálu do Olomouckého kraje u obcí všeobecnou podporu. „Už v první etapě záměru je možné podpořit rozvoj vodní turistiky na řekách Bečvě a Moravě a Mlýnském náhonu mezi Dubem nad Moravou a Kojetínem ve spojení s výstavbou cyklostezek,“ doplnil.
Baťovým kanálem propluje ročně osmdesát tisíc turistů a po jeho březích projede 250 tisíc cyklistů. Podle Kolaříka, který se podílel na studii vodní cesty, přinesl Baťův kanál pro okolní obce za posledních dvacet let obrovský rozvoj.
Do Kroměříže i Hodonína
Baťův kanál v současné době měří přes padesát kilometrů a vede od Otrokovic na Zlínsku přes Veselí nad Moravou, Strážnici a Petrov až ke slovenské Skalici. Během několika let by se měla vodní cesta prodloužit na sever až do Kroměříže a z druhé strany až k Hodonínu.
(Schválená trasa Baťova kanálu od Kroměříže až do Hodonína. Po dokončení bude mít vodní cesta přes 75 kilometrů.)
Po plánovaném prodloužení Baťova kanálu se vodní cesta prodlouží o dalších zhruba 25 kilometrů. Baťův kanál funguje už déle než osmdesát let a původně sloužil firmě Baťa k dopravě lignitu. Dnes vodní cesta patří mezi největší turistická lákadla nejen ve Zlínském kraji, ale v celém Česku.