Značka autobusů Karosa je v městské hromadné dopravě v Praze takřka minulostí a stejně tak autobusy s vysokou podlahou. Dopravní podnik je bude nasazovat pouze na dvě „retro“ linky – podobně jako jezdí na dvou linkách tramvaje T3 v původním provedení. Většinu zbylých karos rozprodá. Nejde přitom o zvlášť stará vozidla, ve Vysokém Mýtě vyrobili poslední z nich v polovině minulého desetiletí.
Praha se rozloučila s karosami, městské autobusy budou téměř všechny nízkopodlažní
První autobus značky Karosa začal v Praze jezdit v roce 1965 – šlo o vůz typu ŠM11, který měl nahradit starší model 706 RTO vyráběný ještě pod značkou Škoda. Nyní Karosa z pražské MHD mizí. Letos v létě dopravní podnik vyřadil poslední nízkopodlažní vozy Citybus, které se původně vyráběly pod značkou Karosa-Renault, nyní došlo i na poslední karosy s vysokou podlahou.
„Je to z více důvodů. Z hlediska provozních agregátů jsou ta vozidla ve stavu, kdy by umožňovala další provoz,“ uvedl vedoucí autobusového provozu dopravního podniku Jan Barchánek.
O loučení sice dopravní podnik dal vědět předem, ale žádnou velkou akci v době pandemie neorganizoval – každá garáž vypravila několik vozů na vybrané linky. Přesto se naposledy přišli svézt příznivci veřejné dopravy z řad široké veřejnosti i řidičů. Někteří z těch pražských usedli za volant, i když to původně neměli naplánováno.
„Využívám každé příležitosti, kdy se starou technikou mohu svézt. Toto je jedna z posledních příležitostí,“ zdůraznil řidič Jan Ryšánek.
Končící karosy vyjely na předem vybrané linky, kde byly dosud běžně k vidění, ale ne na všechny. Třeba na lince 202, kde je pětina spojů bez garantované bezbariérovosti a vysoké karosy na ní byly běžně k vidění, ve skutečnosti už jezdily pouze nízkopodlažní vozy SOR.
Chcete si mě koupit? ptají se karosy
Stejné to bude od soboty téměř na všech ostatních linkách. „V Praze budeme mít od soboty 100 procent bezbariérových autobusů na všech městských linkách. Ocení to zejména maminky s kočárky a lidé s omezenou schopností pohybu. Díky vyřazení starých karos budeme mít také jednu z nejmladších flotil autobusů v České republice,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Karosy vyjely na své rozlučkové jízdy se slavnostními polepy. Upozorňovaly na konec běžného provozu těchto autobusů, ale naznačily také jejich budoucnost. Na zadním čele se skvěla nabídka: „Chcete si mě koupit?“.
Prodávat se budou obálkovou metodou. Nouzi o zákazníky by dopravní podnik mít nemusel. Autobusy Karosa B951 a kloubová varianta B961 jsou docela zánovní. Poslední dopravní podnik převzal v roce 2006, tedy před čtrnácti lety.
Několik karos si ale dopravní podnik ponechá. Nasadí je na linky 180 a 213, kde budou jezdit jako retro spoje – podobně jako jezdí na vybraných spojích tramvajových linek 2 a 15 původní nerekonstruované tramvaje typu T3. Zatímco však rozloučit se s běžným provozem vyjela v pátek více než desítka karos, od soboty již budou na zmíněných dvou linkách jezdit už jen dva krátké a jeden kloubový autobus.
Karosa stále vyrábí, ale pod jiným názvem
Podnik Karosa vznikl v roce 1948 znárodněním a přejmenováním vysokomýtské společnosti Sodomka, která původně vyráběla karosérie především pro osobní auta. Orientovala se na výrobu autobusů, pod značkou Karosa je ale vyráběla až od řady Š navržené počátkem 60. let. Nejúspěšnější řadou se staly autobusy Karosa 700. Po revoluci pokračoval výrobce v jejich evoluci, nyní vyřazovaný typ B951 byl jejím posledním stupněm. Zároveň ve spolupráci s Renaultem, který Karosu v 90. letech ovládl, dodávala do českých měst nízkopodlažní autobusy vycházející z francouzského modelu Agora.
Před koncem století založil Renault s italským Ivecem společný podnik na výrobu autobusů Irisbus, jehož součástí se Karosa také stala. Část produkce potom z Vysokého Mýta již odjížděla pod značkou Irisbus, část nesla také označení Karosa. V roce 2006 Renault ze společného podniku vycouval a přenechal jej celý italskému partnerovi. V důsledku se někdejší Karosa od roku 2007 jmenuje Iveco Czech Republic. Pražský dopravní podnik má po vyřazení většiny karos jen hrstku vysokomýtských autobusů, které jezdí například na lince 100 na letiště nebo na lince H1 pro handicapované cestující. Většina pražských městských autobusů je od výrobce SOR.