Policie obvinila České dráhy a jejich zaměstnance kvůli pádu lanovky na Ještěd

2 minuty
Události: Obvinění kvůli pádu lanovky na Ještěd
Zdroj: ČT24

V souvislosti s pádem lanovky na Ještěd v Liberci před dvěma lety obvinila policie čtyři lidi a jednu firmu z obecného ohrožení z nedbalosti. Informoval o tom krajský policejní mluvčí Vojtěch Robovský. Při neštěstí zemřel 31. října 2021 průvodčí v jedné z kabin. Lanovka patří Českým drahám (ČD), které proti obvinění podaly stížnost.

„V dané věci jsme bezprostředně po události zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Zadali jsme množství multioborových znaleckých zkoumání a provedli výslechy svědků a do případu zainteresovaných fyzických a právnických osob,“ doplnil Robovský.

Ve čtvrtek 26. října podle něj kriminalisté ukončili část přípravného řízení, v níž prověřovali veškeré okolnosti případu, a vydali usnesení o zahájení trestního stíhání.

„Za vinu je jim (obviněným) kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov – Ještěd vědomě provozována,“ sdělil mluvčí.

Jména obviněných kriminalisté nesdělili. Ze zveřejněných informací lze ale odvodit, že jsou to lidé, kteří odpovídali za bezpečnost kabinové dráhy. 

Lanovka měla všechny potřebné revize, tvrdí ČD

„České dráhy i všichni jejich zaměstnanci po celou dobu vyšetřování úzce spolupracovali s vyšetřujícími orgány na objasnění příčin nehody,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že společnost se s názorem vyšetřovacích orgánů ohledně odpovědnosti ČD a jejich zaměstnanců neztotožňuje.

„Lanovka na Ještěd měla veškerá nezbytná povolení a revize, které jsou k provozu lanovky potřeba. České dráhy věří, že se v trestním řízení prokáže, že trestní odpovědnost společnosti nebo jejích zaměstnanců není namístě,“ uvedl mluvčí.

Při havárii před dvěma lety spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Vyšetřování ukázalo, že tragédii neměl šanci zabránit. „Nebylo v lidských silách, aby obsluha lanovky, respektive průvodčí té kabiny, byl schopen nějakým způsobem zamezit pádu,“ sdělil Robovský.

Kabina se po přetržení lana rozhoupala. Průvodčí proto nemohl zatáhnout za ruční brzdu. V takovém případě měla zafungovat brzda automatická. Jenže ta byla mimo provoz od rekonstrukce v roce 1975. ČT to potvrdil bývalý vedoucí lanové dráhy Pavel Vursta. „V projektové dokumentaci bylo nějaké automatické zařízení, které tam nefungovalo,“ řekl.

Průvodčímu spodní kabiny se podařilo ruční brzdu aktivovat jen díky tomu, že kabina s třinácti cestujícími pozvolna couvala. Těmto třinácti cestujícím se nic nestalo. U horní kabiny ale zůstala ruční brzda nedotčená. České dráhy nicméně tvrdí, že lanovka měla veškerá nezbytná povolení a revize.

„Zjistit nyní, že posledních třeba třicet čtyřicet let zde jezdila ne příliš bezpečná lanová dráha, je nepříjemné překvapení. Tady si vůbec nedokážu představit, jak k tomu došlo,“ komentoval primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK). 

Lanovka je stále mimo provoz

Dvoukabinovou visutou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Ročně přepravila lanovka dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.

V devadesátileté historii lanové dráhy se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění s dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky. Drobná nehoda se zřejmě stala i v 50. letech minulého století, kdy se následně musely vyměnit kabiny lanovky.

Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka sice fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný.

Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu se třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny. Průvodčí byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.

Od neštěstí je lanovka mimo provoz, ČD nechtějí investovat do rekonstrukce, jejíž náklady se odhadují na více než čtvrt miliardy korun. Zájem o převzetí lanovky má Liberec, s ČD se ale zatím na podmínkách odkupu nedomluvil. Obchod je ve fázi, kdy mají obě strany vyhotovené znalecké posudky a vyjednávají o ceně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 13 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 14 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...