Policie obvinila České dráhy a jejich zaměstnance kvůli pádu lanovky na Ještěd

Události: Obvinění kvůli pádu lanovky na Ještěd (zdroj: ČT24)

V souvislosti s pádem lanovky na Ještěd v Liberci před dvěma lety obvinila policie čtyři lidi a jednu firmu z obecného ohrožení z nedbalosti. Informoval o tom krajský policejní mluvčí Vojtěch Robovský. Při neštěstí zemřel 31. října 2021 průvodčí v jedné z kabin. Lanovka patří Českým drahám (ČD), které proti obvinění podaly stížnost.

„V dané věci jsme bezprostředně po události zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Zadali jsme množství multioborových znaleckých zkoumání a provedli výslechy svědků a do případu zainteresovaných fyzických a právnických osob,“ doplnil Robovský.

Ve čtvrtek 26. října podle něj kriminalisté ukončili část přípravného řízení, v níž prověřovali veškeré okolnosti případu, a vydali usnesení o zahájení trestního stíhání.

„Za vinu je jim (obviněným) kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov – Ještěd vědomě provozována,“ sdělil mluvčí.

Jména obviněných kriminalisté nesdělili. Ze zveřejněných informací lze ale odvodit, že jsou to lidé, kteří odpovídali za bezpečnost kabinové dráhy. 

Lanovka měla všechny potřebné revize, tvrdí ČD

„České dráhy i všichni jejich zaměstnanci po celou dobu vyšetřování úzce spolupracovali s vyšetřujícími orgány na objasnění příčin nehody,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že společnost se s názorem vyšetřovacích orgánů ohledně odpovědnosti ČD a jejich zaměstnanců neztotožňuje.

„Lanovka na Ještěd měla veškerá nezbytná povolení a revize, které jsou k provozu lanovky potřeba. České dráhy věří, že se v trestním řízení prokáže, že trestní odpovědnost společnosti nebo jejích zaměstnanců není namístě,“ uvedl mluvčí.

Při havárii před dvěma lety spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Vyšetřování ukázalo, že tragédii neměl šanci zabránit. „Nebylo v lidských silách, aby obsluha lanovky, respektive průvodčí té kabiny, byl schopen nějakým způsobem zamezit pádu,“ sdělil Robovský.

Kabina se po přetržení lana rozhoupala. Průvodčí proto nemohl zatáhnout za ruční brzdu. V takovém případě měla zafungovat brzda automatická. Jenže ta byla mimo provoz od rekonstrukce v roce 1975. ČT to potvrdil bývalý vedoucí lanové dráhy Pavel Vursta. „V projektové dokumentaci bylo nějaké automatické zařízení, které tam nefungovalo,“ řekl.

Průvodčímu spodní kabiny se podařilo ruční brzdu aktivovat jen díky tomu, že kabina s třinácti cestujícími pozvolna couvala. Těmto třinácti cestujícím se nic nestalo. U horní kabiny ale zůstala ruční brzda nedotčená. České dráhy nicméně tvrdí, že lanovka měla veškerá nezbytná povolení a revize.

„Zjistit nyní, že posledních třeba třicet čtyřicet let zde jezdila ne příliš bezpečná lanová dráha, je nepříjemné překvapení. Tady si vůbec nedokážu představit, jak k tomu došlo,“ komentoval primátor Liberce Jaroslav Zámečník (SLK). 

Lanovka je stále mimo provoz

Dvoukabinovou visutou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Ročně přepravila lanovka dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.

V devadesátileté historii lanové dráhy se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění s dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky. Drobná nehoda se zřejmě stala i v 50. letech minulého století, kdy se následně musely vyměnit kabiny lanovky.

Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka sice fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný.

Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu se třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny. Průvodčí byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.

Od neštěstí je lanovka mimo provoz, ČD nechtějí investovat do rekonstrukce, jejíž náklady se odhadují na více než čtvrt miliardy korun. Zájem o převzetí lanovky má Liberec, s ČD se ale zatím na podmínkách odkupu nedomluvil. Obchod je ve fázi, kdy mají obě strany vyhotovené znalecké posudky a vyjednávají o ceně.