Na vrchol Ještědu bez námahy. Nejstarší kabinová lanovka slaví 85 let

Česko má hned několik lanovek, které jsou v některém ohledu nejstarší. Lanovka, která jezdí na Ještěd, k nim patří – je nejstarší dosud jezdící kabinovou lanovkou. Vznikla na počátku 30. let minulého století a v provozu je od 27. června 1933. V té době však první svého druhu nebyla. Již o pět let dříve vznikla lanovka na krkonošskou Černou horu, která však dnes již jezdí jako kabinková v jiné trase.

Ještědská lanovka je po 85 letech od zahájení provozu nejstarší přežívající kabinovou lanovkou v Česku a zároveň také jedinou lanovou drahou, která zůstala v majetku Českých drah. Její příprava se nesla i v duchu česko-německého soupeření v pohraničí. První plány a projekty vznikaly plně v německé režii a částečně i za hranicemi. Nicméně samotná stavba již byla v českých rukou. Lanovku nechaly postavit Československé státní dráhy, obrátily se přitom na chrudimskou firmu Františka Wiesnera, která již měla zkušenost se stavbou zmíněné lanovky na Černou horu ve 20. letech.

Samotná stavba ještědské lanovky trvala zhruba rok, práce začaly v červnu 1932 a veřejný provoz začal 27. června 1933. Šlo o kyvadlovou visutou lanovku se dvěma kabinami o šikmé délce 1,2 kilometru. Dolní stanice byla napínací, v horní byl umístěn pohon. Na trase byly dvě podpěry vysoké 20 a 26 metrů. Kabiny se od těch, které jezdily na Černou horu, výrazně lišily svým profilem, na koncích byly zúžené a měly pouze jedno čelní sklo na rozdíl od přísně kvádrových kabin se dvěma čelními okny na starší krkonošské lanovce.

V letech 1971 až 1975 prošla ještědská lanová dráha velkou rekonstrukcí. Při ní doznala úprav horní stanice, původní podpěry byly demontovány a nahradila je pouze jedna nová. Zároveň dostala lanovka nové kabiny. Dodavatelem byla opět chrudimská firma, která však po poválečném znárodnění dostala jméno Transporta. Po rekonstrukci je lanovka dvakrát rychlejší (až 10 m/s), mírně vzrostla i kapacita kabin (na 35 osob), takže nová, resp. rekonstruovaná lanovka přepraví 525 lidí za hodinu oproti 330 lidem u staré lanovky.

Ještědská lanovka nepředstavuje jediný způsob, jak se dostat na vrchol Ještědu. Jednak lze nahoru vystoupat pěšky, k ještědskému hotelu s vysílačem ale vede také silnice. Provozní výpadky lanovky proto nemají kritický dopad například na zásobování hotelu. Lanovka nejezdí jednak při technických závadách, k poslední větší poruše došlo v srpnu 2016, kdy dráha nejezdila dva dny. Častěji ji však vyřadí z provozu počasí. Podle Českých drah nejezdí, když je méně než minus 22 stupňů Celsia a také při silném větru.

Mezi lety 1980 a 1995 byla ještědská lanovka jedinou kabinovou lanovkou v České republice (nikoli však v Československu, kde jezdily ještě lanovky na Skalnaté pleso a na Lomnický štít ve Vysokých Tatrách). V roce 1980 byla zrušena původní lanovka na Černou horu, kterou následně nahradila nová kabinková lanovka. Od roku 1995 však jezdí kabinová lanovka v Moravském krasu u Macochy. Třetí kabinovou lanovkou v Česku je dráha na Větruši v Ústí nad Labem zprovozněná v roce 2010.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 10 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...