Pokutu 8,5 milionu pro pražský dopravní podnik za chyby při stavbě metra soud potvrdil

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 8,5 milionu korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Informaci ČT zjistila z justiční databáze. Sankce je za chyby při zadávání zakázky na stavbu linky metra A z Dejvic do Motola. Dopravní podnik v zakázce za 27,1 miliardy korun podle soudu neurčil transparentně způsob hodnocení nabídek. Rozhodnutí je pravomocné.

„Kasační stížnost se zamítá,“ píše se ve zkráceném rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Pokuta je jednou z nejvyšších sankcí za zakázky, kterou zatím žádný ze soudů nezrušil.

Dopravní podnik podle ÚOHS neuvedl dostatečně upřesňující údaje tak, aby byl předem známý způsob hodnocení. Firmy tak neměly konkrétní, přesnou a srozumitelnou informaci, které řešení bude považováno za nejvhodnější.

Hodnoticí kritéria jsou podle antimonopolního úřadu klíčovou částí zadávací dokumentace. Jejich prostřednictvím se hodnotí nabídky firem. Musejí proto být přesně specifikované, transparentně stanovené a na základě toho zpětně přezkoumatelné.

Nové stanice metra A
Zdroj: ČT24

„Podle kritérií hodnocení definovaných v zadání veřejné zakázky probíhá hodnocení nabídek, jež je jednou z nejdůležitějších fází celého procesu zadávání veřejných zakázek a má bezprostřední vliv na výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl už dříve předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Dopravní podnik s žalobou nesouhlasil, a proto podal správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Ten loni v květnu žalobu zamítl. Následně podala společnost kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, se kterou teď také neuspěla.

NKÚ kritizoval, že nemohl prověřit účelnost a hospodárnost

Na problémy se stavbou metra A poukázal i Nejvyšší kontrolní úřad. Kritizoval to, že na základě legislativy nemohl plně prověřit účelnost a hospodárnost využití finančních prostředků. 

Tendr koncem roku 2009 vyhrálo sdružení Metro V. A (Dejvická–Motol) tvořené společnostmi Metrostav a Hochtief CZ. Nový úsek linky A se čtyřmi stanicemi (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol) byl zprovozněn v dubnu 2015. Za stavbu zaplatila Praha přes 20 miliard korun, částečně i z evropských fondů.