Podjezd pod nedokončenou Baťovou dálnicí jde k zemi. Zmizí do tří dnů

1 minuta
Události: Ve Zlínském kraji silničáři zbourali raritní podjezd
Zdroj: ČT24

Silničáři začali bourat chátrající betonový podjezd v Ludkovicích na Zlínsku. Postaven byl v roce 1940 a původně měl stát pod silnicí ze Zlína do Luhačovic na Zlínsku, takzvanou Baťovou dálnicí. Ta ale nakonec nikdy dokončena nebyla. Stavební firma k demolici využívá tři bagry s hydraulickými bouracími kladivy a hydraulickými nůžkami, uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

„Jde to celkem dobře. Beton je bez výztuží, zatím. Myslím si, že do tří dnů by firma měla objekt zbourat. Samozřejmě souběžně bude probíhat i odvoz materiálu, je to asi čtyři tisíce tun. Počítáme s tím, že ho bude firma recyklovat,“ řekl k postupu prací Malý. Přesto, že demolice by měla trvat jenom pár dnů, bude silnice uzavřena až do konce srpna, i ta totiž projde opravou. 

V příštím týdnu by podle Malého měla pokračovat rekonstrukce vozovky silnice třetí třídy z Ludkovic do Biskupic, která pod mostem vede. Chystá se i dostavba chodníku, který dosud před podjezdem z obou stran končil.

Demolice podjezdu v Ludkovicích
Zdroj: Dalibor Glück/ČTK

Na demolici se v pondělí ráno přišla podívat spousta místních. „Je to takové smutné podívání. Já už jsem tady 55 roků a od té doby to tady pořád je se mnou. A najednou to zmizí. Byla to taková dominanta Ludkovic,“ řekla obyvatelka obce Zdeňka Žmolíková. To, že se podjezd musí zbourat, ale chápe. „Je to popraskané, teče z toho voda, je to nebezpečné,“ dodala. 

Zbytečná stavba

O demolici podjezdu rozhodli zastupitelé Zlínského kraje už před dvěma lety. „Stavba je v havarijním stavu. Opadávají z ní betonové kusy, navíc je v úseku mostu přerušený chodník. Kousek od mostu je školka, chodí tudy maminky s kočárky, s dětmi, je to velmi nebezpečné místo,“ řekl náměstek hejtmana Radek Doležel (ANO). 

O rozhodnutí o odstranění stavby požádalo právě ŘSZK na základě kontroly podjezdu, která ukázala, že je ještě v horším stavu, než se předpokládalo. „Je to nedostavěný most, byla postavena jenom klenba a mostní závěry bez jakékoliv izolace. Její absence zapříčinila, že do objektu zatékalo, v zimě voda zamrzala a ve spárách se pak objevovaly hlavní kaverny,“ uvedl Malý. Dodal také, že demolice bude stát zhruba šest milionů korun. 

Navíc stavba podle Doležela dopravně nedává žádný smysl. Dalším problémem jsou také vysoké finanční částky, které musel kraj do údržby investovat. To všechno tak nakonec vedlo k tomu, že hejtmanství rozhodlo o demolici.

9 minut
Studio 6: Demolice takzvaného Baťova podjezdu v Ludkovicích na Zlínsku
Zdroj: ČT24

Baťova dálnice, která nikdy nevznikla

Jako Baťova dálnice bývá nejčastěji označován meziválečný plán podnikatele Jana Antonína Bati na silniční propojení Československa ze západu na východ. Stejně je ale přezdívána i chystaná silnice ze Zlína do Luhačovic. V krajině po ní jsou patrné některé pozůstatky, především pak u Ludkovic, kde stojí ještě jeden menší nadjezd, nebo na okraji Zlína.

Ovšem nejvýraznějším pozůstatkem je právě bouraný podjezd, který měl pod takzvanou dálnicí vést a dnes mohl podle Petra Kopčila, ředitele Nadačního fondu Jana Antonína Bati, sloužit jako další turisticky atraktivní místo z Baťovské éry. Respektuje však názor odborníků, že je ve špatném stavu. „Je to něco, co nemůžeme podceňovat,“ vysvětlil.

Plán J. A. Bati na rozvoj dopravních infrastruktur
Zdroj: ČT24

Bourání mostu ho však mrzí. „Trošku nadneseně říkám: A co bude příště? Karlštejn? Protože kdybychom dávali na jakési rovnítko obecný názor, že stavba neslouží svému účelu, to znamená, že už tam nikdy žádná dálniční síť nebo silnice nepovede, a že je tedy zbytečná, tak to je podobné jako říct, že na Karlštejně dneska už nebydlí panovník, nejsou tam uschovány korunovační klenoty, takže ten objekt vlastně taky nepotřebujeme,“ doplnil.

Demoliční práce a související dopravní omezení jsou v Ludkovicích naplánované do konce srpna. Vyžádaly si úplnou uzavírku silnice pod podjezdem. Objízdná trasa vede přes Březůvky, Doubravy, Hřivínův Újezd, Kaňovice a Biskupice na Zlínsku.

Samotná silnice ze Zlína do Luhačovic ale i přes své označení nemá s Baťou nic společného, snad jen to, že se plánovala právě v takzvané baťovské éře. Komunikace však měla být financována ze státního rozpočtu. Stavbu údajně podle Malého ukončily německé úřady. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...