Chanovický skanzen rozšíří dvěstěletá roubenka. Její trámy ležely dlouho v depozitáři

Skanzen v Chanovicích na Klatovsku obnovuje roubenou chalupu s chlévy z konce 18. století. Pochází z Třebýciny na Klatovsku a skanzen ji měl od roku 1995 jako dar v depozitáři, řekl ředitel Vlastivědného muzea Dr. Hostaše v Klatovech Luboš Smolík, které skanzen s dvaceti objekty lidové architektury z Pošumaví spravuje. Renovaci a instalaci chalupy nyní podpořil téměř sedmi miliony korun evropský program IROP. Od srpna 2023 se díky tomu stavba stane novou součástí prohlídkového okruhu muzea v přírodě.

„Půjde o doplnění expozice usedlosti středního sedláka, což umožní celý areál tohoto statku vybavit sbírkovými předměty a jejich kopiemi z našeho muzea, a to jak v interiéru, tak v exteriéru. Ukáže život na vesnici v Pošumaví a představí charakteristické zemědělské a řemeslné činnosti,“ uvedl ředitel k obnově chalupy. V chlévě skanzen přiblíží chov domácího zvířectva a v krovní části chalupy budou panely k vývoji lidové architektury v Plzeňském kraji a historii skanzenu.

Chalupa byla dosud rozebraná na díly v depozitáři. Muzeum zatím nechalo provést skrývku ornice na místě, kde chalupa bude stát, a nyní předá staveniště firmě Tesařství Matějka z nedaleké Úboče. „Vše by mělo být hotové do 550 kalendářních dnů od předání staveniště,“ řekl Smolík.

Trámy rozložené chalupy v depozitáři chanovického skanzenu
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

Podle historiků je chalupa z konce 18. až počátku 19. století, což by měl na jaře potvrdit průzkum. „Těšíme se na to, že bude mít úplně jiný typ střešní krytiny. Dnes tam máme domy, které mají většinou šindel, ale tohle budou došky, které jsou v prostředí současné lidové architektury hodně vzácné. U nás je jediný nositel této tradice na jižní Moravě, který tyto střechy dělá,“ uvedl.

Sady a políčka navrátí stavby do autentického prostředí

Expozice lidové architektury v Chanovicích, která se začala budovat v roce 1994, je podle Smolíka hlavně záchranným projektem pro ohrožené stavby lidového stavitelství v jihozápadních Čechách.

„Do budoucna je ale potřeba zvyšovat nároky na komplexnost celého rekonstruovaného prostředí. Vedle zachráněných staveb je potřeba jim vracet jejich zaniklé prostředí, tedy doplnit okolí staveb o políčka, louky, sady a pastviny. Do prezentace pak zapojovat způsoby tradičního hospodaření, výroby, ale také ukázek stolování, obyčejů, slavností a jiných oblastí už zaniklého vesnického života,“ uvedl.

Zatím posledním instalovaným objektem ve skanzenu byl před třemi lety špýchar, který je původem z Petrovic u Sušice. Skanzen, který má zatím rozlohu jeden a čtvrt hektaru, má v depozitáři ještě deset rozebraných chalup, které chce rekonstruovat. Většinu staveb starých kolem dvou set let, mezi nimž jsou třeba i stodola a Boží muka, získává muzeum zdarma. Skanzenem v době před propuknutím pandemie prošlo ročně asi deset tisíc lidí, doplnil ředitel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Plzeňský kraj

V Plzni předstírali střelbu. Studovat mohou dál, vězení jim stále hrozí

Západočeská univerzita (ZČU) udělila napomenutí dvěma studentům, kteří v areálu školy v Plzni předstírali střelbu a volali Alláhu akbar. Oba tak mohou pokračovat ve studiu. Děkan strojní fakulty Vladimír Duchek přihlédl k jejich bezúhonnosti a studijním výsledkům. K incidentu došlo loni na začátku prosince, kdy kvůli falešnému poplachu policisté evakuovali zhruba tisíc lidí. Státní zástupkyně oba studenty později obžalovala z výtržnictví. Za to jim hrozí až dva roky vězení.
před 21 hhodinami

Škoda Group vyrobila údajně nejdelší tramvaj na světě

Škoda Group představila v Plzni téměř šedesátimetrovou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Navrhla ji a vyrobila pro německý dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který bude provozovat dvanáct těchto vozidel na tratích uvnitř měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg nebo mezi nimi ve třech spolkových zemích, a to Bádensku-Württembersku, Hesensku a Porýní-Falci. Podle firmy jde o nejdelší tramvaj na světě. Celkem Škoda Group dodá do německého trojměstí 114 vozidel, včetně kratších tramvají.
18. 3. 2025

Řidiči v Plzni blokují místa pro ZTP, podle policie mají pestré výmluvy

V Plzni přibývá případů, kdy zdraví lidé blokují parkovací stání těm se zdravotním handicapem. Loni to bylo přes osm set přestupků, které tamní strážníci řešili. Za první dva letošní měsíce téměř dvě stě. Často se stává, že ve voze ani v okolí majitel karty určené pro lidi se sníženou pohyblivostí není. Výmluvy řidičů podle mluvčí městské policie bývají pestré. Trest se může vyšplhat až na deset tisíc korun.
17. 3. 2025

Druhá šance pro laboratorní psy. Útulek na Plzeňsku je nabízí k adopci

Psí útulek v Borovnu na jižním Plzeňsku je v Česku jediný, kam můžou laboratoře posílat psy, na kterých dělaly pokusy a různá testování. Právě bígl je pro to z různých důvodů vhodné plemeno. Za uplynulých pět let našel útulek díky adopci druhou šanci na život pro 150 těchto psů.
12. 3. 2025

Plzeň ruší podzemní kontejnery. Neosvědčily se

V Plzni se neosvědčily podzemní kontejnery na tříděný odpad a město je po deseti letech ruší. Z bezpečnostních důvodů se do nich totiž zdaleka nevejde všechen odpad příslušného druhu, ten pak lidé nechávají kolem a město se musí starat o soustavný nepořádek. Podzemní kontejnery na tříděný odpad tak teď v Plzni nahradí jiný systém, takzvaný door-to-door. Kdo bude mít zájem, bude si muset nádoby objednat přímo ke svému domu.
8. 3. 2025

Farmáři mění trhy za krámky

Některým pěstitelům a výrobcům už se nevyplatí za zákazníky dojíždět na trhy, a tak raději své produkty prodávají sami ve farmářských krámcích. Jen na jihu Čech, v Plzeňském kraji a na Vysočině takových obchodů v posledních dvou letech vzniklo bezmála dvacet. „Potřeba prodávat na farmářských trzích zmizela s tím, jak se lidé naučili k nám jezdit. A bez problémů to funguje,“ pochvaluje si pěstitel brambor Miroslav Baxa z Oseku u Rokycan, který produkty prodává buď ze dvora nebo farmářským obchodům v Plzni.
8. 3. 2025

Kvůli přestavbě kruhového objezdu v Plzni kolabovala doprava

Na jednom z nejrušnějších kruhových objezdů v Plzni, na Borských polích, v pondělí ráno kvůli přestavbě objezdu stály kolony aut a řidiči čekali desítky minut. Víc než hodinové zpoždění nabíraly i autobusové a trolejbusové linky, někteří lidé se proto do centra vydali pěšky. Stavební práce na místě začaly už v sobotu po půlnoci, dělníci místo nachystali na příjezd těžké techniky. Kolaps ale přišel s prvním pracovním dnem. Nejtěžší práce jsou v plánu na letní prázdniny, hotovo má být na konci srpna. Jednou z nejvytíženějších křižovatek ve městě projede denně přes třicet tisíc aut. Rozpočet na přestavbu činí skoro čtvrt miliardy.
3. 3. 2025

Plzeňská MHD bude jezdit do okrajových částí

Plzeňská hromadná doprava se rozšiřuje do okrajových částí města. Třeba na Novou Hospodu nebo do Litic. Autobusové spojení slibovali obyvatelům tamního sídliště už v 70. letech, kdy ho začali stavět. Nová autobusová linka 43 vyjede už v pondělí, další s označením 36 pak 1. dubna. Během ročního zkušebního provozu budou nové spoje zatím jezdit jen ve všední dny. O hromadnou dopravu je v Plzni čím dál větší zájem. Počet cestujících narostl meziročně o osm procent.
28. 2. 2025
Načítání...