V Plzeňském kraji došlo k dohodě s největším autobusovým dopravcem ohledně zvýšení platů řidičů. Kraj vyplatí firmě ČSAD autobusy Plzeň po částech 28,6 milionu korun na úhradu neočekávaných mzdových výdajů. Navýšení platů řidičů nařídila vláda od letošního ledna. Společnost ČSAD autobusy Plzeň zajišťuje v kraji přes 90 procent objednaných spojení.
Plzeňský kraj se dohodl s největším dopravcem na zvýšení platů řidičů
Podle dohodnutého finančního modelu budou vycházet i kompenzace dalším 14 dopravcům, kteří zajišťují zhruba zbylou desetinu dopravní obslužnosti. Plzeňský kraj má v letošním rozpočtu dotaci na veškeré ztrátové autobusové linky ve výši zhruba 426 milionů Kč.
„Je to jeden z důležitých kroků. Uklidní se trochu to sociální napětí, které bylo mezi řidičem, zaměstnavatelem a krajem,“ uvedl ředitel ČSAD autobusy Jaroslav Vejprava. Dnešní zvýšení je podle něj jakousi zálohou. Celková dotace na letošek zatím není dána a ČSAD tak do podpisu dodatku bude dostávat 90 procent loňského příspěvku na provoz.
- Vláda zvýšila od letošního roku minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 Kč. Nové jsou příplatky za práci ve ztíženém pracovním prostředí, a to 6,60 Kč za hodinu, zvýšil se i příspěvek za čekání z 50 Kč/hodinu na 88,29 Kč.
Definitivní dodatek ke smlouvě, který kraj podepisuje s dopravci každý rok, by měl být podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka (Starostové a patrioti) podepsán po polovině roku. V něm bude celková výše letošní prokazatelné ztráty, kterou firmě uhradí kraj.
Firmě ČSAD autobusy bude do 15. března vyplacena první záloha za měsíce leden až březen 2017 ve výši 7,15 milionu korun. Každý následující měsíc bude zálohová platba 2,383 milionu korun. Poslední prosincová platba bude 2,386 milionu korun.
Mzdu řidičům vyplácí zaměstnavatel, tedy dopravce, nikoliv kraj. „Ale vzhledem k tomu, že zhruba 80 procent výkonů je dopravcem realizováno jako zajištění závazku veřejné služby pro kraj, došlo k přenosu požadavku na zajištění finančních prostředků souvisejících s navýšením mezd na kraj,“ dodal náměstek Čížek.
Kvůli platům je pořád ve hře celostátní stávka
Podle něj bylo zpoždění dohody dáno tím, že se čekalo na výklady nařízení vlády a na analýzu, aby kraj platil jen sumu vyplývající z vládní normy. Někteří odboráři ale hrozili stávkou, podobně jako v Ústeckém kraji.
Řidiči autobusů v Ústeckém kraji nakonec nebudou ve středu 8. března stávkovat. Na požadavku na zvýšení mezd ale trvají. Připojili se také k ultimátu republikového svazu, které vyprší 15. března.
„Předsednictvo Odborového svazu dopravy je připraveno vést jednání do 15. března, v případě neúspěšných jednání vyhlásí předsednictvo stávku,“ uvedl už dříve šéf svazu Luboš Pomajbík.