Plzeňský kraj uložil Českým drahám pokutu přes tři miliony korun za porušení smluvních povinností na tratích z Plzně do Českých Budějovic a z Plzně do Chebu v roce 2019. Dopravce podle kraje nedodržel zajištění dostatečného komfortu cestování, protože nasadil vozidla nižší kvality, která neměla například Wi-Fi připojení, klimatizaci, lepší sedadla a vakuové toalety.
Plzeňský kraj chce od Českých drah pokutu za nedodržení komfortu cestování
Snížený komfort ve vlacích může mít podle náměstka hejtmanky pro dopravu Pavla Čížka (STAN) za důsledek snížený zájem cestujících, kteří raději využijí individuální dopravy, a mohou se snížit tržby od cestujících, které jsou příjmem kraje. Jde zatím o největší pokutu kraje železničnímu dopravci.
České dráhy považují nedostatky za drobné a zatím neuvedly, jestli pokutu uhradí, nebo ji budou rozporovat. „České dráhy věnují kvalitě železniční dopravy a přilákání zákazníků do vlaků v Plzeňském kraji velkou pozornost a region bude mít od roku 2022 k dispozici nejmodernější vozidlový park. Už několik let investujeme do moderních bezbariérových souprav s komfortními sedadly a vybavených množstvím doplňkových služeb, jako je Wi-Fi, možnost dobíjení cestovní elektroniky a další,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Přechod od starších vozidel na moderní je však postupný.
I náhradní vozy měly být podle kraje kvalitní
Přestože České dráhy už v roce 2019 zajišťovaly podle mluvčího značný rozsah moderních služeb v regionální dopravě a před nástupem pandemie zvyšovaly počty cestujících na železnici, nebylo možné u některých spojů z provozních důvodů tyto služby vždy zaručit. „Schválená pokuta souvisí s těmito drobnými nedostatky, které neměly zásadní vliv na kulturu cestování,“ dodal. Nedokázal říci, zda ČD pokutu zaplatí, nebo se proti ní budou bránit.
„Jde o pokutu za kvalitu. Když děláme soutěže, tak jedním z hlavních cílů je kromě rozumných financí zvýšení kvality dopravy cestujících. Na těchto tratích jsme měli dáno, že i používaná náhradní vozidla budou dosahovat definovaných parametrů, ale České dráhy používaly vozy, které nebyly klimatizované, nebyly nízkopodlažní a měly spoustu problémů,“ uvedl Čížek. Podle něj je pokuta skutečně za jízdy, kdy jel vlak horší kvality a jízdy byly přesně sečtené. „Nemůžeme nedodržet smlouvu, nebo pokutu odpustit jen tak,“ uzavřel náměstek.
Pokutu už dříve dostal i jiný dopravce
Odmítne-li dopravce platbu, odčerpá kraj peníze z bankovní záruky. Pokuta vyplývá ze Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě. „Organizátor dopravy v Plzeňském kraji (společnost POVED) kontroloval uvedené trasy a opakovaně v roce 2019 zjistil nedodržení především řazení specifikovaných vozidel,“ řekl Čížek.
Kraj podle Čížka postupuje stejně i u jiných dopravců a v červnu udělil šestimilionovou pokutu autobusovému dopravci Arriva za desítky neodjetých spojů loni v červnu a červenci. „Arriva se tomu brání. Pokutu jsme si strhli a teď nás budou za neoprávněné stržení financí asi žalovat,“ řekl. Čížek vítá případné soudní rozhodnutí o přiměřenosti pokut. Kraj tak bude po verdiktu vědět, jak postupovat.