Projet Plzní z jednoho konce na druhý za normálních okolností trvá zhruba čtvrt hodiny. Kvůli opravám na několika místech najednou se ale nyní ve městě popojíždí v dlouhých kolonách, a to až hodinu. Problémy to dělá nejen osobním autům, ale i hromadné dopravě nebo záchranářům. Podnikatelé si zase stěžují na komplikace a pokles tržeb. Další uzavírka navíc příští týden ještě přibude.
Plzeň je rozkopaná na šesti místech současně. Doprava stojí, obchodníkům klesají tržby
Pětačtyřicetiletý Martin Brejcha jezdí se sanitkou devět let. Je zvyklý kličkovat v dopravních zácpách, když pospíchá se zapnutými majáky k případu. Nynější kolabující doprava v Plzni ale přináší záchranné službě komplikace, když se vozy vracejí na základnu. Místo patnácti minut sanita jede zpět i tři čtvrtě hodiny.
„A celou tu dobu nemůže být sanitní vůz využit k jinému výjezdu. Pokud není doplněn zdravotním materiálem a vůz není čistý a není připravený pro dalšího pacienta, tak je celou dobu výjezdová skupina blokována,“ říká Brejcha.
Kromě řidičů osobních vozů, kteří v kolonách v rozkopané západočeské metropoli tráví desítky minut, se trpělivostí musí obrnit i řidiči městské hromadné dopravy. Například autobusová linka 30 musí jezdit po dvou objízdných trasách a nabírá zpoždění až 50 minut.
„Další problémy máme ve středu města. Tam v ranní a odpolední špičce máme problém na všech autobusových a trolejbusových linkách, které přes střed města projíždějí,“ říká mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.
Další uzavírka přibude příští týden
Silnice v Plzni jsou teď rozkopané a uzavřené na šesti místech najednou, například na Slovanech, Doubravce, Borech nebo Lochotíně. A hotovo jen tak nebude, většina oprav má být dokončena v příštím roce.
Naopak v pondělí 3. června přibude další uzavírka. Kvůli výstavbě nové tramvajové trati k Západočeské univerzitě bude uzavřena Kaplířova ulice až po Dobřanskou. Objízdná trasa má vést Sukovou ulicí, která ale ještě také není dokončená.
„Situaci komplikuje i skutečnost, že stavby provádějí různí investoři, tedy stát zastoupený Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, ale také Plzeňský kraj a město Plzeň,“ vysvětluje mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková.
Podnikatelé si stěžují na úbytek zákazníků
Početné uzavírky znamenají problém i pro místní podnikatele. Jsou hůře dostupní pro zásobování i pro zákazníky. „Kdybychom byli závislí na prodeji jenom na jedné prodejně, asi už jsme pravděpodobně skončili,“ říká Karel Bayer z Pekařství Bayer. „Tržby nám klesají strašně, jsme zhruba na dvaceti procentech. Ale nájem a elektřina se platit musí, výplaty taky,“ podotýká Lukáš Hejlíček z Květin U Jany a Lukáše.
Iveta Churavá má v Plzni tři prodejny se zdravou výživou, na začátku roku se rozhodla otevřít i bistro. Pronajala a vybavila prostory, přijala personál a následně se dozvěděla, že se zavře Rooseveltův most, po němž se k ní dostává nejvíce zákazníků. „Dopravní situace je tady najednou úplně jiná. Klienti nechodí, nejezdí, protože se prostě nemůžou přes most dostat,“ říká Churavá.
Podnikatelé si stěžují také na obtížnější zásobování, na řadu míst je těžké se dostat. Například do zdejšího pekařství musí mouku vozit menším autem a musí tedy jezdit častěji.
Podle zákona o pozemních komunikacích podnikatelům žádný nárok na kompenzace nevzniká. Obchodníci jsou ale přesvědčeni, že město má možnosti, jak jim pomoci. „Nám by stačily třeba zakázky pro město, například městský ples,“ míní Lukáš Hejlíček. „Město by samozřejmě mělo s živnostníky komunikovat a ptát se jich, jak může pomoct. Například že nám nebudou účtovat zábory chodníků, které tady máme,“ navrhuje Churavá.
„Hledáme v rámci zákonných mantinelů možnosti, které město má, jak jim alespoň trochu ulevit,“ říká primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Po schůzce s podnikateli už město nabídlo možnost prezentace v Radničních listech.