Za srážku s vlakem na přejezdu v Olomouci uložil soud polskému řidiči podmínku. Zohlednil přiznání

Olomoucký soud uložil polskému řidiči kamionu za loňský střet s vlakem v Olomouci podmíněný a peněžitý trest. Šest let nesmí také řídit vozidla. Zohlednil tak pondělní prohlášení viny i bezúhonnost obžalovaného, na druhou stranu při ukládání trestu přihlédl také k výši škody i okolnostem nehody. Pětašedesátiletý Roman Baksalara z Polska byl odsouzen za obecné ohrožení z nedbalosti, původně mu hrozilo až osm let vězení. Při nehodě se podle žalobce lehce zranilo devět lidí, škodu vyčíslil minimálně na 34 milionů korun. Rozsudek je pravomocný, strany se vzdaly práva odvolání.

Soud muži uložil trest třicet měsíců s podmíněným odkladem na 48 měsíců a peněžitý trest 60 tisíc korun. Podle předsedy senátu Jakuba Kučery mu tak soud uložil tři tresty. „Soud přihlédl k dosavadnímu způsobu života obžalovaného, k jeho bezúhonnosti i k tomu, že se za posledních dvacet let nedopustil žádné nehody, přihlédl také k projevené lítosti a k prohlášení viny,“ uvedl soudce.

Na druhou stranu podle něj způsobil škodu velkého rozsahu. Ta bude vymáhána po zaměstnavateli. „Trest nepodmíněný by byl nepřiměřeně přísný, soud má zato, že takto uložený trest je dostatečný,“ uvedl soudce.

Obdobný trest v pondělí navrhoval také žalobce Jaroslav Rašendorfer, s rozsudkem proto souhlasil. „Soud rozhodl v zásadě podle návrhu obžaloby co do trestu i druhu trestu. Obžalovaný je bez poskvrny, na druhou stranu ta nehoda nebyla obyčejná. Pouze dílem náhody nedošlo ke katastrofě,“ řekl novinářům žalobce.

Řidič hledal sluneční brýle, nevšiml si světelného značení provozu

Nehoda se stala loni 17. října v olomoucké části Bělidla na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor, která byla podle Drážní inspekce v době nehody v činnosti. Řidič kamionu převážející kovové součástky k nábytku jel od městské části Hodolany.

Podle žalobce Jaroslava Rašendorfera se řidič v osudnou chvíli plně nevěnoval řízení soupravy, hledal sluneční brýle, přehlédl světelné zabezpečovací světlo a vjel na přejezd ve chvíli, kdy tudy projížděl vlak mířící od Velké Bystřice k olomouckému hlavnímu nádraží.

Strojvedoucí a svědek pohotově zabránili tragédii

Po střetu s vlakem se oddělil tahač od návěsu a vypukl mohutný požár, který pohltil nejen kamion, ale i vlakovou soupravu a osobní auto, které zastavilo z druhé strany přejezdu. Podle žalobce svým jednáním vystavil nebezpečí smrti nebo poškození zdraví třicet lidí, kteří cestovali vlakem.

Nehoda nakonec neskončila tragicky, zásluhu na tom měla pohotová reakce vlakvedoucího a svědka, který včas pomohl lidem z hořící soupravy do bezpečí.

Devět lidí podle státního zástupce utrpělo lehké zranění – nadýchali se kouře, utrpěli zranění ramene, naražení hrudníku, drobná poranění lokte i zad a dvě ženy utrpěly posttraumatickou stresovou poruchu.

„Jsem původcem tohoto činu,“ přiznal řidič u soudu

Obžalovaný v pondělí u soudu prohlásil vinu, souhlasil i s právní kvalifikací. „Jsem si plně vědom, co se stalo, je mi nesmírně líto, že já jsem původcem tohoto činu. Je to mé osobní velké zklamání. Během desítek let jsem nikdy nezpůsobil žádnou dopravní nehodu. Mám těžce nemocnou manželku, rozhodli jsme se, že už nebudu jezdit a nebudu pracovat. Ten den to měla být má poslední cesta,“ uvedl obžalovaný.

„Nepopírám, že jsem chybu udělal, jsem vinen. Okamžitě jsem ukončil svůj profesní život, nebudu už nikdy řídit auta,“ uvedl muž.

Podle žalobce vznikla škoda minimálně kolem 34 milionů korun. „Správa železnic vyčíslila škodu minimálně na deset milionů korun, České dráhy na 17,27 milionu korun, Dopravní podnik města Olomouce na šest a půl milionu korun a Ředitelství silnic a dálnic na 120 tisíc korun,“ shrnul žalobce.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal minulý týden řekl, že podle inspekce škoda přesahuje 44 milionů. Případ inspektoři zatím neuzavřeli. Podle Drápala řeší na místě nehody i možnost instalace závor.