Za srážku s vlakem na přejezdu v Olomouci uložil soud polskému řidiči podmínku. Zohlednil přiznání

Olomoucký soud uložil polskému řidiči kamionu za loňský střet s vlakem v Olomouci podmíněný a peněžitý trest. Šest let nesmí také řídit vozidla. Zohlednil tak pondělní prohlášení viny i bezúhonnost obžalovaného, na druhou stranu při ukládání trestu přihlédl také k výši škody i okolnostem nehody. Pětašedesátiletý Roman Baksalara z Polska byl odsouzen za obecné ohrožení z nedbalosti, původně mu hrozilo až osm let vězení. Při nehodě se podle žalobce lehce zranilo devět lidí, škodu vyčíslil minimálně na 34 milionů korun. Rozsudek je pravomocný, strany se vzdaly práva odvolání.

Soud muži uložil trest třicet měsíců s podmíněným odkladem na 48 měsíců a peněžitý trest 60 tisíc korun. Podle předsedy senátu Jakuba Kučery mu tak soud uložil tři tresty. „Soud přihlédl k dosavadnímu způsobu života obžalovaného, k jeho bezúhonnosti i k tomu, že se za posledních dvacet let nedopustil žádné nehody, přihlédl také k projevené lítosti a k prohlášení viny,“ uvedl soudce.

Na druhou stranu podle něj způsobil škodu velkého rozsahu. Ta bude vymáhána po zaměstnavateli. „Trest nepodmíněný by byl nepřiměřeně přísný, soud má zato, že takto uložený trest je dostatečný,“ uvedl soudce.

Obdobný trest v pondělí navrhoval také žalobce Jaroslav Rašendorfer, s rozsudkem proto souhlasil. „Soud rozhodl v zásadě podle návrhu obžaloby co do trestu i druhu trestu. Obžalovaný je bez poskvrny, na druhou stranu ta nehoda nebyla obyčejná. Pouze dílem náhody nedošlo ke katastrofě,“ řekl novinářům žalobce.

Řidič hledal sluneční brýle, nevšiml si světelného značení provozu

Nehoda se stala loni 17. října v olomoucké části Bělidla na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací bez závor, která byla podle Drážní inspekce v době nehody v činnosti. Řidič kamionu převážející kovové součástky k nábytku jel od městské části Hodolany.

Podle žalobce Jaroslava Rašendorfera se řidič v osudnou chvíli plně nevěnoval řízení soupravy, hledal sluneční brýle, přehlédl světelné zabezpečovací světlo a vjel na přejezd ve chvíli, kdy tudy projížděl vlak mířící od Velké Bystřice k olomouckému hlavnímu nádraží.

Strojvedoucí a svědek pohotově zabránili tragédii

Po střetu s vlakem se oddělil tahač od návěsu a vypukl mohutný požár, který pohltil nejen kamion, ale i vlakovou soupravu a osobní auto, které zastavilo z druhé strany přejezdu. Podle žalobce svým jednáním vystavil nebezpečí smrti nebo poškození zdraví třicet lidí, kteří cestovali vlakem.

Nehoda nakonec neskončila tragicky, zásluhu na tom měla pohotová reakce vlakvedoucího a svědka, který včas pomohl lidem z hořící soupravy do bezpečí.

Devět lidí podle státního zástupce utrpělo lehké zranění – nadýchali se kouře, utrpěli zranění ramene, naražení hrudníku, drobná poranění lokte i zad a dvě ženy utrpěly posttraumatickou stresovou poruchu.

„Jsem původcem tohoto činu,“ přiznal řidič u soudu

Obžalovaný v pondělí u soudu prohlásil vinu, souhlasil i s právní kvalifikací. „Jsem si plně vědom, co se stalo, je mi nesmírně líto, že já jsem původcem tohoto činu. Je to mé osobní velké zklamání. Během desítek let jsem nikdy nezpůsobil žádnou dopravní nehodu. Mám těžce nemocnou manželku, rozhodli jsme se, že už nebudu jezdit a nebudu pracovat. Ten den to měla být má poslední cesta,“ uvedl obžalovaný.

„Nepopírám, že jsem chybu udělal, jsem vinen. Okamžitě jsem ukončil svůj profesní život, nebudu už nikdy řídit auta,“ uvedl muž.

Podle žalobce vznikla škoda minimálně kolem 34 milionů korun. „Správa železnic vyčíslila škodu minimálně na deset milionů korun, České dráhy na 17,27 milionu korun, Dopravní podnik města Olomouce na šest a půl milionu korun a Ředitelství silnic a dálnic na 120 tisíc korun,“ shrnul žalobce.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal minulý týden řekl, že podle inspekce škoda přesahuje 44 milionů. Případ inspektoři zatím neuzavřeli. Podle Drápala řeší na místě nehody i možnost instalace závor.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Olomoucký kraj

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025

Univerzita Palackého ocenila anglistu Peprníka. Pracovnu tam má přes 70 let

Profesoru Jaroslavu Peprníkovi je osmadevadesát let, přesto denně chodí do svého kabinetu katedry anglistiky na filozofické fakultě, kde stále pracuje. Autor řady učebnic a monografií o anglosaském světě obdržel od Univerzity Palackého v Olomouci Cenu Františka Palackého.
3. 6. 2025

Jesenicko po zářijových povodních stále trápí nefunkční železnice

Skoro tři čtvrtě roku po povodních zůstávají železnice na Jesenicku podemleté, zborcené nebo zasypané. Například nádražím v Tomíkovicích vlak naposledy projel loni v polovině září – před tím, než se vylila z břehů řeka Vidnávka. Nedaleko nádraží ve Velké Kraši zase koleje visí ve vzduchu a veškerý materiál, který byl pod nimi, odplavila povodeň. Regionem procházejí dvě železnice, obě jsou teď zavřené. Místo vlaků jezdí autobusy, což pro některé místní znamená komplikace. Opravy mají začít v létě.
29. 5. 2025

Rozhledna na Velkém Kosíři má jít k zemi, oprava se nevyplatí

Vedení mikroregionu Kosířsko doporučilo zbourat dvanáct let starou rozhlednu na vrchu Velký Kosíř. Od října 2023 je kvůli špatnému technickému stavu uzavřena. Statici ji označili za neschopnou provozu. Její oprava by se nevyplatila. Zastupitelé obcí mikroregionu se přiklonili k demontáži rozhledny, odsouhlasit to budou muset ještě obecní zastupitelstva. Mikroregion pak vypíše soutěž na budoucí podobu vrcholu.
27. 5. 2025Aktualizováno27. 5. 2025

Začala modernizace prvního úseku železnice z Přerova do Brna

Správa železnic (SŽ) v Nezamyslicích na Prostějovsku zahájila modernizaci železniční trati z Přerova do Brna, po které budou moci vlaky jezdit po dvou kolejích rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Aktuálně je tam jedna kolej a rychlost je omezena na sto kilometrů v hodině. Jako první přijde na řadu přestavba desetikilometrového úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stát bude 7,7 miliardy korun, skončit má v závěru roku 2028.
26. 5. 2025Aktualizováno26. 5. 2025

Dvě desítky raněných si vyžádala nehoda na Olomoucku

Při srážce osobního auta s autobusem u Velkého Týnce na Olomoucku utrpělo podle prvotních informací zranění dvaadvacet lidí. Řidič auta byl opilý. Silnice I/55 byla v místě nehody přibližně tři hodiny uzavřena. Řidiči museli využívat objízdné trasy,
25. 5. 2025Aktualizováno25. 5. 2025

Vláda prodloužila stav nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou

Stav nebezpečí u Hustopečí nad Bečvou, kde koncem února havaroval a vzplál vlak s nebezpečným benzenem, vláda kvůli likvidaci škod prodloužila do půlnoci 26. června. Po jednání vlády to oznámil ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) s tím, že to je vzhledem ke stavu sanačních prací namístě. Uvedl také, že kabinet vzal v úvahu postoj hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka (ANO) a České inspekce životního prostředí.
21. 5. 2025Aktualizováno21. 5. 2025

Poválečným masakrem žen a dětí si chtěl důstojník Pazúr zlepšit pověst

Masakr karpatských Němců ze Slovenska československými vojáky na návrší Švédské šance nedaleko Přerova byl jedním z nejhorších případů msty na německy mluvícím obyvatelstvu v poválečném Československu. Brutální vraždu více než dvou set šedesáti lidí, převážně žen, dětí a starců, nařídil důstojník československé armády Karol Pazúr před 80 lety, v noci z 18. na 19. června 1945.
19. 5. 2025
Načítání...