Olomouc schválila čtyři projekty za 900 milionů. Polovinu si však bude muset půjčit

Zastupitelé Olomouce předběžně schválili čtyři velké investice zhruba za 900 milionů korun i způsob jejich financování. Město počítá s tím, že si na tyto projekty vezme úvěr až 450 milionů korun. S pomocí půjčky chce město spolufinancovat připravené prodloužení tramvajové trati na Nové Sady, opravu tramvajové trati v centru města, nové odpadové centrum i zlepšení průjezdu po Foerstrově ulici.

Čtyři velké investice si vyžádají celkem 904 milionů korun, z toho dotace pokryjí asi 464 milionů. Úvěr by sloužil na dofinancování té části projektů, kterou musí zaplatit město. Na předfinancování dotací by město čerpalo další až půlmiliardový úvěr, který by zaplatilo hned poté, co dotace obdrží.

Vybrané investice patří mezi připravené projekty, u kterých se chýlí ke konci dotační období. Podle primátorova náměstka Martina Majora (ODS) město nemá šanci odpadové centrum a tramvajovou trať financovat z vlastního rozpočtu. „Je to poslední šance pro tyto projekty a budeme rádi, když je stihneme,“ dodal.

Opozice další půjčku kritizuje a tvrdí, že v takovém případě vzrostou splátky za úvěry o desítky milionů korun, což údajně může ovlivnit další investice ve městě. Primátor Mirek Žbánek (ANO) ale argumentuje tím, že v budoucnu by mohly být připravené projekty mnohem dražší než dnes.

Schválené investice v Olomouci
Zdroj: Magistrát města Olomouce

Tramvaje až do centra sídliště

Nejnákladnějším schváleným projektem je prodloužení tramvajové trati na sídliště Nové Sady. Úsek, který byl dokončen v roce 2013, prozatím končí na okraji sídliště v ulici Trnkova. Trať je ukončena takzvanou úvratí, z toho důvodu mohou tuto trasu obsluhovat pouze oboustranné tramvaje.

Druhá etapa stavby tramvajové trati má ekologickou dopravu dovést až do centra sídliště, tedy na ulici Zikova a Schweitzerova. Stavba druhé části tratě má stát 490 milionů korun a předpokládaná výše dotací je zhruba 317 milionů korun. 

Na mapě je vyznačena tramvajová trať na Nové Sady. Modrou barvou je označena dokončená první etapa, červeně druhá etapa, která má končit na úrovni ulice Družební. Ukončena bude opět úvratí. Zelený úsek představuje třetí etapu až do městské části Slavonín, o které ještě nebylo rozhodnuto.

Hrozí kolaps staré třídicí linky odpadů

256 milionů korun má stát vybudování nového odpadového centra v olomoucké části Chválkovice, které má nahradit starý sběrný dvůr a třídicí linku, která už je za hranicí životnosti a má nedostatečný výkon. Podle vedení města dokonce hrozí kolaps dotřiďovací linky a sběrného dvora. 

Součástí projektu, na který by Olomouc měla získat z dotací až 78 milionů korun, je nový sběrný dvůr, třídicí linka i místo pro zpětný odběr použitých výrobků. Na stavbu už bylo vydáno i stavební povolení. 

V Olomouci se ročně vyprodukuje zhruba 36 tisíc tun odpadu, z toho šestnáct tisíc tun připadá na komunální odpad a zbytek tvoří využitelný odpad. Město proto výhledově uvažuje také o vybudování nového sběrného dvora na Nových Sadech.

Oprava ulice 8. května se nesmí odkládat

Radnice musí dalších 106 milionů investovat do oprav tramvajové trati v ulici 8. května v centru města, a to bez zbytečného odkladu. V opačném případě by centrem města tramvaje vůbec jezdit nemohly. Drážní úřad totiž povolil tramvajový provoz kvůli havarijnímu stavu trati jenom do konce roku 2020. Předpokládaná dotace je třicet milionů korun.

Ulice 8. května v Olomouci (pohled z ulice Palackého)
Zdroj: ČT24/Marek Vrlák

Magistrát chce pro kompletní rekonstrukci ulice 8. května využít probíhající práce na protipovodňových opatřeních v centru města. Na jaře se má začít bourat most na Masarykově třídě, po kterém jezdí tramvaje mezi hlavním nádražím a centrem. Po tuto dobu bude tramvajová doprava přerušena a Olomouc tak práce na ulici 8. května zahájí ve stejnou dobu jako Povodí Moravy. 

Poslední velkou investicí, kterou zastupitelstvo schválilo, je zlepšení průjezdu Foerstrovou ulicí, která je součástí průtahu městem. Radnice chce do křižovatek instalovat moderní technologie, jako například čidla, která se postarají o dynamický průjezd vozidel. Z celkových 52 milionů korun činí dotace téměř 39 milionů.