Od Baťovy tragické smrti uplynulo 90 let. „Živitele kraje“ připomenou knihy i výstava

32 minut
Události: 90 let od tragické smrti Tomáše Bati
Zdroj: ČT24

Letošní devadesáté výročí tragické smrti zakladatele obuvnického impéria Tomáše Bati připomenou ve Zlíně výstavy i představení baťovských publikací. Ve zlínském Památníku Tomáše Bati začala výstava fotografií nazvaná „Padl náš první spolupracovník. Pohřeb Tomáše Bati a pilota Jindřicha Broučka“. Baťa zahynul 12. července 1932 při letecké havárii v Otrokovicích.

Výstava v Památníku Tomáše Bati vychází z fotografické dokumentace pohřbu uložené ve Státním okresním archivu Zlín. „Vizuálně výstava mapuje průběh celého dne, kdy se na rozloučení s oběma zemřelými sjelo několik desítek tisíc lidí. V novinách se objevují údaje o účasti třiceti, ale i sto dvaceti tisíc osob. Ve své době šlo o mimořádnou událost svým rozsahem i mediálním pokrytím. Celý pohřeb byl v přímém přenosu vysílán rozhlasem, natáčel se zvukový film prezentovaný ve Zlíně den po pohřbu,“ uvedl ředitel Státního okresního archivu Zlín a autor výstavy David Valůšek. 

Výstava, na které bude k vidění pět desítek dobových fotografií, se věnuje i tomu, jak se firma Baťa vyrovnala se ztrátou zakladatele. „V průběhu první poloviny roku 1932 se koncern potýkal s obrovskou vlnou propouštění a nebylo jasné, jestli se krizi podaří zvládnout. Dva dny mezi úmrtím a pohřbem tak ve Zlíně byly ve znamení horečné aktivity. Řešila se změna vedení závodu i města, jelikož Tomáš Baťa byl od roku 1922 také starostou. Rozběhla se mohutná mediální kampaň firmy ujišťující o stabilitě,“ dodal Valůšek.

Baťův nečekaný odchod zapůsobil jako blesk z čistého nebe. O tragédii ihned informovaly světové tiskové kanceláře i deníky a do Zlína zamířily stovky kondolenčních telegramů – i od prezidenta Masaryka.

Baťovské publikace

Nadace Tomáše Bati se rozhodla připomenout devadesát let od posledního vzletu Tomáše Bati i letošní 700. výročí od první písemné zmínky o Zlíně vydáním tří baťovských publikací. Jde o „Zámožnost všem“, kde Baťa poukazoval na důležitost finanční gramotnosti.

Druhá brožura nese název „Do nové práce“. „Byla to malá, útlá publikace, která seznámila každého nově příchozího spolupracovníka s hlavní filozofií firmy Baťa. Vyšla v několika vydáních, která se jemně lišila. Nejzásadnější rozdíl je mezi vydáními v letech 1927 a 1933, proto jsme se rozhodli vydat obě verze zároveň,“ uvedla manažerka nadace Gabriela Končitíková.

Podle ní jde o nadčasový dokument, ze kterého je patrné, že už v roce 1927 připravila firma Baťa pro své spolupracovníky několik desater – například Duševního zdraví, Fyzického zdraví i Deset důvodů, proč si zacvičit. 

Veřejnosti budou představeny také „Rozhovory Tomáše Bati a Huga Vavrečky: Jak překonat hospodářskou krizi“.

Výstava fotografií k výročí úmrtí Tomáše Bati
Zdroj: Dalibor Glück/ČTK

V pondělí také začala v parku Komenského v centru Zlína výstava nazvaná „Buď prvním!“, která se zabývá průkopnictvím firmy Baťa.

Tomáš Baťa vstoupil do historie jako zakladatel obuvnického impéria, které dalece přerostlo hranice Československa a funguje dodnes. Největšího rozmachu podniku se sídlem ve Zlíně se ovšem nedožil, zahynul totiž 12. července 1932 při leteckém neštěstí v Otrokovicích, když se chystal na obchodní cestu do Curychu. Vedení firmy pak převzal jeho poloviční bratr Jan Antonín Baťa a odborníci i obdivovatelé baťovského podnikatelského zázraku se dodnes přou o to, který ze sourozenců byl úspěšnější.

Dodnes se neví, co přesně havárii způsobilo

Dodnes se také vedou debaty o tom, co přesně stálo za havárií Baťova Junkersu F 13. Jinak spolehlivý jednomotorový stroj, mimochodem první celokovový letoun pro dopravu cestujících na světě, se zřítil jen pár minut po startu. Vyšetřovací komise určila jako příčnu neštěstí pilotovu ztrátu prostorové orientace v husté mlze, objevila se ale také svědectví o tom, že Baťa už dříve trval na létání v nevhodných podmínkách a s některými piloty se nerozešel právě v dobrém.

„Pilot prý odmítl startovat s poukazem, že odlet bude bezpečný, jakmile se mlha trochu zvedne, avšak továrník Baťa naléhal na odlet. Při tom prohlásil, že je jeho přílet na desátou hodinu oznámen do Curychu. Brouček přece startoval a Baťa přisedl k němu jako pozorovatel. Bylo to 8 minut před 6. hodinou ráno. Co se dělo dále, bude předmětem vyšetřování,“ napsala druhý den Národní politika, která informovala své čtenáře i o tom, že „smrt obou následovala ihned po dopadu letadla na zem… Kabina, ve které byla zavazadla, zůstala neporušena.“

Baťovky se prodávaly hlavně díky nízké ceně

Ve věku šestapadesáti let tak skončil život podnikatele, který ševcovské řemeslo zděděné po předcích pozvedl na nebývalou úroveň. Obuvníkem se Tomáš Baťa vyučil u otce – a ševcem byl nejen jeho otec Antonín, ale také děd Antonín i praděd Šimon. V roce 1894 se se starším bratrem Antonínem a sestrou Annou rozhodli osamostatnit a založili ve Zlíně vlastní obuvnický závod. Po předčasné Antonínově smrti v roce 1908 se Tomáš stal majoritním vlastníkem firmy, kterou dovedl k prosperitě.

Lehké baťovky se dobře prodávaly především díky nízké ceně. V roce 1904 Baťa odjel na několikaměsíční pobyt do Spojených států a právě tam mu padly do oka dělnické domky Fordovy automobilky. Baťa také okoukal u Henryho Forda systém výroby, který se stal později jedním z pilířů úspěchu. Rozmach zaznamenal Baťa za první světové války, kdy se podílel na vojenských zakázkách pro rakousko-uherskou armádu, jeho zlatou érou se však stalo nově zrozené Československo.

Zlomem byl ne příliš utěšený rok 1922, kdy v době všeobecného hospodářského útlumu podnikání příliš nešlo a Baťa snížil cenu obuvi na polovinu. Firma tak získala věhlas a také si vyprázdnila sklady. Inspirován zkušenostmi ze zahraničí začal Tomáš Baťa zavádět moderní metody řízení a organizace práce: pásovou výrobu, samostatně účtující jednotky, pobídkový systém, podíl na zisku – a také mohutnou reklamu. Díky tomu udělal během 30. let z firmy největšího světového exportéra obuvi.

Sociální výhody, bydlení, škola

Mamutí koncern dal práci a dosud nepoznané výdělky tisícům lidí, kteří v podniku nejen pracovali, ale žili s ním i v něm. Baťa zaměstnancům poskytoval sociální výhody, okolí areálu Baťových závodů s pověstným mrakodrapem bylo plné rodinných domků pro zaměstnance. Ve své škole si vychovával nikoli dělníky, ale „spolupracovníky“. Na druhou stranu ale Baťovy závody znamenaly trpký konec pro řadu malých obuvnických živností, například jen s vypětím všech sil přežila tradice výroby bot na Skutečsku, kde díky tomu později vznikla firma Botana.

Baťa dokázal prosperovat i během hospodářské krize. „Nebojíme se konkurence. Polovina lidí na světě chodí bosa a jenom pět procent obyvatel světa chodí dobře obuto,“ uvedl na počátku 30. let, kdy se rodinný podnik změnil na akciovou společnost budující spřízněné podniky po celém světě. Kromě obuvi s nízkými cenami s pověstnou devítkou na konci vyráběl i punčochy, pneumatiky nebo ševcovské stroje. Baťa podporoval i další aktivity včetně umění, ve Zlíně vzniklo i filmové studio, zprvu ale vyrábělo hlavně firemní reklamu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 4 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 6 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...