Omezení dopravy v centru Prahy, reforma parkovacího systému nebo dostavba okruhů v metropoli. Témata, která řeší jak vedení hlavního města, tak jeho obyvatelé. Problémy s parkováním mají i turisté. Dopravní situaci v hlavním městě se věnoval zpravodajský speciál Sečteno.
Obyvatele Prahy trápí parkování. Město chce omezit vjezd do centra nebo změnit pravidla modrých zón
Na přechodech, žlutých čárách i v zákazu zastavení. Všude tam řidiči svá auta nechávají, i když by neměli. „Kdekoliv je místo, tak ten člověk to tam zaparkuje a může ohrožovat jak provoz, tak sám sebe, anebo dokonce chodce, kteří jdou jenom po chodníku,“ popsal situaci krajský koordinátor BESIP Oldřich Kassl.
Ve snaze zklidnit dopravu plánuje Praha od příštího roku zpoplatnit vjezd do centra města. Průjezd přes Smetanovo nábřeží nebo Malou Stranu by vyšel na dvě stě korun na den. Platit by nemuseli jen ti, kteří v místě bydlí nebo pracují a mají parkovací oprávnění. Změnit by se měla i pravidla v modrých zónách.
„Docela určitě se tam objeví věci jako zrušení toho stávajícího jednostranného zvýhodnění pro elektromobily, zrušení těch přenosných parkovacích oprávnění,“ upřesnil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Modré zóny jen pro místní
Nově mají být modré zóny určené už jen pro rezidenty. Návštěvníci by na nich mohli zaparkovat jen v případě, že dostanou kredit ke stání od některého rezidenta.
„Já jsem rezident v jiné části Prahy, ale jezdíte po celém městě. Myslím si, že je hrubá chyba omezit to jenom na rezidenty dané ulice,“ myslí si Oleg Hanzal, který v metropoli bydlí.
„Já jsem přesvědčen, že zpoplatnění a všechny další varianty ke zklidnění dopravy vlastně mají ve své nutné podmínce dokončování nebo zvětšování okruhu,“ poznamenal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Městský okruh je hotový zhruba ze dvou třetin. Jeho dostavba by měla začít v roce 2029. Potřeba ale bude spolufinancování ze strany státu. Odhadem by měl vyjít na zhruba sto miliard korun.