Nový most v Blansku přes řeku Svitavu a železniční koridor se definitivně otevřel i pěším. Auta po něm mohla provizorně jezdit od loňských Vánoc. Podařilo se tak pohodlně spojit město s místní částí Staré Blansko. Dlouho vedla jediná spojnice přes železniční přejezd, jehož propustnost byla nízká kvůli intenzivnímu železničnímu provozu.
Nový most v Blansku začal plně sloužit autům i pěším
Most s lávkou pro pěší se stavěl od července 2021. Pro město byla podle starosty Jiřího Crhy (ODS) stavba klíčová, Blansko bylo rozdělené. Přejezd býval v ranní a odpolední špičce neprůjezdný i 45 minut z hodiny. Kolony blokovaly dopravu na průtahu i v dalších částech města.
„Výrazně se zjednoduší přístup do průmyslové zóny ve Starém Blansku, jsou zde i jednotky integrovaného záchranného systému. Ve Starém Blansku vznikla také parkoviště pro osobní i nákladní auta. Lávku pro pěší ocení chodci, kteří dosud mohli mezi částmi města přecházet také jen u přejezdu u zastávky Blansko-město,“ řekl starosta města. Přejezd u zastávky je zrušený a pro chodce zde vznikl podchod doplněný výtahy.
Městská dominanta
Stavba mostu stála 348 milionů korun, přičemž 230 milionů zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury, zbytek doplatil Jihomoravský kraj a město. Most je nyní městskou dominantou. Celková délka nosné konstrukce je 158 metrů, výška mostu nad terénem je devět metrů a výška mostního oblouku je dvanáct metrů.
Kvůli místním podmínkám je most v oblouku a zároveň musejí řidič na obou stranách překonávat stoupání a klesání. Ve Starém Blansku je most kruhovým objezdem napojen do Brněnské ulice, na opačné straně je také kruhový objezd, který most napojuje do Svitavské a Fügnerovy ulice.