Bývalá skládka nebezpečného odpadu Skatulův Hliník už nebrání výstavbě obchvatu Frýdku-Místku. Sanace pokročila natolik, aby v místě mohla pokračovat výstavba již rozestavěného obchvatu, o který město usilovalo desítky let. V lokalitě ale budou i nadále pokračovat další sanační práce.
Stavbu obchvatu Frýdku-Místku už neblokuje ekologická zátěž. Při sanaci odtěžili 70 tisíc tun nebezpečného odpadu
Z celkové plochy skládky byla odtěžena zhruba jedna pětina, tedy asi 220 tisíc tun materiálu. Z toho bylo separováno zhruba sedmdesát tisíc tun nebezpečného odpadu, tedy množství, jaké bylo původně odhadováno. Šlo o odpadní dehty, neutralizační kaly a kontaminované zeminy. Na skládku se v minulosti odkládal průmyslový odpad z tehdejších Válcoven plechu.
Sanace začala v září 2017 a vrstva odpadu na skládce sahala až do hloubky šesti metrů. Odpady končily na skládkách nebezpečného odpadu nebo ve spalovnách v Němčicích nad Hanou, Rapotíně, Ostravě a Starém Městě u Uherského Hradiště. Náklady na sanaci, tedy necelých 740 milionů korun bez DPH, hradí stát.
„Celá skládka má rozlohu zhruba 4,5 hektaru. Sanační zásah má tři základní části. První část byla odtěžit část té skládky tak, aby vznikla prostorová rezerva pro stavbu dálničního obchvatu. V druhé části je nutné provést rekultivaci a zajištění zbývajících částí skládky proti průsaku povrchových vod tak, aby se nevyplavovaly škodliviny do podzemních vod. V třetí části je třeba provést sanaci podzemních vod,“ vysvětlil vedoucí sanace Ervin Šima.
Podle Šimy by měly rekultivační práce na zbývajících částech skládky skončit letos na podzim, sanace podzemních vod pak v následujícím srpnu. V lokalitě bude vysázeno zhruba pět tisíc keřů a asi dva tisíce stromů. Až do roku 2023 se místo bude monitorovat. Sledovat se bude nejen kvalita vody, ale v plánu jsou i pěstební práce.
Obchvat by mohl stát za tři roky
„Pro nás je důležité, že mizí tato ekologická závada. Obchvat města prochází samotnou skládkou a o to více se zvyšovala potřebnost skládku odtěžit a vyřešit co nejdříve. Pro nás je to obrovský kámen ze srdce,“ uvedl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD). Připomněl, že první část obchvatu se již staví. Místo skládky patří do první etapy, její dokončení je naplánované na leden 2022. Pro druhou etapu se nyní hledá dodavatel.
„Druhá část obchvatu se nyní podruhé soutěží a my čekáme během dnů či týdnů, že ŘSD vybere vítěze,“ uvedl Deutscher. Povede od lokality Letná u výpadovky na Frýdlant nad Ostravicí přes katastr Starého Města a řeku Morávku až po napojení na dálnici na Český Těšín v obci Dobrá. Podle Deuschera by se mohla začít budovat už v září. Město věří, že by vše mohlo být hotovo v polovině roku 2022.