Modernizace trati mezi Olomoucí a Šternberkem se mírně protáhne

2 minuty
Další posun v elektrizaci železnice mezi Uničovem a Olomoucí
Zdroj: ČT24

Polovina železniční trati mezi Olomoucí a Uničovem už je opravená, na druhé části se stále pracuje. Výluka měla skončit v polovině prosince, časový harmonogram nabourala opatření kvůli pandemii koronaviru a komplikace při stavbě náspu u Hlušovic. Výluka se proto mírně protáhne. V těchto dnech začala instalace trakčního vedení na trati.

Rekonstrukce železniční trati mezi Olomoucí a Uničovem byla zahájena loni v létě. Nejdříve na úseku Šternberk–Uničov, výluka mezi Olomoucí a Šternberkem začala letos v březnu, skončit měla 12. prosince.

„Z důvodů prací na náspu u Hlušovic, kde bylo odtěženo větší množství jílu a rašeliny, než se původně podle projektu předpokládalo. To způsobí mírné prodloužení výluky,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Kateřina Šubová.

Sloupy okolo trati už jsou připravené na elektrizaci a zavěšení trakčního vedení. „Jakmile bude trakční vedení instalováno, což předpokládáme do konce listopadu, bude plně pod proudem. V případě, že bychom nechali trakci bez napětí, mohlo by dojít ke krádežím a k poškození,“ vysvětlila Šubová. Lidem, kteří by se k vedení přiblížili, může hrozit nebezpečí.

Dieselové vlaky by se na trať měly vrátit do konce prosince, na elektřinu se začne jezdit až za rok.

Poprvé na regionální železnici vlaky pojedou až 160 kilometrů v hodině a navíc pod dohledem zabezpečovacího systému ETCS. Ten dokáže předejít nehodě a v případě potřeby vlak s tímto programem zastavit. „Postupně se budou obměňovat lokomotivy. Ty nové, které se budou kupovat, už budou s tím vybavením ETCS,“ řekl na konci července ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Správa železnic počítá s tím, že evropský zabezpečovač obratem nainstaluje také na navazující trati mezi Uničovem a Šumperkem. Tato trasa by pak sloužila jako možná objížďka pro koridor v úseku Zábřeh na Moravě – Olomouc.

Elektrizace a zkapacitnění téměř třicet kilometrů dlouhého úseku železniční trati mezi Uničovem a Olomoucí bude stát téměř 4,8 miliardy korun. Vedle trakčního vedení a zabezpečovacího systému je součástí projektu nový železniční svršek, mosty a rekonstrukce nástupišť. Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se tak zkrátí ze současných 40 na 26, respektive 28 minut. Spěšné vlaky zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 7 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 8 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 10 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 11 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 12 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 13 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
před 16 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 17 hhodinami
Načítání...