Modernizace trati mezi Olomoucí a Šternberkem se mírně protáhne

Další posun v elektrizaci železnice mezi Uničovem a Olomoucí (zdroj: ČT24)

Polovina železniční trati mezi Olomoucí a Uničovem už je opravená, na druhé části se stále pracuje. Výluka měla skončit v polovině prosince, časový harmonogram nabourala opatření kvůli pandemii koronaviru a komplikace při stavbě náspu u Hlušovic. Výluka se proto mírně protáhne. V těchto dnech začala instalace trakčního vedení na trati.

Rekonstrukce železniční trati mezi Olomoucí a Uničovem byla zahájena loni v létě. Nejdříve na úseku Šternberk–Uničov, výluka mezi Olomoucí a Šternberkem začala letos v březnu, skončit měla 12. prosince.

„Z důvodů prací na náspu u Hlušovic, kde bylo odtěženo větší množství jílu a rašeliny, než se původně podle projektu předpokládalo. To způsobí mírné prodloužení výluky,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Kateřina Šubová.

Sloupy okolo trati už jsou připravené na elektrizaci a zavěšení trakčního vedení. „Jakmile bude trakční vedení instalováno, což předpokládáme do konce listopadu, bude plně pod proudem. V případě, že bychom nechali trakci bez napětí, mohlo by dojít ke krádežím a k poškození,“ vysvětlila Šubová. Lidem, kteří by se k vedení přiblížili, může hrozit nebezpečí.

Dieselové vlaky by se na trať měly vrátit do konce prosince, na elektřinu se začne jezdit až za rok.

Poprvé na regionální železnici vlaky pojedou až 160 kilometrů v hodině a navíc pod dohledem zabezpečovacího systému ETCS. Ten dokáže předejít nehodě a v případě potřeby vlak s tímto programem zastavit. „Postupně se budou obměňovat lokomotivy. Ty nové, které se budou kupovat, už budou s tím vybavením ETCS,“ řekl na konci července ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Správa železnic počítá s tím, že evropský zabezpečovač obratem nainstaluje také na navazující trati mezi Uničovem a Šumperkem. Tato trasa by pak sloužila jako možná objížďka pro koridor v úseku Zábřeh na Moravě – Olomouc.

Elektrizace a zkapacitnění téměř třicet kilometrů dlouhého úseku železniční trati mezi Uničovem a Olomoucí bude stát téměř 4,8 miliardy korun. Vedle trakčního vedení a zabezpečovacího systému je součástí projektu nový železniční svršek, mosty a rekonstrukce nástupišť. Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se tak zkrátí ze současných 40 na 26, respektive 28 minut. Spěšné vlaky zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut.