Z Olomouce do Uničova rychleji? Železničáři chystají modernizaci důležité tratě

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájí letos elektrizaci železniční tratě z Olomouce do Uničova za téměř čtyři miliardy korun. Díky elektrické trakci by mohly vlaky po této důležité trati jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, což by výrazně zkrátilo dobu jízdy. Trať je zastaralá a neumožňuje už ani navyšovat počet spojů. 

Motorový vlak na nádraží v Uničově
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

Projekt na rekonstrukci tratě už má Správa železniční dopravní cesty hotový a předpokládá, že práce začnou v polovině roku. „Vyhodnocujeme soutěž na zhotovitele této zakázky a připravujeme žádost o vydání stavebního povolení. Stavba začne přípravou základů pro trakční vedení a snesením železničního svršku v úseku Uničov – vlečka Unex,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle železničářů se neplánuje jen elektrizace tratě, ale celková modernizace. SŽDC odhaduje náklady na 3,8 miliardy korun s tím, že výše skutečné investice bude známa až po vyhodnocení tendru a posouzení cenových nabídek.

Po trati mezi Olomoucí a Uničovem bude moci jezdit víc spojů a hlavně rychleji
Zdroj: ČTK
Autor: Luděk Peřina

Pokračovat se bude až k Šumperku

„Nová maximální traťová rychlost bude až 160 kilometrů za hodinu a dojde k odstranění většiny propadů traťové rychlosti na méně než 100 kilometrů za hodinu,“ řekl mluvčí. Projekt by měl podle něj i snížit negativní vlivy železniční dopravy na životní prostředí a jízda z krajského města do Uničova by měla být pro cestující bezpečnější a komfortnější. 

Železničáři navíc plánují i elektrizaci navazujícího úseku mezi stanicemi Uničov a Libina u Šumperka. Práce za zhruba jeden a půl miliardy korun by měly začít příští rok s tím, že hotovo bude v roce 2022. Po této trati pak budou moci jezdit vlaky až stokilometrovou rychlostí.

Nedávno se podařilo zmodernizovat i trať mezi Zábřehem a Šumperkem. Díky tomu už jezdí přímé vlaky z Přerova nebo Olomouce až do Šumperka. Tam se lidé mohou dostat i po železniční trati, která vede právě přes Uničov, jenže po ní mohou jezdit jenom motorové vlaky. 

Železniční trať z Olomouce přes Uničov až do Šumperka je důležitým železničním spojením ze střední Moravy směrem do podhůří Jeseníků. Trať je už zastaralá a neumožňuje zvyšovat frekvenci spojů ani rychlost motorových vlaků. Zatímco teď jízda cestujícím z Olomouce do Šumperka přes Uničov zabere zhruba devadesát minut, po modernizaci tratě by měla doba jízdy klesnout zhruba o půl hodiny.