V Libereckém kraji zdraží od čtvrtka jízdné v autobusech a vlacích regionální dopravy. Na nejkratších trasách zaplatí cestující až o čtvrtinu víc, na těch nejdelších je zdražení zhruba pětiprocentní. Hlavním důvodem zdražení jízdného je propad tržeb zaviněný koronavirovými opatřeními. Loni přišli dopravci na regionálních linkách o 74 milionů korun. Letos do konce května se tržby propadly o dalších 40 milionů.
Lidé ve vlacích a autobusech na Liberecku od čtvrtka zaplatí víc. Nejkratší trasy podraží o čtvrtinu
„Díky tomuto kroku jsme zatím nemuseli sahat k omezování dopravy a sahat k němu nechceme. Ten systém funguje proto, že má v sobě návaznosti. Pokud se začnou omezovat nebo rušit, tak dojde k dalšímu úbytku cestujících. Věříme, že se lidé postupně do veřejné dopravy začnou vracet, jak koronavirová krize pomine,“ řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Krajský dopravce navíc masivně investuje do nákupu nových klimatizovaných vozů. Nasazení lepších autobusů a vlaků požaduje hejtmanství také od externích dodavatelů.
Kraj se snaží lidem cestování zpříjemnit
„Změnu ceníků jsme velmi pečlivě zvažovali, snažili jsme se o to, aby nedošlo k odlivu cestujících a veřejná doprava byla stále atraktivní,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Podle náměstka se kraj také snaží motivovat cestující k bezhotovostním platbám. „Zvětšil se proto rozdíl mezi bezhotovostními a hotovostními platbami, došlo také k zaokrouhlení částek na pět a deset korun, aby se nekomplikovalo vracení,“ řekl Sviták.
Platba kartou se vyplatí víc
Nejcitelnější bude zdražení pro hotovostní platby, kde cena stoupne v průměru o 15 procent. O jedenáct procent dražší budou časové jízdenky a zhruba devítiprocentní zdražení čeká cestující, kteří platí krajskou kartou Opuscard.
Například při cestě z Liberce do Jablonce nad Nisou zdraží při platbě hotovostí jízdenka o 17 procent z 30 na 35 korun, cestujícího s kartou přijde cesta jen o dvě koruny dráž než teď – na 28 korun, což představuje zdražení o osm procent. Od září by mělo být navíc možné ve veřejné dopravě platit i telefonem prostřednictvím mobilní aplikace IDOLKA.
Tržby z veřejné dopravy v Libereckém kraji byly loni zhruba o pětinu nižší než v roce 2019. Největší propad, zhruba o 40 milionů korun, zaznamenali dopravci loni na jaře, kdy kraj kvůli ochraně řidičů a průvodčích na měsíc úplně zrušil jízdné. Tehdy kvůli nedostatku ochranných pomůcek mohli lidé od 16. března cestovat autobusy a vlaky po kraji bez odbavení, znovu se v dopravě začalo platit až po Velikonocích.
V dalších měsících už takové opatření nebylo nutné. Výrazný propad tržeb ale postihl podle Svitáka veřejnou dopravu i v závěru loňského roku a letos, zejména kvůli uzavření škol. Zdražení jízdného by mělo tržby v dopravě zvýšit zhruba o deset milionů korun.