Kvůli Blance padla žaloba. V Holešovičkách není k žití, říká místní spolek

Spolek Holešovičky pro lidi podal žalobu na kolaudaci tunelového komplexu Blanka. ČT to potvrdil předseda spolku Michal Trník. Spolku vadí, že magistrát nesplnil podmínky stavebního řízení. Podle pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra se žaloba netýká hlavního města, ale jen odboru pozemních komunikací a drah.

Spolek upozorňuje na to, že součástí projektové dokumentace byly podmínky na dokončení městského okruhu a také na snížení emisí a hluku v ulici V Holešovičkách.

„U mladších dětí se projevují časté infekty horních cest dýchacích, nejmladší dítě je v péči plicní ambulance s trvalou léčbou. Rodiče si musí brát každý rok volno, aby s dětmi mohli odjet na léčebný pobyt do lázní, v průměrné délce šesti týdnů,“ píše se v žalobě, kterou podal spolek Holešovičky pro lidi už před Vánoci.

Na množství aut si stěžují místní obyvatelé několik let. „Situace je neúnosná, denně touto ulicí projede sto tisíc aut, když jdu s dětmi ven, tak musím překonat čtyřproudou dálnici, a poté v neuvěřitelném hluku a smradu čekat kvůli permanentní zácpě někdy i 20 minut, než přijede autobus. Můžeme větrat jen v poledne, nebo v noci, a to maximálně hodinu,“ líčí muž žijící v blízkosti silnice.

„I když se současná koalice zavázala tento problém řešit, tak kolaudací Blanky a již několikátým odložením studie o zahloubení naší ulice, spíš dokládají, že to pro ně priorita není. Přemýšlíme, co dál, u této dopravní stoky není k žití,“ dodává.

„Nechceme, aby byla Blanka uzavřena, jde nám jen o to, aby magistrát respektoval stavební řízení a pomohl lidem žijícím v této lokalitě. Bojíme se, že při naší nečinnosti by šlo o vznik nebezpečného precedentu do dalších dopravních staveb,“ říká předseda spolku Holešovičky pro lidi Michal Trník.

Od žaloby se distancoval pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě): „Žaloby na kolaudační souhlasy jdou za orgánem, který je vydal, tedy za odborem pozemních komunikací a drah. My za hlavní město nemáme důvod pochybovat o tom, že nebyly vydané s platnou legislativou.“

S tím ale nesouhlasí autorka žaloby, advokátka Petra Humlíčková. „Žaloba je podána na magistrát jako celek, jelikož se jednalo o poslední instanci, která rozhodnutí vydala. Proti kolaudaci se nedalo odvolat, protože toto rozhodnutí bylo bez vymezených účastníků, z tohoto důvodu jsme podali žalobu dle precedentu Nejvyššího správního soudu. Navíc u správních věcí není žalobce povinen vymezovat žalovaného,“ tvrdí advokátka.

Do oblasti investujeme, slibuje radní

Podle Scheinherra hodlá město do Holešoviček investovat. „Jsem si samozřejmě vědom negativních dopadů automobilové dopravy v ulici V Holešovičkách. V nejbližších týdnech bude odevzdána prověřovací studie, která ukáže nejlepší možné řešení. Pro léta 2020 – 2022 počítáme s investicí 55 milionů korun do neutěšené stávající situace. Počítáme zde i s doprovodnými protihlukovými opatřeními,“ doplnil radní.

Po řešení situace volá i opozice: „S Holešovičkami pro lidi jsem v kontaktu, rozumím jejich požadavkům, mají mé sympatie, ale nemyslím si, že by kolaudace Blanky měla být spojována se zahloubením ulice V Holešovičkách,“ reagoval na žalobu předseda pražské ODS Tomáš Portlík.

Tunelový komplex Blanka byl otevřen v roce 2015. Do října 2019 fungoval v takzvaném zkušebním provozu. Tento postup kritizoval i Nejvyšší soud v Praze, který dokonce pohrozil zavřením stavby. Kolaudace se tunel dočkal 14. října 2019.